Om att göra det svårt för sig 

Jag beräknar att jag är drygt en tredjedel in i omskrivningen nu, nästan 30k. Och börjar undra om jag gapar över lite för mycket. Jag listade just de olika subplotsen, alltså sidointrigerna i min berättelse och förutom huvudstoryn, och de två som följer vissa bitar ur de båda karaktärernas bakgrund så har jag ytterligare tre sidointriger. Till ett total av 6 olika berättelser i samma berättelse. Hittills tror jag att jag har lyckats hålla ihop storyn ganska bra iaf. Vissa av de mindre får av naturliga skäl inte samma utrymme som andra, de finns inte där på samma villkor som de andra utan för att lyfta fram vissa saker som behövs lyftas fram.  Men ändå. Kanske tar jag mig vatten över huvudet? Det återstår att se om jag får detta att hålla ihop, men jag har en skarpögd testläsare som jag litar på kommer att se om något lämnas dinglande. 🙂 

Tack och lov för utomståendes ögon på ens text.  😊 

detta är vad jag läser just nu

14 thoughts on “Om att göra det svårt för sig 

  1. Eva-Lisa

    Har länge haft ögonen på den där boken. Är den bra?
    Huvudsaken man får ihop trådarna på slutet så inget upplevs hänga dinglande som kanske var viktigt att få veta, är det nog lugnt 🙂
    Kanonbra jobbat med textmängden! Heja dig!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Den började lite sakta sådär eller så var det kanske jag som var ofokuserad men nu börjar den ta sig. Men det är väldigt många karaktärer att hålla koll på…
      Tack för pepp :))

      Liked by 1 person

      Svara
  2. M.S.

    Oj, bra jobbat! Det är många berättelser att fläta samman. Har du någon speciell metod för att hålla reda på dem? Jag har svårt ibland att ha koll på vad som hände när och har fortfarande inte hittat nåt bra sätt att administrera det hela. Försökte med Excel men blev bara ännu mer förvirrad 😄

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag har en outline, men eftersom ett par av dem kom till i omskrivningen så är de inte med, så det är väl mest de som är lite luriga att inte tappa bort på vägen. 🙂 jag skulle nog ha svårt att hålla allt i huvudet, men jag vet att det finns de som lyckas, så hatten av för dem, det är verkligen ingen lätt uppgift. 🙂
      Hur planerar du ditt skrivande, på dramaturgisk nivå?

      Liked by 1 person

      Svara
      1. M.S.

        Jag skriver sammanfattningar av varje kapitel innan jag börjar skriva, vad som ska hända när och så. Lite som en outline kan man väl säga. Men när historien byggs på så upplever jag det svårt att hålla isär, minnas, vad som hänt när.
        Just nu kör jag med kom-ihåg-lapparna på Mac:en och skriver var och när saker händer och i relation till vem. Inte ultimat. Men sedan har jag en del minnesproblem också så det hjälper inte direkt till :/
        Har en kompis som kört mycket med postit-lappar och det är något jag nog kommer testa när min lilla skrivarstuga är i ordning. Egentligen skulle jag vilja lägga ut hela manuset och bara kryssa mellan sidorna och få en magisk överblick men då behöver jag nog en gympasal. 😛
        Jag upplever att jag kommit till SÅ många insikter och lärt mig massor av att läsa era bloggar och kommunicera med er som kommit längre än mig, vilket påverkar hur jag kommer att jobba framöver.

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Vad kul att höra hur du jobbar. Jag skriver i Word men jag kan verkligen tipsa om scrivener när det gäller att planera sina manus, det är riktigt bra till det tycker jag. Lite dyrt kanske, men du kan ladda ner provversionen gratis i trettio arbetsdagar,(inte kalenderdagar) om du inte redan har den förstås. Jag trivs bäst med att skriva i Word, men jag provade en app som heter simple mind för att strukturera upp mitt pågående manus. Det funkade jättebra. Annars kan man ju alltid använd a excel kanske.

        Liked by 1 person

      3. M.S.

        Det finns mycket att vinna på att hitta bra arbetssätt. En kompis som testat scrivener hade ett blandat omdöme, hon skriver kapitel lite huller om buller och tyckte strukturen fick hjälp av programmet.
        Jag skriver också i Word, ger en bra översikt och funktionerna är bekanta. Allt handlar ju om vinsten egentligen, vilken vinst är det i att byta program? Om tiden det tar att lära sig vägs upp av nyvunnen effektivitet.
        Ska kolla in Simple Mind! Tack för tipset 😄

        Liked by 1 person

      4. Katarina Inläggets författare

        Ja jag provade att skriva i Scrivener men det funkade inte så bra för mig, dessutom blev jag nervös av att läsa alla rapporter om dokument som kraschar, som försvunnit och textstycken som inte funnits kvar när folk öppnade sitt dokument, och jag fick kalla fötter hehe. Word har fungerat fint hittills (i ganska precis 6 år). Däremot tycker jag det är kul att hitta program för att underlätta struktureringen av själva storyn.

        Liked by 1 person

      5. Katarina Inläggets författare

        Ja precis, hehe. Det kändes för otryggt som ordbehandlingsprogram sett. Dessutom tyckte jag det var för mycket funktioner som man måste sätta sig in i försatt kunna använda det. Med Word kunde jag bara öppna ett dokument och börja skriva, och lära mig det jag behövde under vägen.

        Liked by 1 person

      6. M.S.

        Det är nog med jobb att skriva en bok utan att behöva jaga försvunna stycken i kraschade program!
        Gissa vad jag gör? Läser din bok ”En rätt…” på paddan i solen. Sidan 27 för tillfället! 😄

        Liked by 1 person

  3. Carola

    Hm. Känner att jag också kanske borde lista mina subplots. Jag har tagit bort och lagt till nya efter några omskrivningar så det är lätt att tappa bort sig. Tack för tipset! 🙂

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

