En flytande plan

Jag har en ganska utförlig outline för mitt pågående romanprojekt, eller, jag trodde det. Nu börjar jag inse att det jag trodde skulle bli hela kapitel i många fall bara blir fyra-fem sidor. Och trots att scenerna är relativt många så blir det nog en väldigt kort roman. Samtidigt känslan av att karaktärerna behöver fördjupas mer, plotten byggas ut och vissa inslag förstärkas.

Igår efter att jag avslutat förmiddagens skrivpass tog jag en nap. Eller försökte iaf. För som vanligt när jag lägger mig i sängen, speciellt på dagtid, händer något konstigt. Plötsligt kickar inspirationen igång och jag får massa idéer som jag inser att jag måste anteckna. Vilket innebär resa sig upp och plocka fram anteckningsblocket.

Efter det blev det ingen nap. Kanske var lika bra det. Idag ska jag försöka integrera dessa scener i min plot somehow. Plus fundera på om det slut jag hade i åtanke verkligen funkar. Som vanligt i planeringsfasen ser jag bara möjligheter men såhär en tredjedel in i manuset börjar verkligheten komma ikapp och bristerna bli synliga.

Jag gillar det verkligen, frågan är om det är genomförbart utan att tappa verklighetsförankringen. Jag tror jag måste läsa på lite mer om detta för att se om det kan funka. Annars får vi ta till plan B. Vilken den är och vad den innebär för storyn är jag inte helt säker på.

tub-114349_640

6 thoughts on “En flytande plan

  1. Eva-Lisa

    Du kommer alldeles säkert att bygga ut manuset i redigeringsfasen, så det gör nog inget om utkastet är kort.
    Det där med trovärdighet kan vara lite komplicerat ibland, men många gånger handlar det om hur man gör det 🙂
    Massor med pepp! Tycker det låter jättespännande! 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det lär jag med största sannolikhet få göra, hehe. Men tänker försöka få mer så många som möjligt av de grundläggande scenerna iaf. Även om de måste utvecklas senare. Ja, det här utkastet lär bli en kort historia, 😉 men det är bra, då blir jag snart klar 🙂 just nu känns det som det enda viktiga. 🙂
      Tack för pepp! 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Bra tänk där! Ta de grundläggande scenerna först så löser det sig nog med de andra sen 🙂
        Hehe, precis, då är råmanuset färdigt ganska fort och du kan börja redigera istället.
        Vassegod! 🙂

        Liked by 1 person

  2. Carola

    Alla böcker behöver inte vara 300 sidor. Och får man till det rätt kan boken upplevas längre (och då menar jag inte seg). Det har jag märkt med vissa noveller där jag efteråt måste kolla sidantalet för det hände så mycket och upplevdes nästan som en full boklängd. Känner igen mig i din skrivprocess och har själv stannat vid en punkt i redigeringen där jag inser att jag måste utveckla scenen som är för tunn och saktar ner drivet. Det är väl så här det är hela tiden med skrivandet, även i redigeringsprocessen 🙂 Men precis som du gillar jag det. Det skulle bli tråkigt om allt var perfekt från början. Utmaningarna är de som gör att man utvecklas 🙂 Ett stort pepp härifrån också!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Det har du alldeles rätt i. Flera av de bästa böckerna jag läst var på under tvåhundra sidor.
      Ja det är väl så. Man arbetar lite överlappande med både redigering och nyskriv parallellt. 😊 det gör iofs hela skrivprocessen mer varierad. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

