Leker med omslagsförslag

När jag behöver lite extra pepp i manusskrivandet brukar jag göra detta: Jag letar efter en bild som skulle kunna passa och gör ett litet bokomslag för min bok. Det är inte avsett som annat än pepp för mig själv men det är rätt kul att ha något visuellt att föreställa sig som målbild. Och vad blir verkligare än en bok med ett riktigt omslag i det här sammanhanget?

Det hjälper mig att sträva vidare trots att vägen känns lång och mödosam. Igår skrev jag en typ av scen jag aldrig skrivit tidigare eller ens trott jag skulle skriva. Det var lite intressant, men den kommer säkert behöva en ansiktslyftning senare. OM detta manus blir klart. Jag intalar  mig att det MÅSTE bli det! Den här gången måste det. Sedan VAD det blir är en helt annan femma men det behöver vi ju inte fundera över nu, hehe. Nu är det enda målet att skriva klart!

Vad har ni för mål idag?

accomplish-1136863_640

10 thoughts on “Leker med omslagsförslag

  1. Eva-Lisa

    Vilket bra förslag! 🙂 Tanken har aldrig föresvävat mig, men att leka med omslag blir ju lite liknande som att skriva en baksidestext redan innan man börjar skriva själva manuset. Kan jag leverera det jag utlovar med baksidestext/omslag?
    Jag försöker ladda för att ta mig igenom det sista av manuset. Har inte så jättelångt kvar nu, men detta har nog varit den trögaste historien hittills.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jaaa, precis. Det kanske jag gör en annan dag. Komponerar en baksidestext. För att konkretisera det hela. Och precis, för att se till att man vet vad man vill åstadkomma och se till att man kan leverera det.
      Heja dig! You can do it! 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Det tycker jag att du ska göra. Jag har gjort det ibland när det gått trögt för att som du säger, konkretisera, kärnan i berättelsen så jag vet var jag ska lägga krutet 🙂
        Tack! Jag kämpar på 🙂

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Ja, det var ett jättebra förslag. Har klottrat ner en skiss nu. En väldigt grov skiss. Det blir alltid så tydligt när man gör det, om man lyckats få fram det man egentligen vill få fram. Då visualiserar man det resultat man vill ha, inte det man har. Sedan är det bara att jämföra. Tänker att det kanske är en bra grej att göra innan man börjar redigera med. 🙂

        Liked by 1 person

  2. Carola

    Intressant 🙂 Jag har aldrig försökt men jag minns att jag blev peppad efter att ha hittat en bra bild ”på min huvudkaraktär” och i en pose som visar på vad hon går igenom. Där ligger hon ner på gatan som om någon just knuffat henne. Att leta bokomslag har säkert samma effekt. 🙂

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

