Hybridförlag

Något annat det verkar våras för just nu är de s.k hybridförlagen. Alltså de s.k ”förlag” där man som författare betalar alla eller en stor del av utgifterna kring utgivningen själv, men får hjälp av ”Förlaget” med en del saker som tex omslagsdesign, sättning mm, medan författaren betalar tryck och andra utgifter. Det så kallade förlaget ( jag vill helst inte kalla dem förlag utan en form av utgivningstjänst) tar sedan en viss procentandel av intäkterna. De senaste året eller två har den här sortens förlag pluppat upp som svampar ur jorden och i Sverige är de ansedda vara ett värdigt alternativ till egenutgivning. Kanske tom bättre för en del.

I författargruppen jag är med i är det dagligen någon som frågar om tips på vilket Hybridförlag som är bäst/om någon har erfarenhet av dem och kan rekommendera dem. Och det verkar som om detta börjar ersätta egenutgivarkulturen till viss del.

Jag kan iofs förstå varför. Det kan kännas skönt att få hjälp med de delar man inte känner att man behärskar. Att ha någon som håller en om ryggen. En känsla av att inte vara helt utelämnad åt sin egen förmåga. Samtidigt ska man vara medveten om att det i många fall kan bli dyrare i slutänden än om man skulle ge ut själv. Jag har hört prisuppgifter på 70-100 000 kronor för att ge ut sin bok. Och jag är nästan säker på att man kan komma under den summan om man ger ut helt själv. Då slipper man dessutom dela med sig av intäkterna. En del av dessa förlag säger sig även hjälpa till med marknadsföringen, (självklart mot en viss kostnad) och här kan det vara värt att dra öronen åt sig.

Ett förlag som inte tagit några ekonomiska risker i utgivningen har heller inte något större intresse i att se till att boken säljer. Vilket som förlorar de ingenting. Tvärtom tjänar de pengar på böckerna utan att ha behövt ligga ute med en spänn. Så innan man skriver på kan det vara värt att förvissa sig om att man inte står där med sin finfina Marknadsplan när boken är ute, och är helt utelämnad till sig själv. Vad består marknadsföringen av? Ett pressmeddelande, ett erbjudande till bokhandlarna om att ta in din bok? Utskick av några recensionsex till tidningar och bokbloggare? Fundera över hur mycket dessa saker är värda.  Om du kanske rent av kan göra dem själv. Något som kan vara värt att kolla upp innan är tex om förlagets böcker finns i bokhandlarna, (ifall det är viktigt för dig att den syns IRL), eller om någon av förlagets böcker recenserats av tidningarna. Gör de inte det finns det säkert anledning att fundera över varför.

Jag har aldrig varit egenutgivartypen. Jag vill ha ett förlag men utan att behöva betala i förskott för det de gör.  Men skulle jag ställas inför alternativet skulle jag nog hellre välja att köra solo helt och hållet, från början till slut och dessutom ha kontroll över alla utgifter och sedan få behålla intäkterna själv. Att betala den sortens summor och sedan tvingas dela intäkterna med någon skulle kännas väldigt fel för mig. Speciellt om den enda som tagit någon ekonomisk risk är jag själv. Man kan fortfarande anlita omslagsdesigners, redaktörer mm även utan ett förlag och sälja in sin bok till bokhandlarna. Det finns flera bevis på egenutgivare som lyckats med det och nu finns ju även en förening för egenutgivare där man kan få tips och stöd under processen. Så det kanske är värt att fundera över om det inte lönar sig att utveckla sin inre företagare och göra jobbet själv. 🙂

 

15 thoughts on “Hybridförlag

  1. Eva-Lisa

    Håller helt med dig och tänkte på Egenutgivarna, innan jag kommit till slutet på ditt inlägg. För jag tänker nog i samma banor som du. Visst kan det vara skönt att få hjälp med alla de där delarna man är osäker på, men jag tror att man kommer oändligt mycket billigare undan om man istället går med i Egenutgivarna (där det finns en enorm kunskapsbank hos medlemmarna i alla utgivningsdelarna) och helt sonika startar ett eget förlag och ger ut boken där. Med hjälp från Egenutgivarna alltså 🙂 Jag tror att det ger den största förtjänsten i längden.

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Det tror jag med! Man är ju inte så ensam som man först tror i den processen. 🙂 och som du säger måste förtjänsten bli större om man dels betalar mindre och får behålla vinsten själv.

    Liked by 1 person

  3. Eva-Lisa

    Men precis! Då har man all kunskap, men väljer själv vem man vill samarbeta med och vet exakt vad man betalar för. Man får ju liksom en annan koll på läget då, tänker jag 🙂

    Liked by 1 person

  4. Carola

    Jag har inte satt mig in i det där med hybridförlag och egenutgivning men det du beskriver låter som något otroligt viktigt att ha med sig när det är dags att välja utgivningsväg. Inte vill jag dela med mig av intäkter om de inte riskerar någonting alls. Det är en bransch där det är lätt att låta sig luras om man är desperat och inte vaken för alla om och men.

    Liked by 1 person

  5. Katarina Inläggets författare

    Exakt. Och får en bättre känsla för vad saker kostar. Jag antar att det är svårare att kontrollera med ett sånt förlag. Man får helt enkelt lita på dem. Men som egen kan man ju välja vilka delar man vill lägga mer pengar på och nån kanske man har kunskap om att göra själv medan man behöver mer hjälp med andra. 🙂

    Liked by 1 person

  6. Eva-Lisa

    Precis. Man har full kontroll på vad saker och ting kostar, jämfört med att man betalar en summa för att den man betalar säger att det kostar si och så mycket.
    Samtidigt är det såklart smidigast att bara betala någon annan och slippa gräva i omkostnader själv. Dock är jag en sådan kontrollfreak att jag nog valt att göra den lilla researchen och vetat hur mycket allt kostat 🙂

    Liked by 1 person

  7. Sara

    Jag förstår konceptet med hybridförlag och inser att det är svårt för mindre förlag att gå runt. Men är bara mina pengar som ska satsas, blir jag ofta skeptisk. Då skulle jag hellre göra allt själv och köpa in de tjänster jag eventuellt behöver.

    Liked by 1 person

  8. Katarina Inläggets författare

    Ja samma här. Då gör jag hellre den extra efterforskningen. Det finns ju prisskillnader mellan olika yrkesutövare med samt skillnader i kompetens ned såklart. Att nån tar betalt är ju tyvärr ingen garanti för kvalitet. Är nog också lite av ett kontrollfreak i det avseendet. 🙂

    Liked by 1 person

  9. Katarina Inläggets författare

    Ja, eller hur? Då sitter man i förarsätet på ett helt annat sätt. Och precis, förlagsbranschen är inte heller lätt, det är väl därför det pluppar upp sådana här tjänster här och där. Samt att så många vill ge ut och de känner att de traditionella förlagen inte räcker till alla.

    Liked by 1 person

  10. Manuskt

    Det är ju skillnad på hybridförlag och tryckeritjänster (som iofs också gärna vill kalla sig förlag). Hoi tex låter författaren få allt tills boken går break even, och är alltså hyfsat intresserade av att den ska sälja mer än så. Deras böcker finns ju också insålda till fysisk bokhandel och de tar inte in böcker de inte tror kan sälja. Att sälja in en bok som ren egenutgivare tror jag är väldigt svårt. Är själv också ”förlagstypen” dock och vill helst ha ett traditionellt förlag. So far so good 🙂

    Liked by 1 person

  11. Katarina Inläggets författare

    Det är det absolut, men här gäller det främst de som själva kallar sig hybridförlag och har en slags ”antagning” och påstår sig dela utgifterna lika eller nästan… 😉
    Jag ser att Hoi verkar ha en slags lånedel, är det den de förmodas få tillbaks då, med sin procent på intäkterna efter break even?

    Gilla

  12. Manuskt

    Har bara märkt att folk som frågar om hybrid ofta menar rena trycktjänster och inte vet skillnaden.
    Vet inte exakt hur det funkar, men först får författaren allt tills lånet är betalt, tror jag, och därefter delar de 20 – 80. Men det gäller ju verkligen att den säljer om författaren ska gå plus. Men visst har risken skjutits mot författaren, som ju redan tagit en risk genom att lägga två år på att skriva på vinst och förlust.

    Liked by 1 person

  13. Drömmen om en bok

    Jag tycker att det är jättebra att det kommer fler möjligheter att nå ut med det man skriver. Självklart vill man ha ett vanligt förlagsavtal, men det är ju inget man bara ramlar över. Tycker hybrid kan vara ett utmärkt alternativ för oss som varken har tid eller kunskap att sköta alla delar som utgivningen innebär. Som du skriver är det ju extremt viktigt att man sätter sig in i vad man får för pengarna, och vilket alternativ som passar en själv bäst.
    Ställer mig också frågande till kostnader på 70-100 000 kr. Var tar de pengarna vägen? Jag kommer inte i närheten av de summorna med min bok.

    Liked by 1 person

  14. Katarina Inläggets författare

    Visst är det det, däremot är jag tveksam till att ligga ute med sådana summor och ställer mig samma fråga som du: vart tar de pengarna VÄGEN? Som både du och Ebba säger (i den andra tråden med del 2) så har ingen av er ens varit i närheten av de beloppen. Så varför anser sig en del förlag berättigade att ta ut så mycket?

    Liked by 1 person

  15. Drömmen om en bok

    Håller absolut med. Det gäller att lusläsa vad som gäller. Och verkligen tänka igenom vad man behöver. Var i kontakt med ett hybridförlag där grundkostnaden låg på drygt 55 tusen, då ingick inte ens tryckkostnaden… Det känns inte alls som ett alternativ.
    Jag är nöjd med mitt val där jag kunnat välja de tjänster jag känner att jag behöver och har full uppsikt över vad varje del kostar 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

