Why, oh why?

suffering-154637_1280

VARFÖR kan jag inte bringa mig själv till att skriva just nu?

Jag gillar ju storyn. Jag har inte långt kvar. Jag VILL verkligen bli färdig.

Ändå sitter det så himla långt inne, dolt bakom en massa andra saker som känns roligare, lättare och mer givande. Som att piffa hemma. 🙂 Jag kanske får skriva en hemmapiffarbok istället 😉

Är det bara vårkänslor och en allmän lust att vara ute? Eller är det ren och skär lathet?

Hur gör ni för att TVINGA er när ert bättre jag VÄGRAR?

 

16 thoughts on “Why, oh why?

  1. Eva-Lisa

    Jag brukar se det som att springa ett maratonlopp (märk väl, jag har aldrig sprungit ett sådant och hatar att springa, men bara jämförelsen). Alltså att jag tvingar mig igenom det och fokuserar på mållinjen. Det är ju den man vill nå. Och blir det dåligt längs vägen tänker jag alltid att jag kan fixa det i redigeringen sen 🙂
    Massor med pepp nu! Du är nästan i mål, så kör hårt! 🙂

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Haha, jag är heller inte mycket för att springa, eller någon form av träning faktiskt. 😉 hade jag varit det kanske jag hade varit bättre rustad att tvinga mig att skriva med. För kan man övertyga sig om att gå till gymmet när man inte känner för’t så kan man nog övertala sig själv till vad som helst 😀 Får försöka göra som du säger och bara göra’t! Arghh! Och jag kan inte ens peppa mig med kaffe eftersom jag har en strikt mat och kaffe-rutin nu som inte tillåter några överträdelser. 😦 Det kanske är därför det känns trögt? För lite koffein i omloppet? 😮
    Tack för pepp! 🙂

    Liked by 1 person

  3. Eva-Lisa

    Hahaha, ja kaffe är ju liksom hela grejen med varför man genomlider det här, så jag förstår dig. Du får hitta något annat som funkar lika bra 😉
    Vassegod! Klart du fixar det! Det har du ju gjort flera gånger förut 🙂

    Liked by 1 person

  4. Katarina Inläggets författare

    Jamen faktiskt. Det är liksom en av de grundläggande förutsättningarna. 🙂 Det måste vara därför det går så himla trögt. Klart det blir svårt att skriva med kaffeabstinens 😉
    Ja, jag har ju det och just nu är det tur att jag kan falla tillbaks på den vetskapen 🙂 På nåt vis ska det gå.

    Liked by 1 person

  5. Carola

    Eva-Lisa verkar ha kommit med svaret 🙂 Kaffeabstinens är inte att leka med. Själv har jag slutat dricka kaffe helt eftersom magen numera pajar helt utav det. Te är mitt alternativ och också en bra anledning att resa sig från datorn för att få igång blodcirkulationen igen. Och te kan man dricka i mängder utan att bli darrig 🙂 Men ibland är motivationen att skriva låg trots vätskeintag. Ibland funkar det att röra på sig genom att städa eller motionera (behöver inte vara gym utan det räcker med en lång promenad). Och funkar inte det så får det väl vara då. Om man inte har en deadline då förstås…

    Gilla

  6. Eva Karlsson

    Känner igen problemet alltför väl … I mitt fall kan det röra sig om allt från lättja (om jag till exempel ska skriva en svår passage) till att det undermedvetna har upptäckt att jag är på fel väg och försöker få mig att inse vad det handlar om. Då blir jag i det närmaste handlingsförlamad till dess jag vet att jag är på banan igen. Hoppas ditt skrivande snart flyter på igen. 🙂
    Kaffeabstinens är inte att leka med 🙂 Kan du dricka till exempel grönt te eller yerba mate som innehåller lite koffein? De var mina livlinor när jag slutade med kaffe förra året.

    Gilla

  7. Katarina Inläggets författare

    Just det där med att något inte stämmer i det man skrivit och därigenom orsakar skrivförlamning kan jag verkligen relatera till.
    Nej, det är den verkligen inte. Men jag sover mycket bättre nu 🙂
    Te kan jag tyvärr inte dricka, klarar inte av smaken, undantaget chai men grejen är att jag är på en extreme järnkur, och får inte äta eller dricka kaffe/te två timmar före och efter min järntablett (2 ggr /dag) Så det har gjort att kaffeintaget har begränsats till frukost och lunch, basta! Och eftersom jag även behöver sova bättre försöker jag att inte dricka det för sent heller. 🙂 (det funkar!!) får kanske köra med energirika juicer istället. 🙂

    Liked by 1 person

  8. Mia

    Nå, ibland är det ju så där. Att på nåt plan vill man och på annat vill man inte. Tvång brukar jag köra med, eller så inte. Ibland tillåter jag mig att låta bli också, alltså att inse att något måste falla på plats och då hellre ut och vandra eller stirra ut genom fönstret. För jag tänker att det liksom inte blir bättra av att ge sig själv dåligt samvete över att inte göra. Att om det är skojigare att städa hela hemmet än att skriva så städar man först bara…

    Liked by 1 person

  9. Skriva läsa leva

    Ofta när det blir så för mig beror det just på att något skaver i manuset. Något som jag måste ta itu med eller en känsla (fundering) kring att det jag skriver inte håller.
    Jag brukar mer eller mindre villigt/motvilligt ta en paus då och fundera. Ibland hittar jag en lösning. Ibland är det bara att sätta sig utan lösning och skriva fram den. Hoppas du hittar tillbaka snart.

    Liked by 1 person

  10. Katarina Inläggets författare

    Ja, ibland är det faktiskt ganska skönt att kunna säga till sig själv ”Vet du, du måste faktiskt inte. Gör något du tycker är roligt istället”, när det känns som mest motigt 🙂
    Igår gjorde jag dock ett ryck och skrev klart de flesta av de scener (korta) som var kvar, så nu är det mest slutet som jag måste finurla lite på 🙂
    Så bra tips, tack 🙂

    Gilla

  11. Katarina Inläggets författare

    Ja, det händer mig med. 🙂
    Det är så konstigt, förr fick jag liksom abstinens om jag inte skrev varje dag och gjorde jag det inte någon dag kändes det jättekonstigt men det gör det inte längre. Jag tycker det är lika roligt att inte skriva en dag som att göra det, hehe.
    Ja, de där pauserna för att fundera är nog mer eller mindre nödvändiga med, fast man har en tendens att underskatta dem. 🙂 Man kanske måste identifiera varför man inte vill och anpassa lösningen efter det helt enkelt. Som du säger, ibland är det bara att sätta sig och skriva så löser det sig iaf. 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

