En bok börjar ta form

Jag känner mig riktigt pepp just nu. Manuset går framåt, skrivandet går bra, det känns roligt igen och allt känns mer hoppfullt. Jag börjar faktiskt tro att det kan bli en bok av detta, mitt första möte med spänningsgenren. Nej, det ska bli en bok, så det så! 🙂

Igår funderade jag lite på omslagsdesign. Jag vet att det är lite i tidigaste laget, den är ju långt ifrån färdig, men som ni vet tycker jag detta med omslag är intressant och roligt! Dessutom hjälper det mig att visualisera målet på ett mycket påtagligt sätt.

Baksidestext funderade jag på redan när jag skickade in en projektbeskrivning till skrivkursen, det var mer ett synopsis men det finns säkert material i det man kan koka ner till en baksidestext.

Sedan har vi detta med titel. Just nu går den under arbetsnamnet U.I, men vi får se om den får behålla det eller om jag hittar något bättre. Just det namnet är den iaf ensam om ifall jag förstått saken rätt.

Jag kom hem från Italien idag. Det var skönt, faktiskt. Jag har haft det underbart men samtidigt är det ganska skönt att komma hem och äntligen kunna ta tag i vissa saker och uppgifter som hopat sig medan jag varit borta. Roliga saker dessutom!

Jag har fortfarande semester och tänker ägna den åt att jobba vidare på omskrivningen. Efter det ska jag ta en mer riktad redigeringsvända där jag fokuserar på två områden jag tror behöver jobbas på lite mer. Sen är det dags för vila.

När i processen börjar ni visualisera det färdiga resultatet?

 

24 thoughts on “En bok börjar ta form

  1. Eva-Lisa

    Härligt och heja dig! 🙂
    Jag vet inte riktigt när jag börjar visualisera på det färdiga resultatet, men det finns nog med mig i bakhuvudet hela tiden. Jag har lite tankar kring hur omslaget kan se ut etc. Sen är det ju det där med baksidestexter och bokvideos också. Det finns hur mycket som helst att grunna på egentligen 🙂

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Tack 🙂
    Ja, det kan jag förstå med, att man bär med sig de funderingarna hela vägen. Själv tror jag de blir som mest påtagliga när jag känner att jag har något… 🙂 innan är det liksom så vagt och löst alltihop.
    Ja, gud, det finns ju hur mycket som helst att grunna på. Och det stannar inte vid det du nämnde heller, utan sedan ska man börja, vid nån punkt, fundera på marknadsföringen med… 😀

    Liked by 1 person

  3. M.S.

    Vad kul att det går bra för dig! Jag har inga tvivel på att du får ihop det även i spänningsgenren. Ska bli kul att läsa!
    Att visualisera omslag och börja tänka på sånt låter som en bra morot.
    Jag ser slutet från första ordet – och med slutet menar jag färdigt manus, kanske ser jag ”bara” så långt eftersom jag är opublicerad. Allt annat känns bara som fria fantasier i det här läget 😄
    Är imponerad av att du jobbar så hårt med ditt manus på semestern! Ger det energi för dig? Skriver du intensivt i många timmar eller hur lägger du upp det?

    Gilla

  4. Katarina Inläggets författare

    Det är det, framför allt ger det lite extra energi till omskrivningen 🙂
    Ja, slutet på berättelsen ser jag med, när jag börjar. Har ju alltid en plan innan jag börjar. Däremot ser jag det kanske inte som en färdig bok med omslag, titel osv förrän jag är en bit in. Kul att höra hur det är för dig 🙂
    Tack, ja det är det fina, att jag kan lägga upp min semester lite som jag själv vill eftersom jag inte behöver ta hänsyn till någon annan 🙂 Tycker alla borde få göra det. Det är ändå ens egen semester som man jobbat ihop under året, och alla borde få tillbringa den precis som de vill. Om det ger energi…hm. Är inte säker på hur du menar där?
    Nej, jag lägger inte upp det på något särskilt sätt, oftast har jag ett ordmål, och ibland når jag det, ibland inte, hehe. Men så länge jag skriver kommer jag iaf framåt. 🙂 Jag behandlar fortfarande inte skrivandet som ett jobb, som mitt yrke, eftersom det inte är det, än. Visst är det jobb,på ett sätt, men det är volontärjobb och mer som en hobby för mig än ett lönejobb. Lite som när jag höll på med hästar. Visst var det med jobb men det var också ett intresse och min största passion. Den avtar inte för att jag inte får betalt, som tur är. 🙂
    Hur ser du på ditt skrivande? Som ett jobb, ett kall eller som en hobby?

    Liked by 1 person

  5. Helena

    Vet du, Katarina, jag gjorde både eget bokomslag (inte jättebra, men satte känslan för boken) och egen baksidestext till min roman, och satte upp hemma i lägenheten som målbilder redan förra året. Typ på insidan av ytterdörren, på sovrumsdörren, insidan av toadörren. Och alltid är det någon som kommenterat 🙂 Typ, killarna som levererade min möbelbänk… Lite kul, lite djärvt och framförallt stimulerande 🙂

    Liked by 1 person

  6. Katarina Inläggets författare

    Jaa, vad smart! Underbart med målbilder, speciellt när det går lite trögt, för det kommer väl alltid dagar då det gör det… Superbra gjort tycker jag. Och som du säger stimulerande. Tror jag ska sätta upp mitt preliminära omslagsförslag hehe, och börja fila på baksidestexten 🙂 Tack för tips!

    Gilla

  7. Eva Karlsson

    Vad kul att läsa, att Italienresan var bra och att ditt skrivandet går bra och att det känns hoppfullt.
    Jag har ibland lite vaga tankar på hur omslagen ska se ut men nu när jag läser ditt inlägg tänker jag att jag borde visualisera mera. Jag gör ju det inom andra områden och vet att det fungerar. Tack för tips!

    Liked by 1 person

  8. Katarina Inläggets författare

    Ja, den var underbar och precis vad jag behövde 🙂
    Ja, kanske kan du prova att visualisera mera 😉 Om inte annat är det roligt att leka med förslag och när man skriver baksidestext blir man på det klara med hur man lyckats åstadkomma det man tänkte sig, och om det är något som behövs lyftas fram 🙂
    Kör hårt!

    Liked by 1 person

  9. Pia Widlund

    Bra jobbat! Jag visualiserar hela tiden annars skulle jag aldrig kunna jobba vidare. Likadant som när jag regisserar eller förbereder en danskurs, man måste ha en vision om det färdiga resultatet, annars går det inte. Sen kan ju mycket ändras under resans gång…

    Liked by 1 person

  10. Katarina Inläggets författare

    ja, när det gäller sådana saker kan jag föreställa mig att det är svårt att INTE göra det. 🙂 Det är nog lite av ett måste kanske?
    Ja, precis, mycket hinner ändras under resans gång vilket ändrar även bilden av slutresultatet en aning.

    Gilla

  11. M.S.

    Det jag funderade kring när det gäller energin i skrivandet är om det piggar upp dig, eller om det är som ett jobb du behöver återhämtning ifrån. Jag blir helt dränerad av skrivandet, även om det är kul och peppande och går bra så blir jag fruktansvärt trött också.
    Jag har sett på mitt skrivande på olika sätt genom åren, men landat i att det är typ ett kall. Och ett jobb, eftersom jag jobbat med text, språk, berättande osv hela mitt yrkesliv som journalist. Men det är ju inget lönejobb eftersom ingen vill (!!!) betala mig, hehe. Än iaf.
    Du, som fått in en fot och har gett ut böcker, hur ser ditt nästa steg ut i skrivkarriären om du får drömma/hoppas/planera?

    Gilla

  12. Katarina Inläggets författare

    Ahh, ok. Hm, jag brukade bli mer uppiggad innan, kanske inte fysiskt men mentalt. Nu upplever jag det som att det tar mer energi, vet ej varför, men det kan ju ha att göra med vad man skriver och hur koncentrerad man är? Eller så är jag bara lat, hehe. (i mitt fall alltså)
    Ja, ett kall håller jag med om att det är. Men även ett sådant kanske kan utvecklas till ett jobb så småningom 🙂
    Jag har vissa planer, men mer om det längre fram. För tillfället kan jag säga att mitt första och närmaste mål med skrivandet är att ge ut den här boken, och någonstans har jag ett mål om att ge ut en bok per år iaf. Drömmen och det mer övergripande målet är att kunna försörja mig enbart på detta, men jag vet att det är svårt. Dock kommer man ju ingen vart utan drömmar 🙂

    Liked by 1 person

  13. M.S.

    Både koncentration och ämne spelar säkert in. Och, i mitt fall, ålder. Vid 19 var jag oerhört mycket piggare än vid 39, om vi säger så. 😉
    Vad kul det ska bli att höra om dina planer. En bok om året låter ambitiöst! Jobbar du heltid också?
    Drömmar ja, vad vore vi utan dem?! I kombination med mål så är de nog den extra krydda man (jag) behöver.

    Liked by 1 person

  14. Katarina Inläggets författare

    Tror jag med.
    Ja, hehe,man är inte riktigt lika energisk längre 😉 Framför allt var jag otroligt mycket piggare INNAN jag började skriva… stillasittandet det har inneburit har förslöat mig något enormt.
    Ja, det kanske är lite ambitiöst och ja, jag jobbar heltid men jag tror jag skulle klara det. Min tanke är att ha ett påbörjat och kanske till och med färdigställt råmanus till nästa bok när den pågående kommer ut. Vi får se hur det går med det. 🙂
    Ja, eller hur? Drömmar och mål är nog a och o om man vill åstadkomma något, vad det än är.
    Hur ser dina planer för skrivandet ut på lång och kort sikt?

    Liked by 1 person

  15. M.S.

    Heltidsjobb och skrivande är tufft att kombinera, jag fick lägga skrivandet på hyllan under mina mest intensiva karriärår. Men det blev inte heller bra, då jag saknade det så mkt.
    Jag tycker det låter som du gör ett otroligt jobb med ditt författande! Att både jobba och skriva uthålligt är väldigt imponerande. Tänk vad du skulle åstadkomma om du fick skriva heltid. En bok i kvartalet?! 😄
    På kort sikt ska jag bli frisk, eftersom jag inte är det nu. Det innebär att jag måste vila från allt prestationsinriktat, men det är svårt eftersom mycket är så kul och jag vill men saknar energi. På lång sikt ska jag försöka skriva heltid några år, detta är liksom min tid i livet att få det gjort, att våga. Vad det eventuellt kan leda till är sekundärt.

    Liked by 1 person

  16. Katarina Inläggets författare

    Ja man tycker det, eller hur? Tyvärr har jag upptäckt att jag i likhet med en del andra inte skriver mer för att jag har massor av tid till mitt förfogande. Summan av orden är mer eller mindre konstant. Ibland känns det som om jag har en gräns för hur mycket jag kan skriva per dag om det ska bli bra och kroppen ska hålla ihop bl.a. Sedan vill man ju göra annat också. Läsa tex 🙂
    Jag hoppas du blir frisk snart så du kan göra det du vill. Jag tror du tänker rätt, man kommer till en punkt där man helt enkelt måste börja förverkliga de där drömmarna man har. Jag har varit där med. Först med en viss typ av arbete, sedan Italien, sedan skrivandet. Så det unnar jag dig verkligen. 🙂

    Liked by 1 person

  17. M.S.

    Ja, lite motion emellanåt är inte fel. Svårt att skriva sig i form, så rygg & axlar & annat håller.
    Tack, jag hoppas också det blir bättre snart 😄
    Kul att du förverkligat så många drömmar! Det går ju bara man ger sig f-n på det.

    Liked by 1 person

  18. Katarina Inläggets författare

    Nej, hehe, men där jag tidigare vad en hurtbulle av seriösa slag (på motionssidan) har jag numera svängt över lite väl mycket till den motsatta sidan. Ja, jag har haft problem med rugga och nacke och skuldror pga skrivandet, så jag får vara försiktig. Nu gick jag till en snubbe i våras (efter en slags revbenslåsning) som ”knäckte mig rätt”, och med det försvann allt som besvärat mig i flera år. Sedan dess har jag inte haft några besvär så nu försöker jag hålla mig på rätt sida om det med. 🙂
    Ja, det gör ju det, men ibland får man avstå lite saker för att uppfylla dem och det är kanske det som gör att många drar sig för det. 🙂 Men jag har inte ångrat några av de val jag gjorde och de saker jag avstod för att uppfylla mina 🙂

    Liked by 1 person

  19. M.S.

    Lagom är bäst! 😄 Jag vet inte om du lyssnar på poddar, annars kan diverse skrivpoddar & andra vara bra som motionssällskap. Det blir ju lite som att ”jobba” samtidigt som man rör på sig!
    Att försaka vissa saker för drömmen är helt okej, uppfyllde min karriärdröm och fick försaka hälsan, om jag ska uppfylla min skrivdröm får jag försaka den goda ekonomin. Det ena var värt det då men inte nu och vi får se om dröm nummer två är värd att leva på nudlar för 😄 Vad har du fått avstå ifrån?

    Liked by 1 person

  20. Katarina Inläggets författare

    Jamen vilket bra tips, tack, det ska jag hålla i åtanke, så kanske jag kan komma ut och promenera lite mer. Nu gillar jag att promenera och brukar egentligen inte behöva något i öronen, det är väl mest lathet där. 🙂
    Hm, med det första jobbet fick jag försaka ekonomin och stå ut med att vara snudd på livegen för att få jobba med min passion. Med Italien fick jag säga upp mig från en fast tjänst här hemma, säga upp lägenheten och sälja av det mesta jag ägde (sedan blev resten stulet, men det är en annan historia) samt leva under lite andra former där än jag var van vid härifrån. I alla avseenden.
    Nu? Hm, skrivandet var på sätt och vis en kompensation eller ett tröstpris för förlorandet av den förra drömmen, men jag har försakat min fysiska form (brukade vara mycket smalare innan jag blev så stillasittande), socialt umgänge och fritidsintressen. Tevetittande har gått bort, det med. 😀 (Har inte ens nån teve längre)
    Sedan har jag rent allmänt valt bort vissa delar av livet som för andra är obligatoriska som du redan vet, för att själv få bestämma vad jag vill göra med mitt liv 🙂 Men det är en annan historia, det med.

    Liked by 1 person

  21. M.S.

    Latheten kommer och går, eller snarare det faktum att det finns saker man hellre ägnar sig åt.
    Alltså wow! När jag tänker ”försaka” så tänker jag att jag skulle ha lite mindre pengar att röra mig med.
    Får jag fråga vad skrivandet var kompensation för? Mest för att jag har svårt att se vad som skulle toppa det. Musik kanske, om man nu inte var tondöv… 😄

    Liked by 1 person

  22. Katarina Inläggets författare

    Skrivandet var något som tog vid när drömmen om Italien tog slut 😥 började skriva ungefär i samband med att jag bestämt mig för att åka hem. Innan hade jag haft uppehåll i många år. Men det funkade bra som kompensation 🙂 det var ju också en dröm jag haft sedan jag var liten.

    Liked by 1 person

Kommentera

