Vad gör de idag? Del 3

En annan av de bloggar jag följde för några år sedan drevs av författaren Katarina Wikholm. Jag kontaktade henne för att fråga vad som hänt sedan sist.

Du drev bloggen Rosenfönstret, och var en av de mest ambitiösa och drivna skrivbloggare jag mött. Vem eller vad inspirerade dig att starta en blogg? 

Jag använde Rosenfönstret som en publik anteckningsbok där jag dokumenterade skrivtekniska moment, frågeställningar, skrivrelaterade knep, knåp och tankegångar jag lärde mig under resans gång. Inspirationen att driva en blogg kom från flera håll, bl a min mans bloggande på lchf.se men också för att jag ville kunna gå tillbaka, följa upp och sortera i efterhand. Rosenfönstret var aldrig tänkt som en blogg där jag eftersträvade läsare, eller aktivt sökte en vidare krets. Det var mer för mig som att jag hade ett fåtal diskreta privata lyssnare, kanske inte direkt i ett samtal, men inte så långt ifrån en studiecirkel eller en podcastserie.

Du har gett ut böcker om LCHF-kost och flera noveller. Vilket känns mest givande att skriva, skönlitteratur eller facklitteratur?

Spontant är skönlitteratur det som ligger mitt hjärta närmast, det som ger mig mer. Jag upptäcker att jag gärna skriver i olika format, och uppskattar vad jag lär mig på detta. Framför allt (och det låter drygare än jag menar) tilltalar inte standardformaten mig alls. Tvivlar på att jag kan skriva en harlequinromans, en veckotidningsnovell eller en polisdeckare om jag så försökte. Eller snarare, när jag har försökt har texten omgående morfat till något annat. Det är krävande men ytterst stimulerande. Och roligt! Faktatexter å andra sidan är kommersiella och kräver disciplin på ett helt annat sätt. De är en hård skola för en förhoppningsvis blivande yrkesförfattare, både ur textproduktionsaspekten och för att man tvingas tänka som yrkesverksam och förstå förlagsvärlden bättre.

Skriver du fortfarande? Har du något på gång just nu?

Jag har fortsatt att skriva på mina olika projekt, närmar mig en egenutgivning av en diktsamling, en andra upplaga av en kokbok och en uppföljare till den. Har skrivit och förberett mycket i huvudet angående mitt huvudmanus, som kom så långt att den fick preliminäraccept på förlag men de önskade en omskrivning. Det visar sig bli en trilogi med hopp i tid och berättarröst vilket gör att helheten vinner på att den skrivs parallellt.

Samtidigt som jag inledde redigeringen insjuknade min man vilket ledde till att han avled tre dagar före jul 2015. Vilket i praktiken lett till en tung vardagsbelastning och svårighet att få den sammanhängande egentid som krävs för redigering under de mellanliggande åren.

Hur ser din syn på bok- och förlagsbranschen ut idag jämfört med när du började blogga? Är det något du önskade att du hade vetat?

Om något har tidens gång gett mig mer distans. Eftersom jag delvis kommer från fackbokssidan har jag alltid respekterat den affärsdrivande aspekten. Möjligen förväntar jag mig mindre nu, är mindre lättimponerad men det får stå helt för min egen del.

Hur tycker du att bloggandet har påverkat dig och ditt skrivande?

Att dokumentera skrivandet på något sätt, i en blogg, en dagbok eller på något annat sätt, gör att jag tvingas skärpa mig och analysera vad jag sysslar med. Eller med andra ord tänka som en författare.

Vad har du för mål med skrivandet idag?

Jag kan inte minnas när jag inte skrivit, även om det varit mer eller mindre intensivt. Så ett viktigt mål är att få utlopp för min kreativitet på ett positivt sätt. Det är helt enkelt en del i ett gott liv. Den andra aspekten är att ha en sidoinkomst av något jag älskar att syssla med. Jag publicerar aldrig enbart för att bli läst, saknar det behovet. Då kan texterna i fråga bo kvar hos mig. Det låter krasst. Samtidigt handlar det om att värdera sig själv och sina texter, samma resonemang som i all kulturproduktion.

Det var jättekul att höra av dig igen. Stort tack för att jag fick intervjua dig. Hoppas att vi får se Zebraskatan i en bokhandel snart. 🙂

/Katarina

13566000_1384261114923188_731241235_n

 

7 thoughts on “Vad gör de idag? Del 3

Kommentera

