Motstånd

är till för att övervinnas.

Just nu är det mycket på gång, med jobb mestadels, saker som tar upp mycket tid i mina tankar, samt ett och annat som inte heller det har med skrivande att göra. Men jag försöker skriva åtminstone en halvtimme om dagen, koncentrerat.

Jag läste ett intressant inlägg igår om hur man ökar sitt skrivtempo, och det fick mig att inse en sak iaf, att jag aldrig funderat över hur mycket jag skriver på en timme eller en kvart. Nu är jag liksom artikelförfattaren lite emot att göra skrivandet till en fråga om hastighet. Det händer så mycket av värde i huvudet och på pappret när man tar sig tid att formulera sig, men samtidigt kan jag inte bortse från att mer utrymme för tankar medan jag skriver också betyder mer utrymme för tvivel och självrannsakan.

Så när jag kände mig som mest ovillig att sätta mig ner med mitt manus tänkte jag ”Jag ska iaf se hur mycket jag skriver på en kvart, utan att forcera någonting, bara för att bedöma om jag är en långsam eller snabb skrivare.” Jag upptäckte att jag skriver runt 450 ord på en kvart, nästan undantagslöst. Bara ibland kommer jag upp i 500. Det var en intressant notering. Och samtidigt påminnas om att ibland är det bara att bestämma sig för att göra’t när det känns trögt. Ibland kanske till och med lite fart eller att utmana sig själv kan få skrivkrampen att släppa.

Det kan också vara ett sätt att hinna fånga tankar innan de försvinner igen, vilket nyss hände medan jag skrev detta. En idé om en annan sak jag skulle ta med i detta inlägg försvann lika fort som den dök upp och jag hann inte ens få ner den på pränt.

En annan intressant sak jag noterat är iaf att den känsla jag har medan jag skriver något sällan motsvarar den känsla jag får när jag läser igenom det sedan. När jag skriver utifrån inspiration och flow och har en känsla av att wow, det här blir skitbra, så brukar det faktiskt kännas ganska intetsägande och platt efteråt, med lite distans till texten. Men å andra sidan, när jag segar mig igenom texten och tänker ”jag kommer förmodligen få stryka hela skiten i redigeringen” så händer det ganska ofta att jag blir positivt överraskad om jag läser igenom det någon dag senare.

Är detta någon slags regel? 😉

Just nu jobbar jag mest kvällspass så det har inte blivit mycket caféskrivande men från och med nästa vecka kommer det förmodligen ändras då mitt nya schema träder i kraft, förhoppningsvis. Efter det kommer jag få ett schema som tillåter mig att skapa en rutin med skrivandet på allvar, vilket jag verkligen ser fram emot. Speciellt om jag kommer in på kursen, som jag skulle få besked om i mitten av maj (!!!) men inte hört av än. Pirrigt värre. 🙂

Jaha, detta blev ju en hel del. Och jag som inte visste vad jag skulle skriva om när jag började på detta inlägg. 🙂 Det brukar visst vara så med skrivandet, har jag märkt 😉

 

15 thoughts on “Motstånd

  1. Eva-Lisa

    Jag testade ju också det där med att se hur mycket jag kunde skriva under en hel dag, vilket visade sig bli 10k ord. Jag tror inte heller på hastighet när det gäller skrivande, men ibland kan det vara bra att utmana sig själv bara för att testa gränser 🙂

    Liked by 1 person

  2. Carola

    Det har jag aldrig testat – att räkna ut antal ord jag skrivit efter en viss tid. Men däremot har jag av ren trots motat tvivlet genom att tjurigt skriva på utan krav på nobelpris för texten jag skriver. Det var något jag tog till mig redan när jag började skriva fiktion 2011 för att det överhuvudtaget skulle bli en text. Det har funkat varje gång 🙂 Texten kan ju bli därefter också, hehe, men utan text, ingen redigering. Det där med känslan man vill få fram i texten har jag också tänkt på mycket den sista tiden. Jag ska nog gör ett inlägg om det för det är exakt vad mitt senaste redigerade kapitel har handlat om. Stämningen. Känslan. Det där mellan raderna.

    Liked by 1 person

  3. Ping: Mellan raderna | Carola Strömstedt

  4. Drömmen om en bok

    Jag brukar inte tänka på hur mycket jag skriver på en viss tid, men har ändå noterat att jag ligger ganska stabilt runt 1000 ord per timme 🙂 Sedan kan det ju alltid komma tillfällen då man fastnar totalt och knappt skriver alls, men ändå bra att veta ungefär hur lång tid det kommer ta att skriva ett utkast. Eller inte 🙂

    Hoppas du kommer in på kursen!

    Liked by 1 person

  5. Katarina Inläggets författare

    Ja just det! Det var verkligen starkt men jag tror det skulle bli svårt att som den där boken i inlägget vill ha det till, skriva 10 000 ord per dag, ens under den vecka det tar att skriva en bok. Det skulle också förutsätta att man har tiden att sitta hela dagarna.
    Ja, precis, testa gränserna kan vara kul ibland. 🙂

    Liked by 1 person

  6. Eva-Lisa

    Precis, jag tror inte att jag skulle palla att skriva så många ord varje dag, även om det rent teoretiskt i så fall skulle vara möjligt att skriva ett råmanus på en dryg vecka. Tror hela grejen med att skriva ett råmanus är att ta det i sin egen takt för det viktigaste är ju att man har en stomme att jobba utifrån när man skrivit råmanuset.
    Men, som sagt, kul att testa gränser och se hur mycket man kan hinna på åtta timmar om man endast lägger tiden på att skriva under dessa 🙂

    Liked by 1 person

  7. Katarina Inläggets författare

    Ja, precis, och det är ju inte som att ju snabbare desto bättre, men det kan vara bra att känna till vilken ens normaltempo är. Så man som du säger kan planera ungefär hur mycket man behöver för att skriva ett färdigt manus. 🙂
    TAck!

    Liked by 1 person

  8. Katarina Inläggets författare

    Nej, gud, inte jag heller. Mitt max ligger någonstans på drygt 6000 på en dag men det var iofs inte hela dagen. Det kanske skulle gå ett par, tre dagar i sträck men inte mer.
    Ja, exakt, i teorin skulle det ju gå då… Fast jag undrar om inte det man sparar i tid på råmanuset kommer igen i redigeringen istället? 🙂

    Liked by 1 person

  9. Eva-Lisa

    Det tror jag med! Kvalitén på råmanuset skulle nog få stryka på foten om man körde den takten genom hela manuset. Bättre då att ta det i en takt som man känner blir bra, även om man förstås alltid måste redigera. Men bättre mindre redigering än massor 🙂

    Liked by 1 person

  10. Katarina Inläggets författare

    Tror jag med! Jag håller med dig, bättre med ett lite mer polerat och genomtänkt råmanus än ett som kräver flera omskrivningar och oodles of redigering! 🙂 Ju mindre man behöver redigera desto bättre är det. Och rent krasst kanske man kan tolka ett hyfsat städat råmanus som att idén är väl genomtänkt och man har ett tillräckligt bra hum om vad man egentligen ville skriva?

    Liked by 1 person

  11. Eva-Lisa

    Det tror jag med. För visst kan man köra på i full fart, men då kanske det blir mer redigering istället och gillar man att redigera är det ju inget problem, men jag föredrar nog att ha så lite redigering som möjligt. Ska jag lyckas med det brukar min gräns ligga på 4k ord per dag med vila för helgerna 🙂

    Liked by 1 person

  12. Katarina Inläggets författare

    Det låter ju som en strålande hastighet det med, och mer realistisk. Då har du ett manus på en månad och det är ju toppen!
    Jag har börjat uppskatta att ha mindre redigering med på senare tid… Den tiden är nog förbi då jag njöt av hela redigeringsprocessen 🙂

    Liked by 1 person

  13. Eva Karlsson

    Jätteintressant inlägg! Jag kunde inte låta bli att testa, satte klockan på en kvart och valde att skriva om en sak som jag vet ska inträffa men inte hur. Fick ihop 427 ord och några aha-upplevelser. I vanliga fall skriver jag inte alls så många ord, men ibland när jag vet vad jag vill ha ut av ett kapitel kan jag få fart och skriva en blandning av råmanus och stolpar. Tack för att du påminde mig!

    Liked by 1 person

  14. Katarina Inläggets författare

    vad kul att du tyckte det var till hjälp 🙂 Det kan vara ganska peppande med sådana korta men intensiva ”skrivpass”. Också bra med en påminnelse om hur lite som egentligen behövs för att man ska få ihop text. Säg ett par sådana per dag så har man redan skapat en skrivrutin. 🙂 Det är ju egentligen allt som behövs.

    Liked by 1 person

Kommentera

