Hur livet förändras – eller inte 

En föreställning jag tror många aspirerande författare när i någon omfattning är det där om att ”om jag bara blir utgiven, då kommer livet bli annorlunda.”

Verkligheten ser lite annorlunda ut. Visst finns det debutanter som får mycket uppmärksamhet för sina böcker, bjuds in till tv osv men bortsett från det tror jag de flestas liv på det stora hela fortsätter ganska oförändrat. De flesta behåller sina jobb, behöver inte anställa livvakter för att kunna gå ut, badar inte i pengar a la Joakim von Anka eller får skriva autografer i kassakön på ICA. Eller?

Jag läste om en författare som efter att ha släppt sin bok började få nattliga samtal och hot pga innehållet i boken men det hör väl ändå till undantagen?

Är det någon vars liv radikalt förändrats efter publiceringen?

19 thoughts on “Hur livet förändras – eller inte 

    1. Katarina Inläggets författare

      Ja vad skönt. Jag skulle nog inte ens vilja nå den sortens framgång att ens frihet begränsas och folk tar smygbilder på en på stan. 😉 som tur är lär det inte hända.

      Liked by 1 person

      Svara
  1. Eva-Lisa

    Haha, mitt liv har inte förändrats heller, som tur är.
    De jag skulle kunna tänka mig drabbas är dem som kanske hängt ut någon annan i sin bok. Speciellt om det är någon som inte drar sig för att hämnas 😮

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja det vore läskigt om man gjorde det. Hämnden är kanske inte alltid så ljuv. 😮 så man kanske får tänka sig för där. Eller om man hänger ut sin egen familj och får hela släkten emot sig. Då blir det nog lite ensamt på toppen.

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Skulle gissa det jag med. Så precis, man bör nog tänka sig för vilka man stoppar in i sin bok. Finns ju författare utomlands som lever med ständigt beskydd efter de avslöjat vissa saker. Kanske bör en del ställa sig frågan om det är värt det?

        Liked by 1 person

  2. Agneta

    Jag förväntar mig inte annat än att livet kommer fortgå precis som innan. Kanske att det blir lite liv precis när den släppts och vänner och bekanta börjar läsa … Men att jag ska bli igenkänd på gatan förväntar jag mig absolut inte!
    Har faktiskt väldigt låga förväntningar. Vet inte om det är bra eller dåligt? 🙂
    Men efter bok nr fyra eller fem kanske det vänder, tänker jag!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja precis och det där med releasefest är ju också himla kul ur den synpunkten. 🙂 Varför skulle det vara dåligt? Bättre att ha realistiska förväntningar och Ev bli positivt överraskad tänker jag. Men överlag är det nog svårt att nå den sortens kändisstatus som författare i Sverige. Tror jag.

      Gilla

      Svara
  3. Marie

    Jag tror förändringen varit störst inom mig… Min syn på mig själv och mitt skrivande….ärligt talat var det nog min fars heta önskan att jag skulle få ett eget ISBN nummer som drev mig i viss mån… (han jobbar ideellt på bibliotek) .
    Som en bonus i processen hittade jag min lust att prova annat format. Min publikation var ju en diktsamling så kanske borde jag kalla mig poet snarare än författare tills min första novell/roman blivit utgiven…men det får nog bli tema för mitt nösta blogginlägg… 😉

    Liked by 1 person

    Svara
      1. Marie

        Jag tenderar nog att avvända lite för många ord…vill att varje mening skall lyfta som i en dikt, behöver träna på att få mer flyt i en text och för handlingen framåt utan att suga musten ur mina läsare i varje enskild mening 😀

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Hehe, been there! Jag har också en tendens till att vilja få med ALLT i en mening! I min första bok hade jag en som var över 80 ord lång! 😮 Den kapades sedermera ner till två meningar, men de var fortfarande långa. 😀 Det gick inte att säga det kortare! 🙂 Huvudsaken att läsarna inte tappar andan, så är det nog inga problem. Jag har läst böcker med meningar som spänner över hela stycken och det funkar! 🙂 Det blir något nästan poetiskt över dem med. Tänker främst på Justine Levy.

        Liked by 1 person

  4. Ping: Helgens fundering? | Signerat Dezmin

  5. Sofia Fritzson

    Jag tänker att man kanske även tror att skrivandet ska förändras efter utgivning, att det blir lättare, roligare eller bättre, men skrivandet är ju exakt detsamma, det är ju mer omständigheterna runt omkring som i så fall förändras. Men själva livet är nog precis likadant 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  6. Carola

    Jag vill inte att bilar saktar in och stannar utanför mitt hus som de gjorde hos grannen när han spelade i NHL. Uppmärksamhet kring ett släpp är helt okej i samband med en release men jag förväntar mig inget annat än att ha kvar det vanliga jobbet. Det är ju ett drömjobb det också så det skulle vara väldigt svårt att slita sig ifrån 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Nej hu. Tanken på att det skulle stå folk utanför huset när man går ut på morgonen. 😮
      Ja samma här. Skulle nog fortsätta jobba ett tag med. Det är ju också ett bra sätt att få inspiration genom att vara ute i det verkliga livet.

      Gilla

      Svara

Kommentera

