Om magi och Kvinnor på Tåg

Ända sedan jag läste den underbara boken Kvinnan på tåget har jag gått omkring och försökt sätta fingret på vad det var som gjorde att jag gillade den så mycket.

Jag har kommit fram till att det är en blandning av flera olika saker.

Tonen.

Språket som liksom strösslar ord laddade med spänning och konflikt och drama så att de känslorna hela tiden är närvarande, som en föraning. Det var något jag slogs av så snart jag öppnade den, vilket fick mig att ta fram pennan och stryka under alla ord och formuleringar som gav den effekten, vilket jag fortsatte med en bit in i berättelsen.

Hela konceptet med kvinnan som åker tåg varje dag till ett jobb hon inte längre har för att hålla fasaden uppe och fortsätta vara en del av gemenskapen. Men också för att hon inte kan sluta plåga sig själv med det hon har förlorat, maken som nu lever i det hus de en gång delat tillsammans med en annan. Hon passerar dem varje dag och ibland får hon en skymt av hans nya utanför huset.

Den där nakenheten, inblicken i hennes trasiga personlighet som bara försvagas mer och mer pga hennes drickande. Jag har förstått att en del som läste den tyckte illa om henne. Själv kände jag med henne hela vägen.

Men också att det känns som om man får en historia serverad för sig liksom i förbifarten, medan författaren är upptagen med att göra något annat: skildra karaktärerna. Det var det jag kom att tänka på idag, just det att själva storyn liksom rullas upp nästan i smyg, som av en händelse, genom små glimtar in i karaktärernas värld. Och det var så oerhört skickligt gjort.

Just nu försöker jag klura ut hur man gör det i praktiken, försöker lära mig magikerns hemligheter, lite som de där tricken man ser i gamla filmer där någon sågar itu en låda med en kvinna i… just nu är det det jag gör, försöker ta reda på hur fan han gör. Jag såg en bild på det helt nyligen, hur det där tricket går till. Jag hade i ärlighetens namn inte tänkt mycket på det på senare tid, men det var kul att få en förklaring. Så enkelt, och samtidigt så roligt. Kanske är det lika enkelt i exemplet med skrivandet, bara man vet hur det går till?

6 thoughts on “Om magi och Kvinnor på Tåg

  1. Eva-Lisa

    För många år sedan gick en serie som jag tror hette ”Trollkarlens hemligheter” eller något sådant. Där avslöjade en magiker massor med trick bl a det du nämner. Det var en himla intressant serie 🙂
    Det är ofta i de små detaljerna svaret ligger, även i skrivandet 🙂

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Ja exakt. Den sög in mig redan från första sidan och blev som du säger bara bättre och mer fängslande.
    Ja jag tyckte det var så lätt att förstå och relatera till henne, även om man inte upplevt det hon upplevt.

    Liked by 1 person

  3. Carola

    Åååh, det där är så retfullt. Man har läst en bra bok och vill fånga den där braigheten. Lite som att fånga ett vackert moln. Tydligt att se men svårt att greppa. Det bästa är att göra som du gör, stryka under och helst också skriva av så det sätter sig i muskelminnet 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

