En halvpantsare

Igår fick jag ett sånt där aha-ögonblick mitt i omskrivningen. Ett sånt där: AHA – det är så det hänger ihop. Och jag insåg en sak då. Att mitt planerande när det gäller manus gäller främst det fysiska, vad karaktärerna GÖR i berättelsen, det som driver handlingen framåt.  Men sedan finns det där andra, det som jag aldrig kan förutspå utan som dyker upp under vägen. Insikterna som får saker att falla på plats. Karaktärernas inre. Deras bakgrundshistoria. Och även dessa saker påverkar berättelsen. På ett sätt jag inte riktigt kan se från början.

Teman hör till en sådan sak jag nästan aldrig kan planera in. Inte som att nu ska jag skriva en berättelse på temat X. De dyker nästan alltid upp under resans gång. Inte heller saker som döljer sig bakom karaktärernas motivation, eller lösningarna på de där plotproblemen som alltid dyker upp längs vägen. De där som ställer saker på ända när man inser att ”det här jag hade planerat, det funkar inte riktigt i praktiken”. Sedan, när jag vrider och vänder på saken några varv, och fortsätter skriva, så löser de sig av sig själva. Ibland. Och det är lösningar som jag aldrig kan tänka ut i förväg.

Så nu kör jag vidare och hoppas att det där till synes olösliga problemet jag siktar i slutet, kanske kanske finns det en lösning på det med. 🙂

fractal-1329698_960_720

4 thoughts on “En halvpantsare

    1. Katarina Inläggets författare

      Vad kul att höra! 🙂 Ja, och ibland kanske man har en hum om ett tema när man börjar, men så dyker det upp ett annat under skrivandet. Händer det dig med? (Hände mig häromdagen 🙂 )

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

