Planer

Just nu sker det mesta av manusarbetet de dagar jag är ledig. Mitt ”nya” jobb är så körigt att jag är ganska slut i både huvudet och kroppen när jag väl kommer hem och kör jag eftermiddagspasset är jag inte hemma före 19.30 och vill bara duscha, äta, vila… Men jag kommer förmodligtvis framåt på det här sättet med. Den här veckan har jag skrivit om och redigerat ett helt kapitel (18 sidor), och är nu redo att gå vidare med kapitel två.

Jag har också haft tid att tänka tankar på en idé som uppstod om hur jag kunde fördjupa vissa delar av handlingen men jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig kring det. Det har fördelar men det påverkar samtidigt så mycket andra saker och det känns som om hela budskapet skulle förändras, och jag är inte säker på vad det skulle innebära. Måste fundera vidare på det, vilket passar bra att göra de dagar då jag ändå inte skriver.

En sak jag dock har reflekterat över är hur skumt det känns att skriva om sina egna ord. Medan jag skriver hittar fingrarna tangenterna nästan av sig själva, det liksom bara flyter på, men när jag sitter och skriver om känns samma ord främmande och det går inte lika lätt att skriva dem som innan. Mysko!

Jag skriver alltså om hela manuset från noll, ord för ord, med förra versionen bredvid mig som stöd. Mycket är oförändrat, sedan kommer det även till nya saker bland dem. Det känns faktiskt lite lättare att skriva det en andra gång, även om det är lika mycket text plus lite till. Som exempel var första kapitlet i den gamla versionen 3614 ord medan det nu är 4819. Kapitlet har fått en ny början samt lite andra ändringar.

Jag jobbar imorgon lördag med men lite tid för skrivande kommer det säkert bli på eftermiddagen. Och har jag TUR blir jag ledig på måndag (inte helt säkert än) och då kanske jag kan klämma kapitel två under söndagen och måndagen. Idag vaknade jag vid femtiden, och steg upp vid halv sju… Det här med att gå upp kl 5.45 på vissa arbetsdagar börjar sätta spår. Jag som innan var en riktig nattuggla kan numera gå o lägga mig klockan 23 och SOMNA, något som var helt otänkbart för några månader sedan.

Hoppas ni får en trevlig helg. 🙂

8 thoughts on “Planer

  1. Eva-Lisa

    Heja med omskrivningen! Fördelen är kanske att du nu har en ganska bra överblick över projektet så även om det är minst lika många ord även denna gång, behöver du kanske inte stanna upp och fundera i samma utsträckning 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Precis, det tror jag är den stora skillnaden. Det jag behöver fundera över är det jag lägger till emellan, inte alltihop, på samma sätt som förut. Men jag ser att första utkastet, som jag tyckte jag kämpade med i evigheter ändå inte tog mer än cirka två månader… 😮 Så kanske kan även detta bli klart inom rimlig tid. Sedan får manuset fara iväg till testläsare 🙂 Medan jag tar semester 😉

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Ethel

    Ambitiöst att skriva om allt från första början! Fast å andra sidan är det väl det man gör när redigeringen börjar. Det manus som jag precis är i slutfasen med känns som om jag har skrivit om flera gånger. Fast då inte med den ambitionen, som du har, att verkligen börja från början.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, hehe, det känns ambitiöst, och ganska jobbigt men förhoppningsvis kan jag komma tillrätta med det som brister.
      Ja, det blir nog så, att man skriver om alltihop ett antal gånger. Pepp till dig med med ditt manus 🙂

      Gilla

      Svara
  3. Carola

    Känner igen mig. Det går liksom inte att låta bli att skriva om 🙂 Det där arbetsdagarna kan ha sina fördelar och nackdelar. Fördelen jag har märkt är att jag tvingas tänka och kan upptäcka saker som måste ändras. Nackdelen är att man tappar fart. Men fart kanske inte alltid är av godo heller? 🙂 Skönt att du ändå har fått bra sovrutiner 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, man behöver nog de där dagarna för reflektion mellan skrivpassen.
      Ja sovrutinerna är guld värda 🙂 Äntligen har jag fått tillbaks en normal dygns- och sovrytm.:)

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

