Jag har prövat…

Att skriva snabbt, jag har prövat att skriva långsamt och eftertänksamt och… jag måste konstatera att det nog är däri problemet med segheten ligger.

När jag tar tid på mig, tänker efter länge medan jag skriver och funderar över alla aspekter blir texten inte bara mindre och det går långsammare framåt, men hela skrivlusten avtar med.

Jag tror jag behöver lite tempo, känna att det händer något, för att det ska kännas kul att skriva. Går det segt (gå tillbaka, ändra, skriva om, syna, radera, osv) så tappar jag även skrivlusten helt.

Nu när jag har börjat med kortare och mer intensiva skrivpass producerar jag inte bara mer text än vad jag tidigare kunde göra på en hel eftermiddag med kola-skrivandet, det känns roligt igen!

Jag tror helt enkelt inte det där långsamma, fundersamma passar mig. Det får komma senare. I redigeringen. Då kan jag sitta och klura i lugn och ro. Ska jag göra det i den här fasen kommer det bli färdigt runt år 2047. Och det är inte säkert det kommer vara ett dugg bättre för det.

Dessutom känns det nästan som om tankarna flödar bättre i huvudet (och ner på pappret) med lite tempo i skrivandet. Bara sätta sig ner och producera text.

Hur föredrar ni att skriva? När blir det bäst?

snail-405384_1280

 

16 thoughts on “Jag har prövat…

  1. Eva-Lisa

    För mig har det alltid blivit bäst om jag har fart genom hela projektet 🙂 Tycker att du tänker helt rätt. Tror även att det där med skrivprocessen är något man måste komma fram till, precis som om man funkar bäst om man skriver synopsis eller inte. En del vill jobba mer eftertänksamt och andra behöver fart genom projektet 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, precis, tror också det är något man kommer fram till genom att försöka olika sätt och angreppsmetoder. Jag var nyfiken på hur det skulle påverka mitt skrivande om jag tog mig mer tid, det visade sig att det inte passade mig så bra. Allt blev bara så himla jobbigt. 🙂
      Vad kul, då har vi samma känsla där. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Sofia Fritzson

    Jag vill skriva snabbt, annars går jag under av tvivel. Har kämpat hur länge som helst att ta mig från 10k till 15k och ju saktare det gick desto mer uppgiven blev jag. Igår skrev jag 2k på drygt en timme och oj så roligt det blev igen, lusten kom tillbaka med en gång 🙂 När det gäller redigering är det en annan sak, då segar jag gärna 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      men vad lustigt att det är fler som känner samma sak! 🙂 Ja, precis, långsammare skrivande=mer tid för tvivel=kris!! 😮 Ja, med redigeringen tar även jag mer än gärna tid på mig. Det är en annan sak.

      Gilla

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja precis. Ska jag börja fundera på hur det låter nu kan jag snöa in totalt på det och inte ta mig framåt alls. Var sak har sin tid tänker jag. Just nu är min enda uppgift att teckna ner historien. Det där ”hur” får komma senare 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  3. annahelgesson

    Här är ännu en som skriver snabbt. Det brukar bli så bara, utan att jag planerat det. Oftast under lov och ledigheter, som nu i julas. Då plitade jag ned den tänkta uppföljaren på första Saga & Simon-boken. Den gången hade jag en synopsis också för första gången och det var verkligen bra för skrivflytet. Sedan dess har jag inte skrivit så mycket öht, utan fokus har varit på att putsa på manuset till utgivningen. Inte så tråkigt i och för sig. 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Vad kul att höra! Ja kanske krävs det lite driv i skrivandet och ibland känns det som om hjärnan är mer vaken o aktiv då med.
      Oj vad duktigt! Kul att det funkade med en synopsis. Nej redigering tycker iaf jag är rättså roligt. 🙂 det är liksom en annan form av kreativitet.

      Gilla

      Svara
  4. Carola

    Jag har två växlar. När jag skriver ska det gå snabbt. Men det finns fördelar med att ha dagar då jag bara tänker. Då hinner hjärnan ikapp och kommer på de missar jag gjort. Några iallafall 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja jag räknade inte de där stunderna då jag bara tänker som skrivande men på ett sätt är det kanske det, beroende på hur man ser det. 🙂 och de är odiskutibelt värdefulla de med 🙂

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

