Cafeskriver igen

Jag har upptäckt det som många upptäckt för länge sedan. Att hela grejen med att ta sin dator och sätta sig någonstans utanför hemmet och skriva gör att mer blir gjort. Jag som alltid skrivit som bäst hemifrån har nu tröttnat på det och behöver komma hemifrån för att det ska bli något skrivet. Trots att jag inte har några direkta störningsmoment hemma. Jag brukade ha svårt att fokusera på caféer  pga sorlet och känslan att någon kollade över axeln och pga att jag alltid börjar titta på folk istället. Nu har bakgrundsmusiken och sorlet en helt annan effekt. Jag blir mer fokuserad på det jag har framför mig.

Här satt jag idag och skrev både en och två scener. 🙂

 

Perfekt med ett eget litet hörn utan titta-över-axeln-risk 🙂

Manuset har nu iaf passerat 40K. Och jag har 13 scener kvar att skriva in, samt ett par trådar att väva in i handlingen.

Det börjar faktiskt likna något som kan bli en roman, någon gång i framtiden.

 

15 thoughts on “Cafeskriver igen

    1. Katarina Inläggets författare

      Det borde du göra 🙂 Framför allt ger det mig en känsla av att skrivandet är viktigt, och samtidigt blir det till något trevligt i en mysig miljö och med något gott att dricka. Tror det kommer bli en hel del skrivande hemifrån tills manuset är klart. behöver nog den stimulansen 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jaaa, gör det! I know, det är lätt att surfa bort skrivtiden, hehe. Men om man skapar en liten ceremoni kring skrivpassen, gör det till något trevligt, nåt att se fram emot, så kanske det blir mer skrivet? 🙂

      Gilla

      Svara
  1. Eva Karlsson

    Jag har precis upptäckt samma sak. 🙂 Förr gick kaféer bort, kunde inte koncentrera mig, men nu helt plötsligt blir jag mer fokuserad om jag har ett lagom sorl omkring mig. Fast det beror lite på var man är i skrivprocessen också.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Då var och är vi precis lika 🙂 Jo, det kan nog stämma. Jag har ännu inte försökt caféredigera men tänker att det kanske är lättare att distraheras då…?

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Drömmen om en bok

    Har aldrig vågat prova då jag är rädd att ljudet och allt runt mig skulle distrahera, men å andra sidan har jag tillräckligt som distraherar här hemma 🙂 Kanske skulle ta och testa någon gång, och lämna mobilen hemma så finns inga ursäkter att inte skriva 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, precis. Så var det för mig tidigare. Jag brukar leta rätt på ett relativt lugnt ställe där man kan välja ett bra bord. Inte FÖR sorligt. Ja, precis hehe. Och kanske inte ens logga in på kaféts internet 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  3. Carola

    Jag önskar att jag hade den möjligheten. Men med en man som ofta är på tjänsteresor och jobbar sena dagar får det vänta tills minstingen är lite större. Kanske redan nästa år. Då är hon tio 🙂 Jag har suttit i kaféer när jag väntat på att ett barnkalas ska ta slut. Det har fungerat väldigt bra. Kul att det har vänt för dig och fungerar att göra så 🙂 Som du säger, man blir mer disciplinerad och surfar inte runt på nätet på samma sätt. 🙂

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

