Tar planeringsdag

Idag sitter skrivandet långt inne, minst sagt. Jag tror fortfarande det är vädret, min hjärna är helt kokt.

Då passar jag på att göra något jag längtat efter, nämligen att börja planera lite smått för nästa roman.

Jag har en idé till en bok som dök upp redan i våras strax efter att jag börjat på denna, och som jag tänker tjuvstarta på lite när den här omskrivningsvändan är klar, för at få en chans att få lite distans. Då passar det perfekt att kunna börja på nästa 🙂

Det här är en idé som jag känner mig jättepepp på, så jag ska börja med att läsa igenom alla anteckningar jag gjorde i våras och sedan börja på en försiktig outline. Jag brukar börja ganska enkelt, med mål, motivation och konflikt, för att sedan bygga på allt mer, med vändpunkter och så vidare.

Det ska jag pyssla med idag.

Vad gör ni en sådan här sommardag? Jobbar ni eller är ni fortfarande lediga?

Har ni lika varmt som jag?

cat-98359_1280

 

14 thoughts on “Tar planeringsdag

  1. Helena

    Varmt som sjutton här med…

    Bra jobbat att kunna spåna på en ny roman samtidigt som du håller på med en annan just nu. Vet inte om jag skulle klara det. Skulle nog mest känna mig splittrad. Men visst kan jag notera lösa idéer och samla i en idépärm. Kanske lyckas jag jobba upp samma simultankapacitet senare. Läste någonstans att Danielle Steele kan skriva på fem romaner samtidigt… Det är rätt bra jobbat tycker jag 🙂

    Liked by 1 person

  2. Eva-Lisa

    Låter som härlig sysselsättning!
    Här är det så varmt att jag mest vill sitta utomhus på altanen, men ibland måste man ju in och kolla av läget på nätet också 😉

    Liked by 1 person

  3. Katarina Inläggets författare

    Ja jag tror jag BEHÖVER ett avbrott från alla tankar på den andra någon dag. Börjar stirra mig blind på ski…hrm, manuset. 😉 ett par dagars vila har inte skadat någon. Haha, ja de där författarna som är mest produktiva måste nog ha flera manus i olika stadier pågående samtidigt, speciellt om de ska ge ut fler än en bok per år, vilket många gör. Håller med, det är rikigt bra gjort.

    Liked by 1 person

  4. Katarina Inläggets författare

    Ja, oftast för hand i det första skedet. idéfasen. Sedan när jag strukturerar mer på allvar krävs det nog ett slags program för att få ordning och göra det mer överskådligt.

    Liked by 1 person

  5. Katarina Inläggets författare

    samma här, fast egentligen hade jag velat bosätta mig i duschen… just nu drömmer jag om en AC… öppna fönstren hjälper inte mkt när det är ännu varmare ute och luften står still.
    Synd bara att man inte kan jobba vid datorn i duschen 😉
    Ja, precis, ibland behöver man kolla läget lite.

    Liked by 1 person

  6. Eva-Lisa

    Haha, ja en dator som funkade i vattnet hade varit perfekt sådana här dagar 😀
    En AC kommer vi att köpa till nästa år, för det här går inte längre. Förrförra sommaren hade vi samma värme här uppe och då var det lika olidligt.

    Liked by 1 person

  7. Katarina Inläggets författare

    visst hade det?? 😀
    det förstår jag. kanske man borde kolla hur mycket energi en sådan drar, hade varit trevligt att ha en här med, men då ska du se att det smäller till o blir kallt med detsamma. 😉 Hoppas ni med får lite svalka snart.

    Liked by 1 person

  8. Eva-Lisa

    Ja, det är därför vi inte skaffat någon i år, för nu när den verkligen behövts har ju över halva sommaren gått redan. Så det får bli nästa 🙂
    Har ingen aning om hur mycket ström de drar, men jag kan tänka mig att göra vad som helst bara man kan vistas inomhus utan att det rinner svett.

    Liked by 1 person

  9. Katarina Inläggets författare

    Det kan jag förstå. Det är riktigt varmt inne nu! 😛 jag hade värmefläkt i min gamla lägenhet och den drog extremt mycket energi, så det får jag nog kolla upp innan isf.

    Liked by 1 person

  10. Mia

    Varmt är det, o ja.
    Men annars har jag liksom tänkt att semester kan jag behöva lite grann, så jag gör inte så mycket. Eller har skrivit en kolumn som ska publiceras på lördag, men nu tycker jag att jag jobbat klart. Så slötid mest.

    Liked by 1 person

  11. Katarina Inläggets författare

    Lite som jag då. Det känns som precis vad jag behöver. Slötid. Jag planerar in så lite som möjligt. Hoppas du får en skön semester. 🙂

    Gilla

  12. Katarina Inläggets författare

    Jamen faktiskt! Smart att passa på på kvällen när det är både svalare (förhoppningsvis) och lugnare. 🙂 Blir nyfiken på¨vad du skriver.

    Gilla

Kommentera

