Vad gör de idag? Del 1

Härom kvällen satt jag och funderade över de som befolkade de skrivbloggar som jag läste när jag själv började blogga. Det är bara fem år sedan men mycket hinner hända på den tiden och jag insåg att det fanns många som jag tappat ur sikte med åren. Därför bestämde jag mig för att göra en liten efterlysning.

Först ut är Nina som idag driver bloggen Ninas Corner. Jag bad om en intervju med henne för att höra vad som hänt sedan sist.

Du drev den populära bloggen Ninas skrivarlya tidigare, en av de första skrivbloggar jag började följa och den som fick även mig att börja blogga. Vem eller vad inspirerade dig att starta en blogg? 

Jag blir alltid lika glad när du säger att det var jag som fick dig att starta en blogg. J Tänk hur mycket en liten blogg i det enorma bloggutbudet kan påverka en annan människa.

Faktum var att det var min man som startade en blogg när han skapade vår familjs hemsida för väldigt länge sedan. Jag tyckte först att det verkade trist och meningslöst att blogga, men allt eftersom blev jag mer och mer nyfiken och skrev lite inlägg i hans blogg, bara för att testa. Så blev jag fast! Så småningom startade jag en egen blogg, som handlade om skrivande, men bytte ganska raskt till det som blev Ninas skrivarlya.

Din blogg var väldigt personlig och man fick även en liten inblick i din vardag, bortom skrivandet. Hur ser ditt liv ut idag?

Oj, mycket vatten har flutit under broarna sedan dess. Jag jobbar som vårdlärare på Komvux och trivs som fisken i vattnet. Jag pluggar historia på distans och försöker få ihop en vardag med familjen och en katt (som ständigt kräver veterinärbesök pga att det är jordens mest otursförföljda djur). Vi ska dessutom flytta till skärgården i december, så livet består just nu av mycket rensa, kasta och sortera. Dessemellan försöker jag klämma in lite läsande och skrivande.

Skriver du fortfarande? Har du något skrivprojekt på gång just nu?

Ja, jag skriver igen efter ett långt uppehåll på grund av en dipp då jag totalt tappade mitt skrivarsjälvförtroende. Jag har återupptagit ett manus jag påbörjade för ett år sedan, och det är SÅ bra. Jag har tillfälligt övergett de historiska berättelserna och skriver nu en samtida relationsroman. Jag har dessutom påbörjat novellskrivande, och ser fram emot att få testa om mina alster håller för utgivning, dels i en novelltävling i Hemmets veckotidning, men också till en novellantologi.

Hur ser din syn på bok- och förlagsbranschen ut idag jämfört med när du började blogga? Är det något du önskar att du hade vetat när du började?

Jag tror att det blir allt svårare att ta sig genom det där nålsögat idag jämfört med för 7 år sedan när jag började blogga om skrivandet, även om det inte var så lätt då heller. Vad jag hade önskat att jag visste mer om när jag började, det är vikten av att låta en lektör (och gärna ett par testläsare) läsa manuset innan man skickar in det till förlagen. När jag tänker på hur pinsamt dåligt mitt första manus var när jag skickade det till de första förlagen, då åker skämskudden fram. Usch! Det är jobbigt på riktigt att tänka på det, haha.

En annan sak som har förändrats mycket är att fler och fler böcker läses som e-böcker. Det var inte riktigt lika vanligt då när jag började min bana, men jag tycker det är en spännande utveckling.

Hur tycker du att bloggandet har påverkat ditt skrivande?

Massor! Hade jag inte bloggat, då hade jag aldrig fått kontakt med så många underbara människor (bland annat dig)! Genom bloggandet har jag fått ovärderliga skrivtips, fått pepp och hejarop och fått möjligheten att få gå på releaser och få motivation och inspiration att fortsätta skrivandet och därigenom hålla drömmarna vid liv.

Vad har du för mål och drömmar med skrivandet idag?

Jag har samma mål som förut, jag vill bli utgiven. Nu testar jag som sagt även noveller, och drömmen om utgivning finns förstås även där. Idag tar jag det nog mer med ro än jag gjorde förut, men drömmen finns där och jag kommer inte ge mig förrän den är sann!

Stort lycka till Nina, jag hoppas jag snart får läsa en bok av dig!

Ja, det hoppas jag också. J

Så måste jag få avsluta med att hurra för det här initiativet. Jätteroligt att få vara med och bli intervjuad. Tack, och hoppas du har en toppensommar!

Tack detsamma! Och glad midsommar till dig och alla bloggläsare. 🙂

/Katarina

Skärmklipp Ninas

16 thoughts on “Vad gör de idag? Del 1

  1. Ebba Range

    Vad roligt – att få höra om dig igen Nina 🙂
    Tack Kati!
    Vi har ju setts på en del releaser men inte pratat om skrivandet då. Ninas blogg var också en av de första som jag följde 🙂
    Stort lycka till med målet … nej, målen 🙂

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Ja visst är det? Som du säger lär man ju känna så många människor i bloggsvängen och det är ju synd att tappa varandra ut sikte. 🙂

    Gilla

  3. Eva Karlsson

    Roligt att läsa. Önskar Nina lycka till med utgivningsdrömmen.
    Känner mig rätt ny – två år om en månad – men innan jag började blogga själv läste jag andras i flera år. Bland annat din Katarina. Har alltid gillat den 🙂

    Liked by 1 person

  4. Carola

    Vilket bra initiativ Katarina! 🙂 Och vad roligt att få höra hur du har det Nina! Vi sågs på releasefesten för Annelis Glashjärta och fick veta då att ditt skrivande gick trögt. Kul att du hittat tillbaka till skrivglädjen igen! 🙂

    Liked by 1 person

  5. Katarina Inläggets författare

    Ja, det är det jag tycker är så kul. Att även om vi alla skriver olika saker och har olika ambitionsnivåer så har nog de flesta (inte alla men många) samma dröm om utgivning och att få ägna mer tid åt skrivande.Så det har vi alla gemensamt. 🙂
    Tack Eva, vad kul att höra 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

