Det här med omskrivning

Tack vare era peppande kommenterar och ännu mer välbehövlig pepp från en skrivvän, så har jag idag återupptagit arbetet med manus 1. 🙂

Jag har aldrig skrivit OM ett helt manus from scratch förut. Bara ändrat, lagt till och tagit bort i det tidigare utkastet. Men hittills är det en positiv upplevelse. Och jag inser att det är lättare att sålla bort scener och skriva andra, nya, när man inte behöver fysiskt deleta dem. Jag har aldrig varit den som spar saker i ett separat dokument för framtida bruk. Det har f.ö aldrig behövts för varje gång jag börjar en redigeringsvända gör jag en kopia av det senaste utkastet och gör ändringarna i det. En metod jag kan rekommendera, då man har kvar varje del av processen och kan följa manusets utveckling någon gång i framtiden om man skulle vilja. Och ur en mer rättslig synvinkel (inte för att jag oroar mig så jättemycket för att någon ska vilja stjäla det jag skriver, mer för den som är det) kan det kanske också vara ett bra bevis för äganderätten, inbillar jag mig iaf.

Hittills har jag nog skrivit mer nytt än jag skrivit om, det känns iaf så, och det blir klart bättre. Mina första utkast är så fasligt råa att jag inte skulle vilja visa dem för någon. Och då är de ändå mer polerade och välskrivna än vad de var när jag en gång började skriva. Det blir ofta så när jag skriver icke kronologiskt, något jag gillar att göra. Men manuset blir i det närmaste obegripligt och fullkomligt ofullständigt.  Det gör inget, de får vara så. 🙂 Hittills är jag 11,000 ord in i omskrivningen och funderar på att sätta en slags målbild. Och tänker att 5 sidor om dagen kunde vara ett bra mål 🙂 Då skulle jag bli klar inom två månader och det känns bra. Speciellt OM jag skulle komma in på kursen till slut.

Apropå mitt tidigare manus som jag skickade in till förlag och fick antaget av ett och positivt refuserat av ett annat, så kommer det förmodligen inte se dagens ljus som det ser ut nu. Men vem vet, en dag kanske jag skriver om det till något helt annat. Man ska aldrig säga aldrig. Just nu känner jag mig dock ganska färdig med det. Både med karaktärerna och med storyn. Även läsandet har tagit lite paus till förmån för skrivandet.

Tack också för ert stöd i jobbfrågan 🙂 Det betydde mycket! ❤

Just nu läser jag dock en bok, James Scott Bells ”How to make a living as a writer”. Det kanske låter överoptimistiskt, men jag får en enorm pepp och inspiration av den sortens böcker 🙂 Det kommer säkert bli fler skrivhandböcker på läslistan framöver, för idag laddade jag även ner Larry Brooks ””Gone Girl” – A Model of Modern Story Structure” samt ”101 Slightly Unpredictable Tips for Novelists and Screenwriters: Conventional Writing Wisdom, and Then Some”. Två korta små böcker som jag tror kan vara väldigt inspirerande. jag återkommer om hur alla tre var när jag läst dem 🙂
PS är det någon mer än jag som är riktigt uppspelt över att nu hitta Larry Brooks på TheKillZone-bloggen? Yay, liksom. 

Hoppas ni också har en fin helg 🙂

20 thoughts on “Det här med omskrivning

  1. Eva-Lisa

    Heja, heja! 🙂
    Fem sidor per dag låter som ett lämpligt mål, tycker jag 🙂 Huvudsaken man själv känner att projektet rör sig framåt och inte blir liggande för då är risken större att man aldrig orkar plocka upp det igen.
    Ser fram emot att höra hur böckerna var!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja det känns realistiskt och det är ju också viktigt, att man rimligen kan klara det. Annars blir det som du säger att projektet avstannar och det vill jag ju egentligen inte. Bara att uppmana lite disciplin, alltså 😊😉

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Disciplin tror jag är a och o, så egentligen spelar det ingen roll om det så bara är en sida per dag man hinner med, huvudsaken man inte tappar kontakt med projektet 🙂

        Liked by 1 person

  2. Ebba Range

    Kul 🙂
    Vet ju hur det är att skriva om … och om igen! Så här några år senare är jag väldigt glad över att manuset inte blivit antaget under de vändor det har varit ute på sin resa. Man lär så länge man lever sägs det och än lever jag i alla fall 😉
    Kör på och ta dig framåt nu i den takt som passar dig!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Tack Ebba! 😊 ja du om någon vet ju. Och jag känner samma sak med mitt allra första manus, är innerligt glad att ingen sa ja till att ge ut det. Turligt nog skickade jag bara till traditionella förlag. Vill inte tänka på vad som hänt om jag skickat till ett mindre seriöst ett. Hade inte velat leva med att ha det ute på marknaden. 😮

      Gilla

      Svara
  3. M.S.

    Bra tips om att göra nya dokument för varje omskrivning, det tar jag med mig.
    Mina två första manus har jag lite skämskudde-feeling inför… Glad att ingen såg nåt guldkorn i den skiten. Men erfarenheten var guld värd i sig.
    Det tredje håller jag på jobba om för det är helt okej. Skam den som ger sig va?! 😀

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja Gud, samma här. Skrev två totalt misslyckade versioner av samma manus innan min debutroman. Och ytterligare ett par som jag aldrig ens skickade in. Ofta behöver man kanske ett par manus innanför västen innan man är redo att skicka in till förlag? Om inte annat utvecklar man ju sin röst och lär sig hantverket bättre. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. M.S.

        Det är säkert olika, vissa är väl rena genier och lyckas direkt. 😀 Själv är jag mer av en ihärdig arbetsmyra än ett geni!
        Jag är glad åt erfarenheten eftersom jag lärt mig mycket, samtidigt känns det som jag bara är i början – det beror lite på vem jag jämför mig med också. Svårt att inte jämföra sig. 🙂

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Jag har också hört om de där som nailar succen med sin första roman men de är nog relativt få. De flesta behöver nog lite tid för att utveckla sitt hantverk. 🙂 ja, hehe, det beror helt på vem man jämför sig med.

        Liked by 1 person

  4. Eva Karlsson

    Jag hade samma upplevelse förra året när jag höll på med ett gammal manus och började skriva om från början. Det var ju så mycket enklare och texten blev bättre när den blev läst av mig och in genom huvudet och ut i fingrarna en gång till.
    Nu ligger visserligen det manuset i träda men jag tänker göra samma med det jag jobbar med nu, så fort jag har sammanställt lapptäcket av ”klara” kapitel, råmanuskapitel och stolpar.
    Fem sidor om dagen låter som ett bra mål. Ska kanske anamma det 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Kul att höra om dina erfarenheter. Ja, så känner jag med, det blir bättre andra gången, men hade jag försökt snygga till det befintliga utkastet är jag inte säker på att jag lyckats lika bra. Det hade ju blivit en helt annan grej.

      Liked by 1 person

      Svara
  5. Carola

    Ibland kanske det är det bästa att skriva om allt från en blank sida. Vet hur svårt det kan vara att radera stycken, ja kanske hela sidor. På det här sättet vågar man nog mer och blir inte förblindad av sina darlings 🙂
    Vad gäller ditt jobb så blir jag arg. Det är så dåligt och oprofessionellt av dina överordnande att inte ta reda på fakta och stötta dig som medarbetare. De har allt att vinna genom att göra något så enkelt som att bry sig. Se dig om efter annat. I höst rör det säkert på sig på arbetsmarknaden igen och något annat kan dyka upp. Håll ögonen öppna. Kram och pepp!!!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, jag tror det med, man blir som du säger inte lika bunden till sina ord då. Lättare att ta bort det som egentligen inte behövs eller som kan göras bättre 🙂
      Ja det verkar inte annat än att det kanske blir så. Nu börjar det lugna ner sig pga semestertider stundar men i höst lär det väl bli likadant igen…
      Tack för pepp! Kram!

      Liked by 1 person

      Svara
  6. Mia

    Och det är ju ett alldeles otroligt häftigt och stort steg bara det där att veta att man ska skriva om. Heltufft av dig alltså, att kasta dig in i det och skriva om det som behöver bli bättre och skriva nytt. För även om det också kan kännas jobbigt så inser man ju som du ju säger att det blir bättre och det vill man ju. Själv håller jag på att försöka få rösten att stämma genom hela manuset. Att den ska låta just sån som jag hör karaktären i mitt huvud. Och just den biten tog lång tid att liksom hitta fram till. Men när man vet, när man känner att det är rätt – det är ju kul också. Att ändra så att det stämmer. Och ja, skriver både om och nytt. Som du just nu.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Det håller jag med om. Det är alltid lite tufft att inse men numera försöker jag att mer eller mindre utgå från det, som ett naturligt steg i processen. Första utkastet är verkligen inte mycket mer än en skiss för mig iaf. Och precis även om det är lite slit så vill man ju att det ska bli bättre 🙂
      Det låter också som ett viktigt arbete, det du gör. Kul när man tillslut hittar rätt. 🙂

      Gilla

      Svara
  7. Drömmen om en bok

    Jag är verkligen en omskrivare 🙂 Kanske lite för mycket, så att jag vill skriva om och skriva om igen… Men tycker att jag blir så låst och handlingsförlamad i den redan skrivna texten om jag ska försöka gå in och göra stora ändringar. Tycker att blir så mycket lättare att få till det när jag verkligen går igenom allt igen från början, även om det så klart tar sin tid att göra 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja exakt så känner jag med. Det är lättare att ändra även de saker man inte skulle ha reflekterat över vid en första anblick om man skriver om istället för att gå in i befintlig text.
      Ja, hehe, det kanske kan bli en fälla med, att man bara skriver om och om…

      Liked by 1 person

      Svara
  8. Ninas corner

    Men precis som flera här så är jag så himla glad att mina två första manus inte blev utgivna, trots allt. De är inte så bra skrivna. Jag gillar storyn i dem båda, men inte hur jag skrev. Där skulle krävas en skördetröska för att göra om dem. Men det struntar jag i nu när jag håller på med ett annat manus istället. Ett som blir jättebra. 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, haha, vi har nog alla de där manusen som vi är glada aldrig blev utgivna, haha! 😀 Härligt känsla, jag ser fram emot att få höra mer om den. 🙂

      Gilla

      Svara

Kommentera

