Outlineverktyg

Här kommer ett inlägg för den som vill ha tips på hjälpmedel för att strukturera sin berättelse. Igår hittade jag något himla fiffigt. Cloud Outliner 2, en app som finns på Mac. (kanske finns den för windows med?)

Den ser ut såhär:

Skärmklipp 2016-07-25 21.27.24

Där kan man lätt sätta kapitlen på 1,2,3 osv, under det som drop-downmeny kan man kort skriva om utvecklingen i kapitlet om man vill det, annars kan man använda den för att namnge olika POV’s för att under det gå in på enskilda scener.

Det går även att klicka och dra de olika sekvenserna för att flytta dem.

Här kan man samla flera projekt under sina respektive namn och bygga ut dem i oändlighet. Man kan även sortera in olika dokument under respektive projekt. Den är enkel och intuitiv att använda, ingen tre timmars instruktionsvideo behövs (till skillnad från vissa andra skrivhjälpmedel som jag antar att jag inte behöver namnge 😉 )

Varför har jag aldrig hittat detta innan? 🙂 Det är typ precis vad jag alltid behövt. Enkelt och lättöverskådligt. Kanske ser det tråkigt ut, det finns ju en viss charm med postit-lappar, hehe. Men detta känns liksom både mer hållbart och mer professionellt tycker jag.

Jag har redan fört in mitt nästa projekt i den. Det gick rätt snabbt att få ner berättelsen i den, pga av att den har en väldigt enkel struktur, som jag kan berätta mer om längre fram, men också för att det förmodligen inte kommer bli en jättelång berättelse. Mellan 100-150 sidor kanske uppskattningsvis.

 

20 thoughts on “Outlineverktyg

  1. Ebba Range

    Håller med Pia … även om det knappt behövs instruktioner o är gratis 😉 Men säkert bra eller jättebra för dig och andra som ‘kan’ datorengelska.
    Fint att du delar med dig … förstår att du är glad nu 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  2. Carola

    Intressant! För bara en timme sedan redigerade jag klart manus 1 och laddar för att för första gången i mitt liv outlina slutet på del 2 (eftersom jag redan skrivit början och mitt) samt del 3. Ska absolut titta närmare på det här. Tack för tipset! 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Yay, hurra vad bra jobbat! 🙂 Ja kolla och säg gärna vad du tycker. Det finns kanske mer avancerade program med, men detta var gratis och väldigt enkelt att använda. För en som du som är mer haj kanske det finns annat som passar med.

      Liked by 1 person

      Svara
  3. Ninas corner

    Nope, verkar inte finnas i min dator. Nu har jag en lite äldre dator, så det kanske finns i de nyare windows-datorerna. Jag ska ju precis till att starta ett nytt manusprojekt så jag skulle behöva ett bra outlineverktyg. Annars får jag väl använda mig av excel som vanligt. 😉

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Attans då! Såg att den finns för windows men det kanske är de nyare modellerna som du säger. Fast man tycker ju att det borde räcka med att upp(?)gradera till 10:an…
      Ah ja excel kanske funkar det med? Annars kan jag tipsa om simple mind, om du kan hitta den. Den använde jag till min pågående. Den är kul den med 🙂

      Gilla

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag laddade ner den på både min mac och på ipad och det funkar precis lika bra även på ipad. 🙂 Den är gratis men vill man kunna synka mellan olika enheter kan man ladda ner pro-versionen som kostar 30 spänn.

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Marie

        Dikterna skriver jag oftast i Pages men jag har sedan en tid börjat roa mig med längre texter som kanske kan växa… Har hittills använt mig av Scrivener och trots att jag är ganska duktig på engelska förstår jag inte riktigt alla finesser inser jag. Dessutom har jag blivit inspirerad av din blogg bla att faktiskt tajta upp mitt arbete och inte frukta att den ”konstnärliga friheten” inte går förlorad bara för att man skapar mer struktur, det känns som om det kan vara precis det jag behöver eftersom jag är van vid kortare texter och tenderar att ”fastna” efter varje stycke… Vi får se 😃

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Åh vad spännande! Ser fram emot att höra mer om det 🙂 Ja, scrivener tycker jag också är onödigt komplicerat för något som borde vara så enkelt, det är därför jag gått tillbaks till word, det hade liksom fler features än jag egentligen behövde och ville sätta mig in i. Dessutom hörde jag så mycket illavarslande rapporter om craschar och förlorade texter att jag inte tordes lita på det längre.
        Vad kul att höra, att du blivit inspirerad. 🙂 Det var en finfin komplimang!

        Gilla

Kommentera

