Distraktioner

Ibland är det svårt att fokusera. Jag skrev i ett inlägg på min författarsida på Facebook att vissa karaktärer stannar hos en för lång tid, även efter att boken eller böckerna är publicerade. Så har det varit med alla mina manus så kanske är det inte konstigt att jag ibland fortfarande går och tänker på karaktärerna i min senaste roman, och leker med tanken på att skriva en uppföljare. Speciellt med tanke på att den slutade på det sätt den gjorde.

Jag har en hel och färdig uppföljare i huvudet som bara skriker efter att bli skriven just nu. Medan jag FÖRSÖKER fokusera på mitt nuvarande manus. Det är svårt för det går så otroligt segt och har gjort hela tiden. Det är som om den här storyn är väldigt tveksam till att bli skriven. Kanske borde jag ta det som ett tecken och göra något annat istället? Kanske blir det lika segt att läsa som det känns att skriva? I don’t know.

Jag vet bara att den där uppföljaren skulle bli sjukt rolig att skriva. Kanske lite som när ett förhållande börjar gå i stå och man plötsligt börjar tänka på sitt ex och hur kul man hade. Och börjar leka med tanken på att ringa honom… Kanske skulle det inte alls bli lika kul som jag tror just nu. Kanske är det bara nostalgi och prokrastinering. Säkert är det så. Men det gör det inte ett dugg lättare.

Men vem har sagt att skrivandet ska vara enkelt?

21 thoughts on “Distraktioner

  1. Eva Karlsson

    Kan du inte byta ett tag? Lägga undan motståndsmanuset och börja med det roliga? Det är ju ändå sommar 🙂 Såvida du inte har deadline förstås. Och under tiden får du distans till nuvarande och hinner komma på en massa om det i det undermedvetna.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja just nu känns det mest lockande 🙂 Jag har ingen deadline what so ever, så det är ju skönt iaf 🙂 Och som du säger är det sommar och då ska man vara ledig och ägna sig åt roliga saker 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jaa, ledig låter väldigt härligt just nu! 🙂 Börjar redan känna semestervittring 🙂 Tror jag tar ledigt så får vi se hur det blir med det här projektet när semestern är slut. Då borde jag även snart få besked om kursen med 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Tack fina du! ❤ Tror jag ska ägna mig åt fotograferande ett slag istället 🙂 Det är roligt och lustfyllt, men samtidigt en form av kreativitet det med. 🙂

        Liked by 1 person

  2. Carola

    Ja, jag håller också med Eva och Eva-Lisa. Varför inte testa och byta. Jag tycker det är okej att vara otrogen i skrivsammanhang. Det som ger lust och skrivglädje kan smitta sig till det gamla projektet igen. Det kan ju knappast bli värre 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  3. Sofia Fritzson

    Jag känner mig ofta lockad av att skriva något annat än det jag håller på med, men de gånger jag testat så har jag alltid kört fast i det andra också, så för mig gäller det att antingen kämpa på eller ta en paus och fortsätta senare.
    Lite ledighet och fotografering låter annars trevligt 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  4. Drömmen om en bok

    Låter jättespännande med uppföljaren! 🙂
    Tycker som ovan att det kanske kan vara bra att ta en paus från det nuvarande manuset om det går trögt och låta kreativiteten flöda med idén som vill komma ut, så kanske det lossnar under tiden.

    Liked by 1 person

    Svara
  5. Skriva läsa leva

    Jag gillar att skriva en sak i taget men ibland drar det verkligen i mig med tankar om att annat skulle vara roligare och mer lustfyllt. Jag känner mig lika kluven då kring om jag ska fortsätta på det som känns segt eller göra det som lockar… Hoppas du hittar nåt som passar dig. 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  6. M.S.

    Jag håller på med två manus samtidigt, ett som varit klart ett tag och ett annat som nyss blev klart. Det funkar för mig, jag redigerar det jag känner för just då.
    Ibland tänker jag att det är ett ineffektivt sätt att jobba, som om det tar dubbelt så lång tid… Vilket det inte gör. Men jag kan ändå känna att jag tappar fokus, det blir lite hattigt och jag måste anteckna noga vad jag sysslar med och på vilken sida för att hitta tillbaka. Vad skrev jag? Ineffektivt!
    Dessutom håller jag med många av de andra som kommenterat, varför inte ta lite ledigt? Det ska jag försöka göra. 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ledigt är nog precis vad som behövs faktiskt 🙂
      Ja, jag förstår känslan av att man inte blir klar med någonting, samtidigt kan det nog vara skönt att jobba med det som känns roligast för dagen. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  7. Skriviver

    Jag håller med många ovanstående talare: gå på lusten! Känns det segt, pröva att skriva på en uppföljare istället. Du förlorar ju inte särskilt mycket på att pröva. Jag menar, fungerar det inte så får du bara byta tillbaka till det gamla manuset. Fungerar det – ja då har du ju inget att klaga på direkt. Lycka till med vad du än gör! 😉

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

