Checklista för romanförfattare

Jag läste nyligen ett inlägg i skrivarforumet jag följer och där hade en medlem postat ett inlägg med tips från en författare och en redaktör (antagligen amerikanska) som hävdade att man har en sida på sig att fånga läsarens/förlagets/agentens intresse i början av boken och tio sidor på sig att bibehålla det intresset.

Därför gav de en liten checklista för vad man kan ha med sig när man tittar på sin första respektive sina första 10 sidor om man vill öka chanserna för att fånga läsaren. Observera att detta inte är något vetenskapligt eller hugget i sten, det var bara en framgångsrik författares personliga checklista.

Jag tyckte den var bra och tänkte lägga upp den här, så den är på engelska.

För den första sidan kan man alltså tänka på:

  1. Is my first sentence as compelling, beautiful, and important to the story as it can be?
  2. Have I introduced my protagonist?
  3. What does my reader know about the protagonist (i.e. is it compelling, interesting etc.)?
  4. Have I introduced at least one other character?
  5. Is there a sense of time and place?
  6. Have I incorporated some other device to pique the reader’s interest?
  7. Am I telling or showing? Am I starting with some action or hook?
  8. Is there a conflict emerging by the end of the first page?

Och för de första tio sidorna:

  1. Has a unique voice been established? Is it consistent (in other words, don’t open with a strong voice on page one, but find that voice fading by the time you hit page ten. Maintain it.)?
  2. List all of the things the reader knows about the protagonist by the end of the ten pages. Is it enough? It is interesting/compelling?
  3. Do other characters overshadow the interests of the protagonist?
  4. Has the antagonist been introduced? He/she should be (directly or indirectly).
  5. Does my protagonist have a clear goal? This goal may change as the story progresses, but she should have a clear goal for the moment, by this time in the story.
  6. Is there space for the character to make a change over the course of the story, or for their worldview to change?
  7. Have I introduced the main conflict or significant tension?
  8. Does the beginning of the story predict the end? Not overtly, or in a spoiler sense, but the author was the view that the beginning should somehow foreshadow the ending.
  9. Go through the story and highlight all the showing in one color, and all the telling a separate color. Eliminate the telling and replace with showing.

Jag upplever det som att engelsmän och amerikaner lägger större vikt vid den här sortens detaljer i hantverket än svenskar, kanske beroende på att den amerikanska marknaden är så oerhört mycket svårare att ta sig in på att man som författare helt enkelt måste försäkra sig om att ens manus håller tiptipklass för att ha en chans. Det är förmodligen därför jag och många med mig upplever det som att engelskspråkig litteratur är bättre, både till unika idéer och till själva utförandet. Och kanske är det precis just så noggrann man måste vara om man som författare siktar på att en dag ta sig in på den amerikanska marknaden. Det är iaf saker man kan fundera lite extra på innan man skickar in sitt manus till förlag.

Ha en trevlig helg allihop. Nu tar jag paus ett tag och börjar på mitt nya manus, det som jag lovade mig att jag skulle få skriva när jag har iaf preliminärt klar med det första.

/Katarina

17 thoughts on “Checklista för romanförfattare

  1. Eva-Lisa

    Jag tror som du, att det kan vara för att det är så oändligt mycket svårare att lyckas i USA som dessa böcker nästan alltid är bättre än de svenska. Författarna får helt enkelt sätta all sin kreativitet på prov. Visst finns det böcker som är sämre därifrån också, men överlag håller de en högra klass, tycker jag.
    Kul lista 🙂 Kollade igenom den mot mitt senaste manus och verkar ha fått med allt där, undantaget att inte precis alla punkterna som rörde första sidan verkligen finns på första sidan, men innan sidan två är slut i alla fall 🙂
    Ha en trevlig helg du med! 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, de måste ju verkligen tänka på allt och lite till om de ska ha en chans att 1. hitta en agent och 2. agenten ska lyckas få ett förlag på kroken med konkurrensen som råder. 🙂
      Härligt, det gör nog inget om någon punkt kommer på sidan två, har man fastnat läser man ju vidare iaf 🙂 Ibland kan jag tycka att en stark röst nästan är det viktigaste för att fånga mig som läsare, finns den är jag mer benägen att ha tålamod. Och jag tror att det är punkt ett i den andra listan jag måste jobba mer med i redigeringen av mitt nyligen avslutade manus, just det där med att bibehålla rösten som jag etablerar i bokens början.
      Tack 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Håller helt med dig! Karaktärens röst är något som även får mig att fastna, så den är riktigt viktig 🙂
        Massor med pepp i redigeringen och nu har du ju en lista till hjälp också 🙂

        Liked by 1 person

  2. Ebba Range

    Tack, för att du delade med dig 🙂
    Säger som Eva-Lisa – att jag fått med ‘allt’ åtminstone till sidan 2.
    Har ju en helt annan ingång nu i manuset än tidigare, som jag tror håller.
    Spännande med det nya du fått tillåtelse att börja på 🙂 Lycka till!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Härligt, bra jobbat!! 🙂 ser fram emot att få läsa ditt nya manus en vacker dag 🙂
      Ja det ska bli sjukt spännande framför allt pga formatet, det är typ av romanskrivande som skiljer sig lite från mina tidigare. Och då pratar jag inte längre om genre. 🙂

      Gilla

      Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Jag kan berätta nån gång när vi träffas. Det är lite okonventionellt så jag vet inte ens om det kommer att funka. Lite spännande. 🙂

        Gilla

  3. Mia

    Jo, det är garanterat svårare att hitta förlag på amerikansk marknad. Men jag är inte helt säker på att jag helt håller med om att jag alltid skulle tycka att det gör texterna bättre, ibland tycker jag att det häftigaste är det som finns här för att det inte följer alla de där ”reglerna” och istället lyckas hitta något annat att säga, allra mest andra sätt att säga det på. Kanske också lite, hur ska jag säga, ”smutsigare” vilket gör det spännande. Lite som att när det inte är helt rätt så finns det sprickor som ger något jag inte väntat mig. Och det alltså trots att man själv finns i just den här delen av världen. Vet inte om jag lyckades formulera det där så bra, men ungefär så där.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Men man kan väl säga vad man vill egentligen och fortfarande hålla en viss kvalitet på det skrivna? Jag tänker att om man ser dem som regler är de ju ändå ganska löst hållna regler som tillåter en att variera sig en hel massa. De finns ju där för att läsningen ska bli trevligare. Sedan gäller nog detta mest kommersiell fiction, den literära står lite för sig och har andra regler. 🙂
      Ja, visst kan tyckas, men de facto är det ju inte så jättemånga svenska författare (i förhållande till hur många det finns) som faktiskt når hela vägen ut i världen med sina böcker, smutsighet till trots, så frågan är hur mycket det är värt?

      Gilla

      Svara
  4. Carola

    Vi tycker vi har det tufft med att nå igenom nålsögat här i Sverige men gräset är nog inte alltid grönare på andra sidan… eller hur jag nu ska uttrycka mig. Konkurrensen är säkert mördande även overthere. Oavsett är det bra punkter att tänka på och ha med sig i skrivtänket 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, haha, exakt, då ska vi inte ens get started on hur det är på den engelskspråkiga marknaden, där måste de dessutom genom TVÅ nålsögon: först en agent och sedan förlagen. Inte konstigt att de vill försäkra sig om att de har ett konkurrenskraftigt manus. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

