Mångfald och normer i litteraturen

När man läser böcker som ges ut av svenska författare idag så är det lätt att tro att vi alla i grund och botten är likadana och har samma värderingar och samma övertygelser. När någon går mot strömmen är det nästan uteslutande ”the bad guy” som bortförklaras med att han haft en taskig barndom eller gått igenom något traumatiskt som satt sina spår. Det eller så är han psykiskt sjuk.

Men är det verkligen så? Är det så vårt samhället ser ut idag? Eller är det bara den bild av vår verklighet som de som styr över vad som ges ut i boksverige vill lyfta fram? I en tid av ökande mångfald verkar det allt viktigare att alla tycker och resonerar likadant.

I grunden kan jag förstå tanken. Någonstans vill vi ju alla ha samma grundläggande saker, ond som god, vi drivs i grund och botten av samma strävan, efter att ha det bra, efter hälsa, välstånd och lycka. Däremot kan våra idéer om hur vi ska nå dit te sig lite olika. Och jag skulle gärna se lite mer mångfald när det kommer till åsikter även i litteraturen. Inte bara i rollen som de onda.

På samma sätt som det pratas om att bryta normer när det gäller manligt/kvinnligt och Svart/vit, borde vi inte främja karaktärer av olika typer och med skiftande åsikter och ideal? Att läsa om det betyder inte nödvändigtvis att vi ändrar åsikt eller håller med, däremot ökar det förståelsen för att vi alla faktiskt inte är lika och inte ens behöver vara det, och i en tid som denna känns det som att den sortens förståelse blir allt viktigare. Själv är jag rejält trött på att läsa om karaktärer som påminner förvillande mycket om varandra i sitt sätt att resonera och agera utifrån givna förutsättningar, och längtar efter en bok befolkad av människor som är lite mer oförutsägbara och rentav lite outlandish.

Jag önskar förlagen började arbeta för mer mångfald även i litteraturen och blir lite bredare i sin utgivning. Att de tog in böcker i nya spännande genrer, och med karaktärer som inte känns som kopior av några andra man redan läst. I Samtal med andra har jag förstått att det finns en längtan efter böcker som bryter mot det som måste sägas har blivit mer eller mindre norm. Det är helt enkelt svårt idag att hitta böcker som sticker ut och som kommer med något nytt, det mesta påminner lite för mycket om något som redan givits ut, både till story och upplägg som till karaktärer. Så till den grad att vissa karaktärstyper i vissa genrer anses ha blivit kliché. Men ändå fortsätter dessa att dominera de genrerna. Varför?

Visst förstår jag att förlagen vill gå med vinst, men som nämndes i inlägget Råd till författare nedan så går fyra av fem böcker tydligen med förlust iaf. Och i de fallen då det gäller finlitteratur är det allmänt känt att de sällan säljer speciellt bra, men det görs ändå plats för dem, och på samma sätt önskar jag att förlagen kunde göra utrymme för lite nytänkande böcker i sin utgivning, parallellt med det gamla beprövade. Inte bara en gång, utan flera, ge läsarna chansen att hitta nya författarskap, och författaren att bygga sig ett.

En bok som jag tex gillade mycket var Rose-Marie Bouws Det krävs tusen vackra ord, om en kvinna som helt enkelt lämnar sin man och sina barn en dag, efter åratal av självförintande och osjälviskt sättande av andra i första rummet. Efter att ha försakat sina egna intressen och sin egen hälsa. Eller om vi ska stanna på temat, Utan bagage, av Anne Tyler, en annan kvinna som gör precis samma sak, men i det här fallet är barnen vuxna och de är på semester vid havet någonstans i USA. Hon promenerar helt sonika iväg, stoppar en bil och liftar sig bort från det liv som kväver henne och som börjar kännas allt mer främmande.

Det är något som är så långt ifrån den traditionella familjesynen där kvinnor uthärdar åratal av missnöje och otillfredsställelse, även om det är jobbigt, för barnen är ju ändå alltid viktigast av allt och att antyda något annat är så oerhört tabu att det inte ens finns på världskartan. Även om jag är glad och tacksam för att min mamma aldrig gjorde så, så är det intressant att läsa om, för att det får en att inse att det hade kunnat hända och bli, just tacksam. Det vidgar ens vyer på ett sätt som jag tror är viktigt.

En annan bok som bröt lite mot vad många ansåg acceptabelt var  Livet efter Dig, där författaren på ett sätt tog ställning i en stor och viktig fråga, vilket har upprört många människor. Jag läste någon som pratade om den i sociala media så sent som häromdagen, hur kränkande den var för alla som sitter i rullstol, och förstår inte varför. Ok, så författaren gav sin syn på saken, men det betyder inte att hon dömer de som inte delar hennes syn på saken, eller skapar en norm, hon berättade helt enkelt en historia där hon visade en sida av verkligheten som sällan vågar tas upp. Pekade på en mer tragisk utgång. För alla slut är inte lyckliga, hur gärna vi än vill tro det. Men frågan är om något svenskt förlag hade snappat upp det manuset, om författaren varit svensk. Det bryter ju helt klart mot en allmän åsikt om livskvalitet och ännu värre, om rätten till dödshjälp.

Jag skulle välkomna en bok om en lite mindre snälla och genomsnittliga människor och läsa om vad som gjort dem så, men utan alla klyschor som vi kommit att vänta oss. Det behöver inte ens sluta lyckligt, för i verkliga livet är det ju sällan så.

Vad tycker ni? Är det viktigt att böcker förstärker åsiktsnormen så vi vet vad som är rätt och fel, eller borde de tvärtom främja mångfalden, representera alla sorters människor utan att döma eller sätta en etikett på dem?

24 thoughts on “Mångfald och normer i litteraturen

  1. Eva-Lisa

    Jag håller helt med dig! Det är ju lite samma ämne som jag tog upp idag på bloggen. Jag är så oändligt trött på att läsa samma historia om och om igen, med samma karaktärer.
    Sedan är det ju många av de här böckerna som sticker ut som säljer väldigt bra också. Som Livet efter dig, t ex. Ofta orsakar de debatter, vilket i sin tur gör dem mer synliga på ett sätt som de icke normbrytande böckerna gör.
    Så ja, fram med fler modiga förlag som vågar sticka ut hakan när det gäller utgivningen! Som du skriver, man behöver inte byta åsikt, men det skapar en förståelse för varför vissa människor tänker och agerar som de gör 🙂

    Liked by 2 people

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, vad lustigt att vi skrev om nästan samma sak 🙂
      Men visst börjar det kännas tjatigt? Ingenting överraskar en ju riktigt längre, vilket är synd för det är ju också en grej som är kul med litteratur tycker jag. Ok, all litteratur behöver kanske inte ha hejdundrande twister, med unika karaktärer och intressanta scenarion kommer man långt. Och karaktärer som säger saker man sällan talar högt om. 🙂
      Men verkligen. Önskar något förlag ville satsa på lite mer nytänkande litteratur, i alla genrer.
      Ja, exakt. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Hehe, ja det var lite kul 🙂
        Verkligen tjatigt! Nej, ALLA böcker behöver förstås inte innehålla sådant, men det hade varit befriande att få läsa fler sådana böcker och helst av svenska författare, inte bara utländska 🙂
        Det önskar jag med 🙂

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Precis, men fler än nu borde det finnas plats för tycker jag. Ja, exakt, önskar också dels att svenska författare skrev lite mer varierad litteratur och dels att förlagen gav ut dem. 🙂

        Liked by 1 person

      3. Eva-Lisa

        Det tycker jag med.
        Då är vi två som önskar det, säkert fler. Så vi får hoppas att förlagen antingen blir modigare, eller att det startar några modiga förlag 🙂

        Liked by 1 person

  2. Carola

    Detta är en av anledningarna till att jag beundrar de små förlagen inom fantasygenren. Dels ger de ut en genre som de stora förlagen inte ger ut så mycket av (skrivet av svenska författare) och dels att handlingarna varierar kraftigt. Samtidigt förstår jag de stora förlagens dilemma om vi backar till Dag Öhrlunds inlägg på Facebook. Att varje bok är en förhoppning som ska bära ekonomiskt och allra helst fylla igen förlusthålen från andra böcker. Som läsare vill jag ju hemskt gärna läsa något nytt och fräscht. Något som överraskar och rör vid nya strängar inom mig som jag inte hade en aning om att jag hade. 🙂

    Gilla

    Svara
  3. M.S.

    Den ekonomiska faktorn är ju svår att bortse från, anställda måste ha lön, men frågan är om e-boken kanske kan öppna och bredda utgivningen? Risken är ju inte riktigt densamma där. Men hur stor är e-marknaden i dag? Jag, som nyss hittat till e-böcker är frälst!
    Sannolikt innebär även ökad egenutgivning en ökad bredd, vilket ju är positivt.
    Ett av mina tidigare manus handlade om en person som drogs med psykiska problem som hon dolde effektivt, perfekt utåt men kaos inåt (helt fiktion för övrigt, varför behöver jag ens påpeka det?! 😄) och hon tog till sist livet av sig. Jag tyckte historien var intressant, då yrkesliv, sociala medier, bloggar etc, kräver att vi är allt mindre mänskliga och perfektion är det som hyllas och eftersträvas. Men! Hon tog ju livet av sig och det är förbjudet område. Har tänkt mkt på det efteråt, på vad jag vill skriva om och vad förlagen vill ge ut. Hur mycket ska man anpassa sitt skrivande egentligen? Varför skriver jag? Svaret är egentligen rätt enkelt, men i relation till förlagen och målet att bli utgiven, så blir det komplicerat…

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Eva-Lisa

      Jag gillar också e-böcker! Man kan ta med sig så många utan att de tar någon plats när man är ute och reser t ex 🙂
      I USA och England har formatet blivit väldigt populärt, men här i Sverige har e-boken inte riktigt slagit än. Formatet ger alltså inte samma utdelning som den fysiska boken. Än.

      Jag tycker att din historia lät väldigt intressant, samtidigt kan jag tänka mig att de svenska förlagen skulle bli ängsliga. Kontroversiella ämnen är inte svenska förlags starkaste sidor, om vi säger så 😉

      Jag funderar över det där med anpassning hela tiden. Hur mycket är jag villig att tumma på handlingen för att anpassa mig? Jag har upptäckt att motivationen att skriva försvinner om jag börjar anpassa mig för mycket.
      Limboserien är tydligen kontroversiell och min första recension jag fick på Lex Limbo på Litteraturmagasinet ägnade recensenten en ganska stor del åt anledningen till att hon blev så upprörd när hon läst den. Hon lyckades t o m med konststycket att spoila delar av handlingen i sin ilska över att förklara hur olämplig den var 🙂 Nu anser inte jag att egenmäktig rättskipning är så fasligt kontroversiell, det förekommer ju i mängder av litteratur på den utländska marknaden, men här är det uppenbarligen ett problem.
      Jag tänker att så länge man vänder sig till vuxna läsare kan väl de flesta särskilja skönlitterärt från fakta, så allt borde egentligen vara okej att skriva om, i alla fall när historien är påhittad. En vuxen läsare kan ju själv avgöra vad vederbörande tycker är rätt eller fel oavsett bokens poäng.

      Håller med! Det är extremt komplicerat när det gäller ämnen som sticker ut. Jag blir i alla fall väldigt nyfiken på dina historier 🙂

      Liked by 2 people

      Svara
      1. M.S.

        Jag har varit extremt skeptisk till e-böcker… helt i onödan! Bara att kunna ställa in storlek och anpassa skärmljuset var fantastiskt. Laddade ner Adlibris app. Så från och med nu blir det e-böcker!
        Det som händer i den engelskspråkiga världen har ju en tendens att komma hit så det lär inte dröja länge innan e-boken fått samma status. För lite så upplever jag att det är nu, att en ”riktig” bok har högre status. Kanske för att investeringen är större i och med tryckkostnaden. Men en e-bok kan ju leva för alltid, återkomma om ämnet debatteras på nytt, plockas upp i bloggar etc. Så spännande!
        Men vilken otjänst av recensenten, okej för att ha åsikter men den oskrivna regeln är ju att inte blanda ihop recension och referat. Kunde du låta bli att höra av dig? Det tänker jag måste vara svårt, särskilt om någon har fel fel fel! 😄
        Håller med om att vuxna läsare är mogna ansvaret att skilja mellan verklighet och fiktion. Kan ungar spela GTA och våldta i spelet och inte anses bli skadade av det så bör väl vuxna som läser om egenmäktig rättsskipning kunna förstå att man inte beter sig så i verkligheten… Tycker man iaf.
        Vad kul att iaf sammanfattningen av mina historier låter intressanta, tricket är att få driv i dem – något du för övrigt hade massor av i Karmamailen, den var omöjlig att släppa. Väldigt välskriven upplevde jag den.

        Liked by 2 people

      2. Eva-Lisa

        Ja, e-böcker är verkligen perfekta på fler än ett sätt 🙂
        Återkom gärna i ämnet om det debatteras någonstans, jag tycker det är jätteintressant och tror som du, att förr eller senare får e-boken samma status här som utomlands. Folk måste bara inse att det egentligen inte är någon skillnad på att tidningar t ex digitaliseras och att böcker gör det.

        Precis, men den regeln gällde inte här 😉 Jag tycker det är skoj med åsikter, även om folk inte tycker som jag.
        Absolut 🙂 Jag skulle aldrig gå till motattack till en recensent, framför allt därför att jag ju själv recenserar mellan varven och även suttit i den andra änden. I slutändan är ju recensionerna till för läsarna och inte för författaren, det är väl det som är det viktigaste att inse. Och hehe, hon var så arg att det nästan blev komiskt bara det. Jag vet att jag kanske har svårare att ta åt mig än de flesta författare gör vid negativa recensioner, jag tycker inte att det är så farligt faktiskt. Har någon blivit upprörd har man ju faktiskt berört läsaren på något sätt i alla fall 😉 Men det jag främst blir förvånad över är hur t ex serien om Dexter är helt okej (den bygger ju på samma koncept) medan mina böcker skulle vara så kontroversiella? Jag har hittills bara kommit på två förklaringar till det. 1. Mina böcker utspelar sig i Sverige. 2. Jag är kvinna och skriver sådant.
        Förvisso hade ju Patricia Highsmith skrivit om liknande saker när det gäller Ripley, men hon var ju amerikan. Jag är nog född i fel land 😀

        Men eller hur? Vuxna människor påverkas sällan av en bok så till den milda grad att de börjar läsa innehållet som en ”faktabok”. Som du redan påpekat, om barn kan spela hemska dataspel, ska väl vuxna kunna hantera detta.
        Kan bara komma på en bok (och den gavs ju ut i USA) där boken drogs in till följd av att folk började läsa den som en manual och det var ”Hitman” av pseudonymen Rex Feral. Men ryktet sa faktiskt att det var en amerikansk hemmafru som stod bakom pseudonymen 😉 Detta tror jag dock aldrig bekräftades.
        Händelserna kring boken har ju blivit film. Kanske har du sett den?

        Ja, de låter jätteintressanta och jag blev genast nyfiken, så jag hoppas jag får läsa något av dig någon gång 🙂

        Åh tack så mycket! 🙂 Vad roligt att du gillade den! 🙂 Jag gillar ju böcker med driv, så jag tror att jag undermedvetet har med det även i det jag själv skriver.

        Liked by 2 people

      3. M.S.

        Som tidningsmänniska var fördelen med e-tidningen snabbt uppenbar, ändå har jag varit så konservativ när det gäller böcker. Pratade med min sambo om det och han sa att det var samma med cd:n och Spotify för honom. Idag är ju allt annat än Spotify otänkbart för de flesta. Kanske blir det i framtiden med pappböckerna som med vinylen, ett specialintresse. Vore bättre för miljön också både när det gäller själva papperet och även distributionen.
        Nej, du har självklart helt rätt i att det är lönlöst att ifrågasätta en recensent. Jag har också recenserat en del böcker genom åren, brukar säga att min största publiceringsbedrift är att få min åsikt tryckt utanpå en av Piratförlagets pockets, haha. Har faktiskt fått mejl av en författare en gång som var glad för sin recension, men i övrigt ingenting.
        Var tvungen att leta upp recensionen av din bok och den var faktiskt rätt undermålig enligt min måttstock, som om recensenten hade lite svårt att skilja på dikt och verklighet själv, som om alla böcker måste anpassas efter rådande lagar. Väldigt underligt. Och ännu underligare att hon kunde acceptera pedofilmordet, det är bara en fråga om moralisk glidning och helt subjektivt.
        Ja, Dexter är jag bekant med men inte de andra. Buthler/Öhrlunds böcker om psykopaten Silfverbielke är ett svenskt exempel på en synnerligen osmaklig huvudperson, men jag gillar ändå att de tänjt på gränserna och det är spännande fast man har noll sympati med huvudpersonen.

        Liked by 1 person

      4. Eva-Lisa

        Ja, det är nog precis så. Idag är Spotify otänkbart att vara utan, så var det ju inte tidigare. Håller även med om att det vore bättre för miljön ju mer fysiska böcker som digitaliseras 🙂
        Vad skoj att författaren hörde av sig! Det händer nog inte så jätteofta, tror jag 🙂
        Jag har inte heller fått några av mina åsikter tryckta på någon bok, däremot som en av flera blurbar hos nätbokhandeln på boken ”Du” av Caroline Kepnes 🙂 (Inte pocketen, utan den i danskt band). Det var lite roligt.

        Ja, jag tycker också att den recensenten hade lite svårt att skilja på dikt och verklighet. Det där med att hon kunde acceptera pedofilen (åtminstone nästan) var något jag också fann underligt. Folk har väl mördat för mindre saker än så, även i verkligheten.
        Letade upp Hitman på Wiki, här kan du läsa om den https://en.wikipedia.org/wiki/Hit_Man:_A_Technical_Manual_for_Independent_Contractors

        Jag har läst två böcker i serien om Silfverbielke och håller med om att han är riktigt osmaklig. Kanske just därför jag inte riktigt kunde ta honom till mig, men tycker som du att det var intressant hur de tänjt på gränserna. Och jag tror att det är där någonstans som skillnaden ligger. Just i sympatierna. Dexter, Ripley och för all del Hannibal, är antihjältar, sådana läsaren sympatiserar med trots att de gör saker som normala människor inte skulle göra. Medan Silfverbielke bara är osmaklig och även om man finner honom intressant är det kanske inte hos honom sympatierna ligger 🙂

        Gilla

    2. Katarina Inläggets författare

      Oj, något i din första mening väckte verkligen tankar. Visst ska personalen ha lön, men samtidigt kände jag att varför ska egentligen konst bedömas efter sitt kommersiella värde? Jag vet ju att det är så, men just när du skrev det kände jag att det kändes det så himla snedvridet egentligen. Speciellt får man väl säga om just konst där det finns otaliga exempel på konstnärer som inte sålde mer än en handfull tavlor under sin livstid men började sälja som sjutton långt efter sin död och numera är att betrakta som Stora Mästare. Vem är egentligen tillräckligt kvalificerad att bedöma sånt? På ett sätt vore det kanske fint om författandet inte var vinstdrivet, på så sätt att en utomstående tjänar pengar på någon annans verk. Jag undrar om det snarare är förlagen som en dag kommer att dö ut och alla kommer ge ut själv. Det var också en tanke 🙂 Då kanske böcker äntligen kommer att kunna ”konkurrera” på lika villkor. Men jag ser egentligen aldrig mina författarKOLLEGOR som konkurrenter, det känns helt fel. Det är ju ingen tävling (även om vissa verkar tro det) och det finns ingen gräns för hur många böcker man kan läsa, det går ju att som läsare läsa precis alla böcker man vill.
      Ja, egenutgivning är bra i det avseendet att det ger mer bredd. Jag har prövat på e-boksutgivning och har två utgivna böcker som bara finns som e-bok. Det var en intressant grej. Min erfarenhet är att om det är svårt att marknadsföra och sälja en vanlig bok är det ännu svårare med en e-bok. Fördelen är att man inte har lika höga omkostnader och därför kan sätta ett mycket bättre pris och därmed locka fler till köp. Samtidigt finns det ett slags motstånd mot e-böcker hos en del (ganska stor) av den läsande befolkningen, vilket är lite tråkigt. En uppfattning att e-böcker inte är ”riktiga böcker” (inte ens om de ger ut av de stora namnen får man anta). Jag vet inte om det någonsin kommer komma någon e-boksboom till sverige, men jag hoppas det 🙂 Det skulle egentligen passa mig perfekt.
      Det låter som en intressant berättelse 🙂 Jag skrev också en ganska allvarsam historia med min första och andra roman (bägge fortfarande outgivna) innan jag sadlade om till feelgood, ett val som kändes rätt där jag befann mig då 🙂 Nu har jag bytt inriktning igen, vilket känns helt rätt det med 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. M.S.

        Mmm, det här med lön och pengar borde faktiskt skrotas, det ställer bara till det 😄 Men eftersom i stort sett a-l-l-t är kommersialiserat i dag så kokas allt ner till en enda grej: pengar. Vi måste ha dem för att skriva och folk måste vilja lägga sina surt förvärvade slantar på att köpa det vi skriver. Ett kretslopp det med. Men det finns ju den statliga inkomstgarantin för konstnärer, författare etc som Lennart Hellsing och Stig Larsson med flera har. Fem prisbasbelopp per år livet ut á 44 300:- i dagsläget. Vi får sikta mot den! Problemet är väl bara att man först måste bevisa sig på ett eller annat sätt 😄
        Ja vem är kvalificerad att döma?! Den frågan är oerhört intressant! Och den som har svar på det lyssnar jag gärna på. För om allt är på plats, språket är fläckfritt och dramaturgin uppbyggd på ett bra sätt, då återstår ju bara åsikter om historien i sig och där kan det bli problem som har med bedömarens uppväxt, erfarenheter osv att göra – sådant som inte alls är relaterat till utbildning och hårda kunskaper.
        Det går ju inte bra för de större förlagen, så mycket vet vi, så du kan vara något på spåren… Men frågan är om det blir ”konkurrens” på lika villkor ändå? Pengar/tid kommer att spela in. Vissa har resurser att som Emelie Schepp turnera land och rike runt i en stripad bil, andra har bara möjlighet att skicka några pressmeddelanden. Att synas och höras lär även fortsatt vara viktigt och det är långt ifrån alla som vill och/eller vågar det.
        Håller med, konkurrens är ett ord som inte riktigt passar in författare/aspirerande författare emellan. Som du skriver finns det inga begränsningar. För mig är kommunikationen med er via bloggar ovärderlig, bokstavligen. Inspiration och lärdomar. Och det är ju bara peppande när det går bra för andra! Det ger iaf mig hopp.
        Jag hoppas verkligen att e-boksbranschen ska lossna, känner mig lite nyfrälst. Egentligen är det konstigt att inte de större förlagen satsar stort där, det skulle ge dem möjlighet att sälja fler titlar med lägre risk, och kanske bli mindre beroende av storsäljarna. Titlarna lever dessutom längre. Enda orsaken till att de inte satsar tror jag är konservatism och protektionism. Just nu kontrollerar de sin affär stenhårt, om e-boken med hjälp av dem blev stor skulle dörrar öppnas för mindre förlag och egenutgivare på ett helt annat sätt. Aja, med tiden lär vi få se vad som händer 😄
        Vad spännande att byta inriktning! Från feelgood till vad? Funderar du på att göra någonting av dina mer allvarsamma manus
        Såg att du hade ett par e-böcker på Adlibris. Vilken rekommenderar du främst?

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Egentligen gör det ju det. Kanske var det bättre förr ändå, när författare skrev för konstens skull? 😉
        Jag vet inte om jag håller med om att jag behöver pengar för att skriva, skrivandet i sig kostar ju inte mycket, eller hur menar du?
        Ja det vore också trevligt, haha. 🙂
        Det är faktiskt en intressant fråga. För somdu säger, när alla krav är uppfyllda ska den också tilltala den som läser… Och där kommer ju individuell smak in.
        Hm, egentligen är det väl det. Jag tror inte hon kom dit hon är idag utan en del risktagning och uppoffringar. Som Eva Lisa skrev i ett inlägg så kan ju ingen veta på förhand vad som kommer slå. Allra minst författaren. I slutänden handlar det kanske ändå om hur mycket man är redo att satsa för att nå dit man vill. Men i grunden tror jag vi alla har samma förutsättningar, och kunde Camilla som småbarnsmamma slå igenom som författare kan nog vem som helst göra samma satsning, bara viljan finns där. När allt kommer omkring är ju vår livssituation (iaf i form av civilstånd,,jobb, inkomst mm) någonting vi själva skapar, inget som bara händer eller drabbar oss.
        Jag tror inte heller min första bok skulle ha sett dagens ljus om det inte vore för bloggandet och allt stöd jag fick där och alla människor jag lärde känna.
        Det hoppas jag med, e-böcker är en så himla bra grej. Och jag tror att om bara fler övervinner motståndet så kommer de inse att de är ett bra alternativ. Jag håller med, förlagen borde satsa mer på e-böcker, egentligen. Ibland kan jag bli så trött på den här sortens bakåtsträvande.
        Ja det är riktigt spännande. Jag skriver på min första spänningsroman. Det är mitt allra första försök i den genren, men en god vän som testläst det jag skrivit hittills säger att det är spännande! 😀 hurra!
        Oj, svårt att säga, jag vet ju inte vad du gillar. Men varför inte En rätt som bäst serveras kall, då? 😊

        Liked by 1 person

      3. M.S.

        Nej, du har såklart rätt i att det inte behövs pengar för att skriva, men att jobba heltid och skriva är ju ganska tufft. I perioder omöjligt för min del då lönejobbet tagit all energi. Det var så jag menade, pengar = tid att skriva = ork att skriva 😄
        Håller med om att vi styr våra liv, till en viss gräns. Med det ena följer inte sällan det andra, som pressen att tjäna en viss summa för att matcha utgifterna, lägga X antal timmar på barnen man valt att ha osv. En förälder som jobbar heltid och skriver har oundvikligen svårare att få ihop tid och ork, så hatten av för Läckberg! Och alla andra såklart.
        Men det är egentligen oviktigt, det jag tänker på är personlighet och medfödd karisma, vissa har det andra inte. Så i sak kanske förutsättningarna för alla är lika, men i praktiken intresserar vissa människor mer än andra – oavsett vad de skrivit eller hur. Det tror jag är svårt att komma ifrån. Och något annat som är svårt att komma ifrån är att först ha minst ett riktigt jäkla bra manus, äh sådana detaljer! 😄
        Vad kul att du fått positiv feedback på spänningsromanen! Jag läser all möjlig litteratur, från fakta till feelgood, drama till deckare. Tack för tipset, så snart jag är på wifi är den min! 🤓

        Liked by 1 person

      4. Katarina Inläggets författare

        Ja vi gör ju det men då förstår jag vad du menar med pengar för att skriva 🙂 ja hatten av för dem, verkligen. Men har du tänkt på en sak, att man sällan hör manliga författare prata om pappasamvetet när de ägnar Sin tid åt att skriva och förverkliga sina drömmar? Iaf har jag aldrig hört någon manlig författare prata i de termerna, men jag kan ju ha missat nån. Är det inte intressant? Jag tror personligen inte att man behöver vara en sämre förälder för att man har en tidskrävande hobby, det är kanske hur man spenderar den tid man har tillsammans som spelar roll?
        Vad kul att du vill läsa. Hoppas du ska tycka om den. 🙂
        Vad skriver du på just nu? Är det deckarmanuset eller var det redan klart?

        Liked by 1 person

      5. M.S.

        Jag tycker inte man hör varken kvinnor eller män som är författare prata om föräldrasamvetet. Eller också är det ett ämne jag inte registrerar eftersom jag valt bort barnbiten.
        Heltidsförfattare har nog bättre förutsättningar att vara närvarande än 8-17-anställda iaf. De som både lönearbetar trafitionellt och skriver verkar nästan omänskliga i sina insatser efter barnen somnat. Jag blir trött av bara tanken! Men en tidskrävande hobby i sig är väl inget problem för den som orkar både och. 😄
        Ja, det ska bli kul att läsa!
        Just nu redigerar jag en novell till en engelsk tävling, och har semester. I övrigt jobbar jag om ett relationsmanus som huvudprojekt och deckaren är ett sidoprojekt, men det är vilande just nu.

        Liked by 1 person

      6. Katarina Inläggets författare

        Jag hör det mest hela tiden känns det som. Kvinnor som oroar sig för att deras skrivande ska göra dem till en sämre och mindre närvarande förälder. Men aldrig män, intressant nog. 😊
        Ah vad spännande. Vad är noveller i för genre? Det låter lite som om vi snuddar vid liknande genrer då. 😊

        Gilla

Kommentera

