Planer för hösten

 De av er som följer min författarsida på Fb vet redan att jag anmält mig till en skrivkurs i höst. En där man arbetar med ett befintligt projekt vilket passade mig perfekt. Det blev riktigt tajt att få iväg anmälan i tid då jag bestämde mig bara några få dar innan anmälningstiden gick ut. Dokument skulle scannas, det skulle skrivas personligt brev och projektbeskrivning mm. Men jag satsade, och hann!

Det var riktigt intressant att försöka få till en projektbeskrivning, vad jag behöver hjälp med och hoppas få ut av kursen. Det blir så väldigt konkret när man sätter alla de där lösa tankarna och visionerna på pränt. Vad vill jag säga med den här berättelsen? Varför vill jag skriva den? Riktigt lärorikt. Nu hade jag såklart lite hjälp av att ha skrivit följebrev till förlag innan, men jag insåg att detta är kanske det första av mina manus som verkligen har ett syfte och en anledning att skrivas. Mycket spännande.

Manuset fortskrider enligt planerna. Det är roligt och samtidigt knepigt och det blir långt ifrån som jag vill ha det men jag hoppas kursen kan hjälpa mig med det. Annars har jag en väldigt kunnig och konstruktiv testläsare med som ska få sätta tänderna i detta när det en gång är klart. Jag har en naiv förhoppning om att vara klar med råmanus i slutet av denna vecka. Vi får se hur det går med den saken. 🙂

Här är en liten sneak peak från Instagram:

24 thoughts on “Planer för hösten

  1. Eva-Lisa

    Ja, du gjorde det verkligen bra som hann!
    Håller alla tummar och tår för att du kommer in på kursen och att du får det utbyte av den som du hoppas på!
    Spännande textavsnitt! Det vill man verkligen läsa mer av! 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  2. Ebba Range

    Bra gjort att fixa ihop allt inför/till kursen. Om jag är nyfiken … nä, inte ett dugg, sa hon som ljög stort 😉
    Tycker alltid det är halvpanik när beslutet väl är fattat eller att kursen är okänd för att hinna ta det lugnt i god tid.
    Hoppas verkligen att du kommer med så att både du och manuset lyfter … högt!

    Liked by 1 person

    Svara
  3. Eva Karlsson

    Verkar som en väldigt bra kurs! Hoppas du kommer in. När får du veta det? Om jag skulle gå en kurs (funderar fram och tillbaka) måste det vara en liknande – att få jobba med sitt eget projekt är en förutsättning för att jag skulle bli intresserad.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag vet inte riktigt när man får besked. Kanske måste kolla upp det. I värsta fall dröjer det till strax innan kursstart. 😮
      Ja samma här. Jag tror inte jag skulle vara hjälpt av en allmän skrivkurs där man får skrivuppgifter osv. Det är inte riktigt det jag behöver. Idéer finns, jag behöver snarare hjälp att utveckla mitt manus till en högre nivå. Speciellt nu när jag har bytt genre och allt känns helt nytt. Hoppas du också hittar en bra kurs att gå framöver 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  4. Carola

    Yay vad spännande! 🙂 Hoppas nu att du kommer in!!! Din motivering till varför du vill gå den här kursen är precis samma anledning till att jag vill gå den jag har sökt in på. Skrivövningar i all ära, men det är ens egna manus man vill utveckla till något som håller för publicering. Håller tummarna stenhårt! 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  5. Anna

    Ska också anmäla mig till en skrivarkurs snart liknande denna 🙂 Men projektbeskrivningen är lite klurig. Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig och presentera mitt manus 😛

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Vad kul!! Ja det var klurigt men intressant och lärorikt tycker jag, att formulera den. Håller tummarna för dig. Har du gått nån kurs tidigare?

      Gilla

      Svara
      1. Anna

        Tack så mycket! Håller tummar och tår för dig också! 😀 Jag gick en sommarkurs i fantasy för några år sedan, fast då behövde man inte skicka in arbetsprover och sådant 😛

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Vad kul med en fantaykurs. Är det samma nu? Vad för slags dokumentation behöver du till denna? Jag fick skicka in arbetsprov till min.

        Gilla

      3. Anna

        Nej, på denna kurs ligger fokus på ens egna projekt. Jag ska skicka in 10 sidor av mitt manus och berätta utförligt vad jag vill med det, hur jag kommer att jobba och vad jag har för förväntningar på kursen 🙂

        Liked by 1 person

    1. Katarina Inläggets författare

      Ja det är sjukt spännande. Men tala om det hoppas jag att jag slipper då det är på distans hehe. Men kanske får bra handledning och feedback. Hoppas det iaf.

      Gilla

      Svara

Kommentera

