Det här med målgrupp

…är något jag känner att jag inte riktigt greppat än.

Är fullt på det klara med vikten av att veta vilken ens målgrupp är när man skriver. Mitt problem ligger i definitionen.

Hur definierar man sin målgrupp? Vilka faktorer räknar man in? Är det åldersgrupp? Kön? Samhällsklass? Bildningsnivå? Yrkeskategorier? Livsstil? Intressen? Preferenser när det gäller böcker och filmer? Grupptillhörigheter? Det är väl mest det jag klurar på. Hur specifik man ska vara och vilka kriterier som är relevanta.

Har ni identifierat er målgrupp? Hur skulle ni beskriva den?

mailbox-1023502_1280

7 thoughts on “Det här med målgrupp

  1. Mia

    Nja. Jag brukar säga, när folk frågar, och folk frågar när jag håller kurs till exempel, att visst det är förstås värt att fundera på målgrupp, men det är viktigare att skriva det man vill skriva, att hitta sin egen berättelse först. Att målgrupp kan vara så många saker, precis som dina frågor visar. Själv funderar jag alltså inte just alls på det, däremot funderar ju förlag på det sen.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ah vad intressant att höra. Att förlaget tänker på den saken. Ja berättelsen är ju viktigast men det är nog oundvikligt att fundera på vilka som skulle vara intresserade av att läsa den. Tack för input. 🙂

      Gilla

      Svara
  2. Eva-Lisa

    Målgrupper kan vara lite svåra och ibland ligger ju historien i gränslandet mellan ett par genrer. Åldersmässigt är det nog lite enklare, för om karaktären t ex är i gränslandet 20-30 år, tänker jag instinktivt att det rör sig om YA.
    Men om en bok t ex utspelar sig inom det militära, borde den antagligen till största delen tilltala folk som jobbar inom just det militära. Om den utspelar sig på ett sjukhus, kanske läkare, sjuksköterskor, etc är en tänkt målgrupp? Men det är bara en teori, hehe.
    Vi var inne på lite samma sak igår på skrivarkursen, fast på ett annat sätt. Får kanske blogga om det idag 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja jag tycker det är svårt att veta vilka faktorer som är relevanta. Tror Det ligger mycket i det du säger. Ja blogga gärna om det du med. Så blir det lite utökad diskussion. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  3. Ping: Att renodla eller att korsa | Signerat Dezmin

Kommentera

