Hur viktig är en författares Bella Figura?

Ja, på sociala medier och bloggar alltså? Men varför inte i andra sammanhang med?

Just i det här inlägget tänker jag fokusera på de som skriver extremt ”slö” svenska på olika sociala medier eller i kommentarsfält, eftersom vårt sätt att hantera språket är av avgörande betydelse även när vi skriver kreativt. Om en författare använder talspråk in extremis, inga skiljetecken: inga frågetecken efter frågor, knappt en punkt så man vet var en mening slutar och nästa börjar, felstavningar och taskig grammatik, avhuggna meningar… För mig iaf säger detta en hel del om vederbörandes hanterande av språket som uttrycksmedel.

Ser jag en författare göra reklam för sin bok med ett sådant inlägg vet jag inte om jag skulle bli så frestad att plocka upp boken ärligt talat. Det är möjligt att författaren anstränger sig mer i böckerna, har anlitat ett helt koppel av lektörer, korrekturläsare osv för att se till att texten är presentabel, men vem orkar ta reda på det när detta är det första intryck man får av författaren i fråga?

Hur viktig är det för en författare att göra ”bella figura”? (För den som inte är bekant med uttrycket finns en förklaring i länken. Man kan helt klart anpassa detta även på skrivande och författarskap)

Och speciellt i författarsammanhang, där man aldrig vet om en potentiell framtida förläggare ser det, eller vem det nu kan vara, helt bortsett från alla LÄSARE. Nu för tiden hänger även förläggare i grupper och forum för författare, på instagram mm, så borde vi inte lägga lite mer omsorg i hur vi skriver i dessa sammanhang? Det är ju lite som ett visitkort, på ett sätt och ibland den första kontakt vi får med någon. På vår egen profilsida är det inte lika viktigt, där är det bara våra närmaste som läser (vanligtvis), våra vänner, osv.

Hur reagerar ni om ni ser sånt? Ger ni ändå böckerna en chans eller har vederbörande sumpat det första intrycket? Finns det en risk att författaren är lika lat när det gäller redigering och korrekturläsning av texten? Kanske tänker ”det får duga” eftersom det hänger ihop något sånär och att ändra det som är fel skulle kräva en massa extrajobb… Hur tänker ni?

photo-montage-1313559_640

10 thoughts on “Hur viktig är en författares Bella Figura?

  1. Eva-Lisa

    Jag blir givetvis misstänksam, men om boken verkar spännande kan jag ge den en chans ändå. Dock skulle jag aldrig köpa den, utan antingen låna den som e-bok eller fysisk bok (om det var en okänd författare). För jag tänker att ett förlag ändå har lagt ner en massa energi på att korra den och redigera den så allt är korrekt när den finns ute i handeln.
    Men jag håller med om att man givetvis hajar till om en författare uttrycker sig slarvigt i sociala medier. De flesta brukar ju skärpa till sig när de skriver där 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, om det ÄR ett förlag som gett ut den, så den inte kanske till o med är egenutgiven… Jag vet inte, verkar konceptet intressant och det finns ett läsprov kanske jag skulle kolla på det, men aldrig köpa den i blindo.
      Ja, de brukar ju det, så de som inte anser sig ”orka” sticker ju verkligen ut på ett negativt sätt. 😉

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Eva Karlsson

    Jag håller med dig om att det man skriver i olika sammanhang blir ens visitkort. Ett slarvigt inlägg färgar definitivt av sig på min lust att läsa eller inte läsa författarens bok. Kan inte författaren bättre? Eller orkar hon inte? Det sistnämnda är nästan värst. Men ibland kan jag ändå ge boken en chans om ämnet lockar mig.
    Jag är noga med mina blogginlägg, jag vill kunna stå för dem i alla situationer, men en kommentar skriver jag mer spontant och pepprar med 🙂 🙂 🙂 och annat. 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  3. Skriva läsa leva

    Jag har också en tanke om att ”slarv” kan spegla en personlighet som inte lägger ner 100 procent – eller mer 😉 – och då bli skeptisk till hur bra det andra är som denna person kommer med. Men om någon ”skojar till det” på ett bra sätt kan jag ha överseende mot något jag annars skulle betrakta som slarv. 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, då tänker vi lika där 🙂 Ja, är det bara något tillfälle är det väl en sak, eller om man vet att de är stressade, men om detta är mer regel än undantag vete sjutton. 😉

      Liked by 1 person

      Svara
  4. Carola

    Huuu! Jag skulle som övriga i tråden inte köpa den. Inte om författaren skriver så omfattande fel och slarvigt som du beskriver det. Ett stavfel eller något ord extra gör inget men hallå … Om man marknadsför sin bok ska man skärpa sig och begrunda sin text lika mycket som bokens. Blir lite nyfiken på om det är någon du syftar på och i så fall vem, hehe 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Hehe, visst har jag sett saker runt ikring, som föranlett inlägget. 🙂
      Nej, gud, ett stavfel kan ju drabba vem som helst eller en förkortning här och där, men när man får känslan av att de inte KAN skriva korrekt svenska eller inte orkar bemöda sig… då drar jag plånboken till mig, hehe. 😉

      Liked by 1 person

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det tycker nog jag med, speciellt om man arbetar med ord och språket, då kanske man ska visa att man behärskar det i dagligt tal? Det handlar ju inte om språksnobbism utan om trovärdighet, och hur stort förtroende får man för en författare som knappt kan skriva begriplig svenska i sociala medier? 😉

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

