Idiom

 

Jag tycker en del ord, idiom och uttryck är så himla roliga. Ibland kommer jag på något som jag kanske inte hört på länge och går och småfnissar åt det en halv dag. Ta detta tex:

vädra morgonluft

  1. ana nya möjligheter för politisk eller ekonomisk verksamhet, i synnerhet av tvivelaktig art

    Länder, som USA tidigare kritiserat för brist på mänskliga rättigheter och förtryck av oliktänkande, kunde nu vädra morgonluft.

    Nu när Gais har anledning att vädra morgonluft kan Superettan bli riktigt rolig.

Källa: Wiktionary.org

Jag tänkte jag skulle samla några av mina favoritdelar av svenska språket i egna blogginlägg.

En annan favorit är ordet levitera, som jag faktiskt fick användning för häromdagen 🙂

Idag i manuset ville jag skriva marital status, i tron att det var svenska! Lol. Låter det inte ganska snyggt på svenska med? 🙂

Det händer mig ofta att jag vill använda ett ord, i ett manus, på sociala medier eller i dagligt tal, och inser att det faktiskt inte alls är svenska utan italienska eller engelska. Och ändå tycker jag det åter så bra på svenska 🙂 Jag tycker jag borde bli chef för nyordsavdelningen på huvudkontoret för svenska språket 😉

Vilka är era favorituttryck och idiom?

4 thoughts on “Idiom

  1. Eva-Lisa

    Jag vet faktiskt inte, svår fråga. Men ”Ana argan list” är ett uttryck jag tänkt att jag ska använda många gånger, men är osäker på om gemene man förstår innebörden av 🙂 En del sådana uttryck tror jag att man måste förstärka med betydelsen också om man ska använda sig av dem 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Va-vad? Har aldrig hört! Berätta gärna vad det är/betyder. 🙂 Ja, ska man använda något lite mer speciellt vill det kanske till att läsarna förstår det, annars faller det kanske platt? 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Precis, men många idiomer är ju klyschor också, så man får se upp lite 🙂
        Det betyder att man anar att något obehagligt är på gång. Ante mig nästan att det inte är något som alla hört. Det kan jag tycka är lite problematiskt när det gäller just det här, att antingen är risken stor att man råkar trampa i en klyscha, eller också fattar inte folk vad det innebär, så det blir en liten avvägning det där 🙂

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Ja, nu menar jag inte att man ska använda dem i sina texter, utan mer i dagligt tal eller bara rent allmänt när man tänker eller pratar med folk eller diskuterar sånt som händer 🙂 Det är intressant det där att en del författare verkar allergiska mot klyschor och liksom ursäktar sig för dem även när de inte skriver. 🙂 Snacka om yrkesskada. Visst kan jag förstå att ett blogginlägg fullt av klyschor inte ger det bästa intrycket som författare, men om det slipper ur en någon här och där ser jag det inte som ett brott. 🙂 med det sagt är jag allergisk mot de yrkesgrupper och människotyper som inte kan säga en mening utan att häva ur sig klyschor till höger och vänster.

        Gilla

Kommentera

