Skrivuppdatering

Häromdagen på releasen träffade jag flera skrivarvänner och bekanta. Och det var som alltid intressant att uppdatera varandra om hur skrivandet fortskrider, vem som skriver på vad, och hur det går, vem som har en bok på gång  i dagarna och vem som har bytt genre (mer än jag!).

Här går det iaf bra för stunden. Hittills håller jag tidsplanen och skriver min scen per dag, det är skitroligt just nu och skrivandet känns inte alls lika motigt. Samtidigt läser jag en bok, Ett andra liv, och får då och då små idéer till mitt eget manus. Jag försöker att inte läsa andra genrer just nu än den jag själv skriver i, det är tillräckligt svårt att stanna inom genren som det är, och inte sväva ut och bli för feelgoodmässig.

Även skrivarhandböcker har den effekten på mig. Läser jag dem medan jag skriver på något, vilket jag älskar att göra, så får jag ofta små uppslag för hur jag ska kunna applicera det jag lär mig på min egen berättelse, göra den bättre eller redigeringen mer effektiv, till exempel.

Vad gör ni? Vem skriver på något? Vem är mellan manus? Vem funderar på att byta genre?

12 thoughts on “Skrivuppdatering

  1. Eva-Lisa

    Härligt att det rullar på bra! 🙂
    Jag är mellan manus just nu och orkar inte tänka på någon ny historia förrän vi målat huset hehe. Jag bytte ju genre med ett annat manus, men just nu känns det som om spänningsgenren är den jag både helst läser och skriver i 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  2. Drömmen om en bok

    Vad roligt att få gå på release och prata skrivande 🙂
    Jag går och väntar på att starta om redigeringen med en stor omskrivning… Behöver fundera igenom en hel del först, så är tänks det för närvarande mest 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det är härligt att få vara med och fira någons boksläpp, oavsett om det är den första, tredje eller femte boken. Plus alla intressanta människor man träffar, det är en bonus.
      Oj! Låter omvälvande! Men tankearbetet måste man ju göra med och det är väl oftast då man löser problemen, inte genom själva skrivandet. Man behöver ju fundera över hur man ska åstadkomma det man vill. Lycka till med omskrivningen! 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag känner så väl till den känslan. Ibland är det verkligen svårt att komma till skott och bara göra’t. Hoppas du hittar någon som kan ge dig en välbehövlig spark då 🙂 mitt tips är att boka in skrivdejter med någon, antingen IRL eller över nätet. Det ger en extra sporre att verkligen skriva,när man ska berätta om sina resultat efter skrivpassets slut. 🙂 Jag gjorde det för någon vecka sedan och det funkade verkligen när det kändes som trögast.

      Gilla

      Svara
  3. jjgille

    Jag jobbar på en fantasy-serie (4 böcker). Det kan vara mitt livs dummaste beslut. Missuppfatta mig rätt, jag hade inte gjort det om jag inte älskat det. Men ibland undrar jag om det finns någon genre som tar längre tid. Man måste ju uppfinna varenda detalj själv. Så många hjul att uppfinna…

    Liked by 1 person

    Svara
  4. Skriva läsa leva

    Det lät roligt med releasen 🙂 Själv sitter jag i ett segt redigeringsträsk nu där jag har svårt att komma framåt. Gick så himla fint för ett tag sedan men nu är det trögt. Får få till lite här i helgen 🙂

    Gilla

    Svara

Kommentera

