Om att stiga upp klockan 3

I ett inlägg på ”mitt” forum skriver en medlem om den där Lusten hon kände när hon precis började skriva och jämför det med rådet som framgångsrika personer ofta ger, att sätta upp mål som får en att hoppa ur sängen klockan 06.00. Själv steg hon upp klockan 03.00, av ren iver att få skriva och vara en del av hela processen kring att skapa en bok, något som andra kommer att kunna ta del av, vara helt uppfylld av synopsis, karaktärsbeskrivningar, bakgrundshistoria mm. Hon var så besatt av skrivandet att hon inte kunde sova. Och hon frågar de andra medlemmarna om skrivandet betyder så mycket för dem. (med följdfrågan: Borde den perioden någonsin ta slut?) Alltså som ett tecken på att man verkligen är seriös med sitt skrivande borde man skutta ur sängen klockan 03.00, ivrig att få sätta igång. Annars är man i fel bransch. Typ.

Jag kan ärligt säga att jag aldrig känt DEN sortens iver. Det fanns en tid när skrivandet var praktiskt taget allt jag tänkte på – när jag var vaken – men om det är något som kan konkurrera med skrivandet så är det sovandet. Jag älskar att sova! 🙂 Och tycker dygnet oftast är tillräckligt långt även utan att jag stiger upp klockan 3. Tycker jag redan är ganska duktig när jag börjar kl 11 och trots det stiger upp klockan sju för att skriva en stund innan jobbet. 😉

Jag tänkte på det där när jag läste inlägget. Att jag tror inte den sortens passion är hållbar, eller ens realistisk. Lite som med förälskelser. Man kan inte förvänta sig att förälskelsefasen ska vara för evigt. Förr eller senare kommer en fas av tillvänjning, när allt blir rutin och det där skimret har mattats av lite, för att ersättas av något djupare, och kanske är det det verkliga tecknet på kärlek till skrivandet när man enträget gnetar på med sina texter trots att det känns både svårt och segt och meningslöst i vissa perioder?

Precis som med kärleksförhållanden tror jag inte man ska förvänta sig att den lusten varar för evigt. Så förr eller senare måste man ta ställning till om det fortfarande är värt det, hitta den inre motivationen som får en att fortsätta ändå, trots allt. Jag tror heller inte att det är så många av de författare som skrivit på professionell nivå i flera år, bok efter bok efter bok, som skuttar ur sängen klockan tre fulla av skrivlust. De flesta masar sig förmodligen upp i en tid som känns som en rimlig kompromiss och går till jobbet, så att säga.

Så det behöver nog inte vara ett tecken på bristande motivation att man inte längre känner den där energin man hade i början. Man kan fortfarande vara passionerad och engagerad i det man gör, precis som med andra yrken.

Hur känner ni? Är skrivandet så viktigt för er att ni kan tänka er att stiga upp klockan 3 på morgonen? I resten av livet? 😉 Måste man ens det för att betraktas som seriös?

lake-959671_960_720.jpg

21 thoughts on “Om att stiga upp klockan 3

  1. Manuskt

    Inte en chans att jag skulle gå upp tre för att skriva. Snarare vara vaken till tre i så fall … Även om någon skulle hålla uppe en sådan passion tror jag tyvärr att den personen skulle riskera att bli utbränd. Men korta perioder av entusiasm vill jag gärna ha 🙂

    Liked by 2 people

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Samma här, att vara uppe till tre är inga problem. Men min morgonsömn är jag väldigt rädd om 🙂 Jag tror också risken är att man skulle bli utbränd av ett sånt engagemang på långvarig basis. Men i inledningsskedet av ett manus är det ju bara kul och härligt! 🙂

      Gilla

      Svara
  2. esmaralda

    Kan inte påstå att jag studsar upp mitt i natten för att skriva och kommer nog aldrig att göra det 😀
    Jag har gått in i väggen en gång, eller lider fortfarande av det om varningsklockorna började ringa på en gång när jag läste bloggen. Jag tror att man måste hitta en rutin som passar ens liv så man hinner med det som behövs plus vila om man ska hålla hela vägen. Så är det för mig i alla fall.
    Det finns perioder jag skriver så tangenterna glöder men då har jag en klocka som ringer och säger till mig att det är dags att gå och laga middag och sedan ta hand om hemmet.
    Sedan finns det perioder då jag nästan måste tvinga mig själv att sätta mig ner och skriva, sådana perioder är allt annat roligare nästan.

    Nä, jag tror på balans och struktur.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Oj, ja, då ska man nog ta det lite lugnt med att bli så uppslukad av något att allt annat sätts åt sidan. 🙂 Jag tror som du, balans och struktur, och lite disciplin. Så blir det nog bra. Och precis som med ett vanligt jobb kanske man mår bäst om det inte tar över ens hela liv.

      Liked by 1 person

      Svara
  3. Marie

    Tycker din liknelse med förälskelse är bra. Hur det övergår i stabil fas utan att för den skull vara mindre värt…

    Ibland får jag känslan av att det jag skriver i faser av extra stark lust ibland inte känns helt lyckat nör jag går tillbaka. Man älskar det just då…men inser att tankarna kanske rusat väl fort och att det är lätt att tappa tråden…jämfört med text producerad i stabil fas. De riktigt starka känslorna går jag antingen när en ny idé föds elker jag kollar antalet ord jag producerat 😛

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, så kan jag med känna. Att just då känns det skitbra men när man läser igenom det senare – not so much!
      Ja gud, idéfasen är så himla härlig. 🙂

      Gilla

      Svara
  4. Drömmen om en bok

    Säger som du, tycker alldeles för mycket om att sova för att gå upp klockan tre… 🙂
    Och man ska nog passa sig för att bli så besatt att passionen kväver allt annat i livet. Skriva med måtta är nog bäst för hälsan 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  5. fitforeverlive

    Klockan 3 låter lite väl tidigt men jag älskar verkligen tidiga morgnar och går som regel upp vid 5. Jag tar plats i min fula gamla kökssoffa, häller upp en kopp kaffe och har datorn i mitt knä. Huset är tyst och stilla och jag har ett par timmar alldeles för mig själv. Det är min bästa stund på dagen. Har vi inte alla en inbyggd klocka? Den har i alla fall följt mig hela livet. Tidigt i säng och tidigt upp. =)

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Du får det att låta riktigt härligt 😄 jag tror också att vi har en inbyggd klocka, fast i mitt fall känns det oftast som att jag rent av lever i fel tidszon. 🙂 jag har alltid varit kvällspigg och morgontrött.

      Liked by 1 person

      Svara
  6. Carola

    Nog för att jag är morgonpigg men inte riktigt så pigg så att jag går upp tre på natten. För då är det natt för mig och knoppen behöver vila. Är man nykär och yster i sin text kan man väl ägna sig åt det dygnet runt men som med all nyförälskelse landar den antingen med en krasch eller så mognar den och utvecklas till något varaktigt. För mig är det det senare. Jag skriver inte ens varje dag men jag tänker på min berättelse varje dag. Det ser jag som passion. Nykter passion =)

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, exakt. Knoppen behöver vila den med ibland. 🙂 Speciellt när man som vi tänker på sin berättelse även när man inte skriver. Jag skriver inte heller varje dag just nu. ibland går det en vecka… men jag har ju ingen brådska. Ja haha, det ser jag med som passion. Nykter passion var ett bra uttryck 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  7. Eva Karlsson

    Under en viss del av skrivprocessen händer det ganska ofta att jag vaknar till exempel tre på natten och bara måste anteckna den fantastiska lösningen på det senaste problemet. Men jag skulle aldrig systematiskt ställa klockan på tre för att gå upp och skriva. Får jag inte tillräckligt med sömn blir det inget skriva av över huvud taget. Jag tycker det låter som om skribenten vill leva upp till en myt men i stället är på gång att gå in i väggen.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det händer mig med, och speciellt ofta förut när jag inte kunde somna före tvåtiden på natten. Men precis, ställa klockan på tre för att gå upp och skriva låter som ett recept för utbrändhet på sikt. Och faktiskt, snarare som att vederbörande försöker leva upp till någon myt om författare 😀

      Gilla

      Svara
  8. Skriva läsa leva

    Sömn är för viktigt för mig för utan tillräckligt av det blir jag en elak zombie 😉 Jag tror på balans. Ibland är skrivdrivet mer nära och ibland är det väldigt avlägset men jag ser mig ändå som seriös gällande skrivandet oavsett hur produktiv (oproduktiv) jag emellanåt är 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Samma här, det är väldigt viktigt för jag behöver en hel del av den varan för att funka. Mer än vad många ser som normalt.
      Det tycker jag absolut du ska göra, du verkar väldigt seriös, oavsett när du förlägger din skrivtid. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  9. Mia

    Njäe, lust att skriva på det sättet, icke. Däremot tror jag ändå på lust en hel del. Alltså visst så att jag kan ägna mig åt rutin och mål och allt, och det gör jag. Men jag tror också att en viss grad av glädje i att skriva behövs. Att den inte alltid finns däremot. Jag vill hellre vara tillåtande då. Och låta bli ibland. För sen när jag har lusten, när det finns nödvändighet i att skriva så kan jag göra himla mycket på en timme eller två. Men aldrig klockan tre på natten, varken så att jag skulle fortsätta vara vaken eller kliva upp.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Haha, tycker du tänker helt rätt! 😀 Vem fan känner skrivglädje i svinottan liksom? När man sover som allra bäst… 🙂 Ja, samma här, när lusten infinner sig kan jag åstadkomma en hel del på en dag eller några. Som idag skulle jag egentligen skriva men är så trött efter jobbet och ledig imorgon att jag tar igen det då istället. Skönt när man kan bestämma över sin tid så tycker jag. 🙂

      Gilla

      Svara

Kommentera

