Ett utkast – eller flera? 

På skrivforumet (det amerikanska) pratas det ofta om det här med redigering, och under de diskussionerna är det ett par stycken som alltid framför samma argument:

”Jag redigerar under tiden jag skriver så mitt första utkast är mitt enda utkast.”

Jag brukade tänka att det låter som ett bra sätt att se till att man aldrig blir klar, men har de senaste dagarna tänkt om lite.

Tänk om man istället för att ha ett råmanus, en första andra och tredje redigeringsutkast etc lät de olika delarna av processen bli mer flytande, överlappa varandra?

Fördelar? Nackdelar? Jag kan tänka mig att det blir lite mer ångestfyllt att radera stora textstycken om man inte har någon backup på dem. Och att man kanske ändå inte ska gå tillbaks och redigera på menings-och styckenivå. För då är nog risken stor att det faktiskt blir ett evighetsjobb. Utan åtminstone skriva klart ett kapitel innan man går över det? Och ge det x mängd tid innan man går vidare med nästa. Iaf om man är typen som aldrig blir helt nöjd.

Hur många av er arbetar så? Med redigering i stor o liten skala parallellt med nyskrivandet? Hur funkar det? Jag menar alltså inte att gå tillbaks och rätta enstaka typos utan löpande radera, skriva om, justera, lite som vederbörande sa, så att det liksom blir ett enda utkast av det.

Det skulle vara intressant att höra av någon som gör så vilka för-  respektive nackdelarna är.

8 thoughts on “Ett utkast – eller flera? 

  1. Eva-Lisa

    En viss del (men absolut inte den största) av redigeringen har jag i huvudet medan jag skriver utkastet. Det besparar säkerligen ett par vändor av redigering (och jag gillar ju inte den, som du vet). Men jag tror att det där är ganska individuellt också. En del gör ju så där, alltså jobbar med ett kapitel i taget tills de är helt nöjda, för att sedan gå på nästa. Så det beror nog på hur man är som person. Gillar man att redigera, tycker jag inte att man ska lägga så stor vikt vid hur texten blir i det första utkastet. Huvudsaken det blir färdigt så man kan fortsätta 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Det låter bra. Jag brukar också ha en ganska bra hum om vad jag kommer behöva fokusera åtminstone de första redigeringsvändorna på och det brukar inte vara ett problem när jag väl kommit så långt. Så jag tror jag kör som du föreslår även fortsättningsvis 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Mia

    Lite grann redigerar jag mitt i skrivandet. Men inte så mycket. Jag vill först få berättandet, sen kan jag fokusera på att få ihop berättelsen och det behöver ju göras några gånger. Men visst har jag kompisar som skriver nästan färdigt genast, för att redigeringen är aktiv hela tiden. Ändå, de skriver också om, för inget är ju liksom klart ändå.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jamen precis det är ju det. Hur färdig kan man egentligen bli med tex första halvan innan man skrivit slutet, innan man fått lite distans till sin text? Kan man verkligen se allt som behöver åtgärdas när man är mitt uppe i nyskrivandet?

      Gilla

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ah det var en intressant variant 🙂 Låter bra med. Så kan man välja den version som blir bäst 🙂 Enkelt och bra. Hur många utkast brukar det bli?

      Gilla

      Svara

Kommentera

