Att förläsa sig

Det händer mig ibland att jag kommer till en punkt där ingenting jag läser känns bra. Alla böcker är för ospännande, för tramsiga, för ointressanta och what have you. Jag lägger bok efter bok till handlingarna utan att läsa ut dem.

Jag vet inte vad det kommer sig av, men kanske kan man få något slags överdos av läsning med? Det kanske låter konstigt, men ibland undrar jag om det inte är bättre att arbeta upp ett sug efter läsning? Att vänta in en spännande bok man verkligen VILL läsa istället för att läsa för läsandets skull, som det gärna blir när man är med i en läsutmaning. Nu har jag ett ganska blygsamt mål i min, med 30 böcker på ett år men trots att vi inte ens är i slutet av juni ligger jag redan 6 böcker före tidsplanen för att lyckas.

Jag tror jag tar läspaus ett tag och jobbar på att skapa något andra förhoppningsvis en dag kan läsa istället 🙂

Händer det er med att ni får läsdepp?

14 thoughts on “Att förläsa sig

  1. Eva-Lisa

    Det händer mig hela tiden, tror det är därför jag läser så lite 🙂 Jag försöker istället hitta böcker som tar ut svängarna, eller är mer udda. Sådana tycker jag kan vara svåra att hitta ibland 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  2. Manuskt

    Ja! Tror ev det blir så när jag är i redigeringsmode och inte riktigt kommer in i texten. Det som hjälper är om jag får tag på en riktig bladvändare som man snabbt kan ruscha igenom på ren lust.

    Skickat från min iPhone

    > 4 juni 2016 kl. 06:05 skrev The Writeful Blog : > > >

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Aha, det var intressant, jag är eller var ju också i redigerarmode. Kanske är det för att man i den fasen är i felsökarläge och bara ser sånt som inte funkar i de böcker man läser 😉

      Liked by 1 person

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Men samma här, fast jag hade ingen giltig ursäkt som du. Jag tyckte bara inte det kändes intressant längre (det var någonstans mellan 20 och 30) och jag läste inte mycket alls på säkert tio år… tror det var i samband med att jag gjorde uppehåll med skrivandet med. Tappade lusten på att både läsa och skriva. Härligt att du kan läsa igen nu 🙂

      Gilla

      Svara
  3. Ebba Range

    Har också svårt att läsa böcker nu för tiden… även sådana jag verkligen vill läsa. Tidigare hade jag bästa lästiden på morgonen, en timma före jag skulle gå upp … numera somnar jag bara. Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet jag läser – somnar både om jag ligger eller sitter …
    Och det där med att ha lektörsögon i böcker … huu – med pennan som ‘ofrivilligt’ skriver kråkor i marginalen o stryker under – då tar det tid att läsa ut boken – för mig.
    Blir lite tokig när det står ‘plötsligt’ tretton ggr på ett o samma uppslag, el dyl.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Haha, jag somnar ofta med om jag läser, speciellt som min bästa lästid är innan jag släcker ljuset på kvällen. men det är ett bra sätt att varva ner. 🙂
      Ja, huu, det blir mest jobbigt. Man vill ju läsa som avkoppling men då checkar lektören inom en in istället 🙂

      Gilla

      Svara
  4. Carola

    Just nu läser jag bara skrivhandböcker. Flera på en gång, hehe. Jag fick så många recensionsböcker i början på året som höll på att kväva mig. Böckerna i sig var som tur var bra men det där att jag kände mig tvungen att läsa och sedan prestera en recension tog musten ur mig. Jag läste två böcker av fri vilja som jag längtat efter efter recensionerna men nu har jag inget sug alls. Skrivhandböcker går oftast bra för de kan man läsa i lite då och då och har jag flera kan jag hoppa till den som passar mig för stunden.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag förstår dig, även om böckerna är bra måste det ju kännas som en tyngd runt fotleden när man vill göra annat än bara läsa och recensera med 🙂
      Gillar också att läsa skrivhandböcker medan jag skriver, får alltid en massa bra tips och idéer och inspiration när jag funderar hur jag skulle kunna applicera det jag lär mig på mitt manus. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

