Vad gör de idag, del 2

Monica Olsson Kolkman var en annan av de som bloggade väldigt frekvent när jag började, och redan hade hållit på ett tag. Jag bad om en intervju med henne för att höra vad hon gör idag! 🙂

Du startade din blogg Bokskrivardagbok redan 2007, och utökade sedan med bloggen Bokläsardagbok. Vem eller vad inspirerade dig att börja blogga kring böcker och skrivande?

Jag hade först en ”vanlig” blogg (det var ju väldigt inne att blogga då) men tyckte det det blev för mycket av allt och beslutade mig att ha en blogg enbart om skrivandet. Mest som en dagbok för mig själv (använder den fortfarande för att blicka tillbaka), men upptäckte snart att den var ett bra sätt att komma i kontakt med andra skribenter, lektörer, författarcoacher, övriga i branschen…

Bokläsardagbok startade jag något senare, den är en strikt bokrecensionsblogg. Tyvärr ligger den nere just nu…

Du bor i Holland men skriver på svenska. Upplevde du det som att det utgör en svårighet? Annat än det rent ekonomiska med att det är dyrare att skicka utlandspaket…

En av orsakerna till att blogga var att jag ville skriva något varje dag, eller nästan varje, för att hålla svenskan igång. jag läser mycket på svenska och lyssnar mycket på svensk radio, men i övrigt är det holländska som gäller dagarna i ända, och lite engelska. Jag kan ibland oroa mig för att jag tappar min svenska, men jag tror det är ganska obefogat. Snarare gör det en extra alert på språket. Men portot är dyrt, det är sant! Numera tar de flesta förlagen emot digitala manus, lyckligtvis, för sju-åtta år sedan var det inte så.

Hur ser bokbranschen ut i Holland jämfört med i Sverige?

Inte så stor skillnad tror jag. Men de gör större skillnad mellan sk. litterär litteratur och populärlitteratur som deckare, vilket jag tycker är trist. Gränserna är ju flytande, det vet man ju när man läser välskrivna deckare, chicklit eller romance. Men det diskuteras här, nyss läste jag en artikel i en stor dagstidning om ”litterära thriller”, alltså välskrivna thrillers.

Är bok- och skrivbloggar lika vanliga där som här?

Vet ärligt sagt inte, följer bara svenska bloggar…

Hur har bloggandet påverkat dig? Vad var/är den största behållningen?

Alla kontakter jag har inom skrivarvärlden har jag fått genom bloggandet (och övriga sociala media). För mig som utlandsbosatt har det varit jätteviktigt. Jag har ibland bannat mig själv för att jag inte återupptog skrivandet tidigare (skrev mycket under tonår fram till ca 25 år, men gjort sedan ett uppehåll på drygt tio år), tex under småbarnsåren då vi bodde isolerat i Afrika (pga makens jobb) och det hade varit ett bra sätt att ”fördriva tiden”(som om småbarnstiden inte var tuffa nog…). Men jag inser nu att det hade varit ett väldigt ensamt åtagande då, utan internet. Ingen att bolla med alls. Jag kanske hade lagt av, vad vet jag.

Har ditt mål med skrivandet förändrats på något vis sedan du började?

Oj, svår fråga. När jag återupptog skrivandet för ca tio år sedan var jag väldigt naiv. Trodde att det skulle bli lätt att bli utgiven. Satsade hårt och professionellt, hyrde in lektörer och författarcoacher och lät massa olika folk läsa mina manus och…

Efter flera ”fall på mållinjen”, nästan i alla fall (ett par manus har nått ganska långt på olika förlag), med den besvikelse det medförde, har jag fått omvärdera mina ambitioner. Jag har fått ta itu med myterna ”författaren som inte tror att skrivandet är ALLT kommer aldrig att lyckas”, ”ett riktigt bra manus blir till slut alltid antaget”, och erkänna för mig själv att jag dör faktiskt inte om jag inte blir utgiven. Och det finns många roliga saker att ägna sig åt i livet. (Just nu tex hunden, kunst, studier i tyska och sömnad…)

Men även om skrivandet, och bloggandet, ligger på sparlåga just nu så betyder det inte att jag inte ägnar mig åt böcker och skrivande. De senaste två åren har jag skaffat mig 60 akademiska poäng i litteraturvetenskap och till hösten hoppas jag kunna börja kandidatkursen, med en kandidatexamen som mål om ett år! Har just avslutat en 7,5 poängs uppsats om en roman av egyptiske nobelpristagaren Naguib Mahfouz. Det allra bästa med att läsa litteraturvetenskap är att man ”tvingas” läsa litteratur som man annars inte skulle läsa. Mycket givande! Rekommenderas!

Nu har jag sommarlov och då poppar skrivaridéerna upp igen. Gamla manus ska dammas av! Härligt! Jag vill fortfarande bli utgiven.

Stort tack för att jag fick intervjua dig och lycka till med skrivandet och studierna! 🙂 

/Katarina

red-21975_1280

9 thoughts on “Vad gör de idag, del 2

  1. M.S.

    Väldigt roligt att läsa dessa uppdateringar, som rätt ny skrivbloggare väcker det en hel del tankar hos mig kring hur jag ser på bloggandet och mitt eget skrivande.
    Extra tänkvärt för mig i det här inlägget är detta med utgivning, jag har ju skrivit i snart 20 år med vissa upphåll pga livet och vet att jag alltid kommer skriva oavsett om jag blir utgiven eller ej.
    Det härliga med skrivandet är dessutom att det inte har någon åldersgräns, har vänner i musiksvängen som kände en himla stress när de började bli ”gamla”… Typ 30. Så vi som skriver har trots allt mer tid på oss att ta oss dit vi vill.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, visst är det hoppfullt att läsa? Och som du säger behöver ju vi författare inte vara lika unga när vi ger ut vår första bok, det finns inga som helst åldersramar, vilket jag gillar. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Eva-Lisa

    Vad intressant att läsa lite mer om Monica också 🙂 Kan tänka mig att det kan bli ganska dyra historier att skicka manusbuntar per post om man bor utomlands. Kul också att läsa om hur det funkar på bokmarknaden i Holland 🙂

    Liked by 2 people

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det är lite intressant att höra hur marknaden och branschen ser ut utomlands tycker jag med 🙂 och precis, för bara några år sedan var det inte lika vanligt som idag att man kunde skicka in manus via mail. Så det har iaf blivit en bättring för de som bor utanför sverige, och även de som bor här. Det blir ju dyrt för oss med, även om inte lika mycket. 🙂

      Liked by 2 people

      Svara

Kommentera

