I väntan på svar

Det här med research är en knepig historia. Just nu behöver jag ha lite mer info om en del saker för att kunna fortsätta skriva, så inte allt som kommer efter blir fel. Så, jag har mailat en person som vet, men fått ett autosvar a la semester tillbaka. Just nu överväger jag om jag ska ringa istället, så jag kommer vidare. Ska sägas att det är en bekant till familjen, kan man säga, så inte riktigt lika hemskt Och läskigt som att ringa en fullständig främling, men iaf, det känns ändå lite jobbigt. Pinsamt. Vet inte varför jag känner så. Kanske är rädd att ställa dumma frågor… Eller att få svar som ställer allt det jag skrivit redan på ända. Läskigt är det iaf. Så jag skjuter upp och skjuter upp… Och manuset börjar samla damm… Karaktärerna börjar kännas som främlingar. Men det är bra med, jag ser dem med lite nya ögon efter några dagars frånvaro, och när jag skriver igen är det som att de får nytt liv. Och det kan de verkligen behöva i det här läget… Bägge två. 🙂 

Hoppas ni får en trevlig helg! 

20 thoughts on “I väntan på svar

  1. Anna Keiler

    De flesta man ber om hjälp med research kan nog tycka att det är lite kul och spännande att få vara delaktiga då var inte rädd för att fråga tycker jag, särskilt inte som det är en person du känner lite 🙂 Trevlig helg på dig!

    Liked by 1 person

    Svara
  2. Eva-Lisa

    Som både Anna och Ebba är inne på brukar de flesta tycka det är roligt att hjälpa till. Jag mejlade ju en person angående ett uppdrag som en karaktär har i mitt manus och den personen svarade nästan på mer än vad jag frågade om 😀 Jag tror nästan han tyckte det var roligare än jag föreställde mig att han skulle tycka att det var 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
      1. Eva-Lisa

        Frågorna gällde egentligen mer generellt kring ett uppdrag, men han verkade tycka det var riktigt roligt att svara för han hade skrivit väldigt långa svar kring varje fråga jag hade 🙂

        Liked by 1 person

  3. M.S.

    Klart du ska ringa! Inga frågor är för dumma, tänker jag. Och ingen blir ju sur över att man visar intresse och verkligen är mån om att förstå det de kan.
    Under alla år jag jobbat som journalist har jag en massa gånger sagt: ”Förklara som jag är fem år.” Det brukar bli bra. Att våga fråga och visa sig okunnig (vilket de flesta av oss är på en massa områden) är en styrka tycker jag.
    Heja dig!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Nej, det är klart och i vanliga fall är jag aldrig rädd för att fråga saker, men detta är annorlunda av nån anledning. 🙂
      Jaja, det är nog bara löjl från min sida hehe.

      Liked by 1 person

      Svara
  4. Eva Karlsson

    Jag känner igen den där nervositeten från när jag som reporter skulle ringa olika samtal. När jag var påläst gick det hur bra som helst, det var värre när jag inte behärskade ämnet men visste att både jag och mottagaren tyckte att jag borde kunna (vissa ämnen som tidningen skrev om).
    Håller med M.S. om att det är en styrka att visa sig okunnig. Utom just då de tillfällen när man liksom är anställd för att kunna 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jamen vad bra, då är det inte bara jag som tycker det är nervöst. och det kanske är just det du nämner, att om man skriver en viss sorts text förväntas man ha ett visst mått av kunskap i särskilda ämnen. Kunskap som jag ännu inte har. 🙂 Ja, haha, är man anställd för att kunna måste det ju vara ännu värre 😀

      Liked by 1 person

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      I know! Just nu känns mitt manus med som ett oöverstigligt projekt. Men man får bita ihop och inte se för långt fram i taget. Delmål, det tror jag är the shit!

      Gilla

      Svara

Kommentera

