Skrivardag

Varannan tisdag är jag ledig. Detta beror på att jag jobbar lördagen, en enorm förbättring från innan då jag varannan vecka jobbade 6 dagar ist för fem.

Så nu har den tisdagen blivit min skrivardag. Tyvärr har det även blivit dagen då jag måste göra det där jag inte hann (eller ville) under helgen, som att tvätta, men det är förhoppningsvis snabbt avklarat och jag kan ägna mig åt mitt manus.

Vi har kommit in i en andra förälskelsefas, jag och den. Jag kommer på fler och fler idéer till hur jag ska fördjupa och bygga ut och inser hur BRA den faktiskt kan bli och kanske är det mer visionen av den än själva manuset jag är förälskad i men det gör detsamma. 😉 Huvudsaken är att jag har en vision och att jag gillar den. Jag tror detta kan bli riktigt bra. Kanske.

Igår köpte jag en ny anteckningsbok och började strukturera upp allt som behöver göras innan detta utkast är färdigt och redan nu har jag ett femtontal punkter, vilket innebär att min deadline förmodligen får stryka på foten för jag tror inte jag hinner det till på fredag.

Men deadlines är som bekant till för att brytas, hehe. Eller med Douglas Adams ord:

“I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by.”

Just! Så idag bryter vi deadlines och ser glada ut. För det gör manuset så mycket bättre 🙂

7 thoughts on “Skrivardag

  1. Carola

    Skön och hälsosam inställning till deadlines! 🙂 Och visioner med manus ska man ha. Nästan allt i vårt samhälle är uppbyggt på visioner när jag tänker efter. Så visionera du och bryt deadlines så det visslar om det 😉 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag kan berätta att det är dels nya scener som ska skrivas till som jag upptäckt under skrivandets gång att jag behövde lägga till för att läsaren ska förstå hur och varför karaktären agerar eller reagerar på ett visst vis på ett visst ställe i berättelsen, dels synpunkter (mina) på språket, tempot mm som jag behöver åtgärda samt nya trådar att väva in i handlingen. Så både skrivande och redigering, alltså 🙂

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

