Yippii

Efter allt gnäll från undertecknad den senaste tiden känns det bra att kunna dela med mig av motsatsen med.

Igår hade jag en skrivdejt med en skrivarvän och – under över alla under – det gick som en dans. 🙂 på två korta sessionen på en halvtimme vardera fick jag ihop tillräckligt mycket för att det ska kallas ett bra skrivpass med mina mått. Visst vet jag att hastigheten inte spelar roll utan kvaliteten, men efter att skrivlusten har varit lika seg som kola ända sedan jag började rann den nu friskt som vatten. Yihaa! Dessutom blev texten inte alls tokig. (Jag tjuvläste efteråt)

Hemligheten? Boh! Jag tror det kan ha att göra med att jag bestämde mig för att sluta skriva från A till Ö för att istället hoppa hejvilt bland scenerna allt efter tycke och smak. En lyx man kan unna sig när man har ett synopsis.

Det var även så jag skrev nittio och aldrig har jag väl haft mer skrivglädje än då. Kanske är det hemligheten för att inte bli uttråkad? Och när man väl skrivit alla de roliga scenerna känns det som en smal sak att skriva de som fattas. Då är ju manuset nästan klart.

Så nu ser jag fram mot dagens skrivpass igen. Hurra!

Hur gör ni för att hitta skrivglädjen när det börjar kännas olustigt?

17 thoughts on “Yippii

    1. Katarina Inläggets författare

      Ja det brukar alltid funka. Men jag försöker skriva klart scenen när jag väl börjat, annars är nog risken att man sitter med en massa oavslutade scener tillslut. 🙂

      Gilla

      Svara
  1. Eva-Lisa

    Äntligen! 🙂
    Jag gör nog likadant, hoppar över scener som inte känns roliga och fortsätter på scenen efter den, såvida det inte är ett problem av större karaktär som ställt sig i vägen. Då gör jag en paus och reder ut det först 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
      1. Eva-Lisa

        Jag har aldrig varit med om att det blivit något extrajobb, däremot att jag tvingats fördjupa en del saker i efterhand, men det får jag å andra sidan nästan alltid göra i redigeringen 🙂

        Liked by 1 person

  2. Carola

    Det är ännu en fördel med en tydlig synopsis. Härligt att det lossnade! 🙂 Tänk vad lätt det är att glömma de bra knepen som funkar för en. Ibland har jag tänk skriva ner en lista för egen del vad som funkar bra men det har givetvis aldrig blivit av. 🙂 Kör hårt nu 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja verkligen. Det känns fantastiskt. Få saker är nog så upplyftande som ett riktigt bra skrivpass! 🙂 ja det borde man verkligen göra för som du säger är det lätt att glömma.

      Liked by 1 person

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja det verkar vara ganska vanligt och det tror jag är bra. Nu hade jag inte kört fast i den meningen, det var bara skrivandet som kändes tråkigt och segt. 🙂

      Gilla

      Svara
  3. Mia

    Skrivlust som är seg som cola, det låter i och för sig bättre än det antagligen varit, jag menar cola är ju ändå rätt gott… Fast det kanske är just det, att när det är segt som cola, så finns det ändå nåt där, en smak, en glimt, man vet att det ska hända – precis som för dig. Det gör mig alltså glad, hurra för skrivlust och ja, jag hoppar alltid till det jag vill skriva och ibland om det finns saker jag inte vill skriva, då tänker jag att bort med dem då.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Hehe, ja, kola är iofs inte så tokigt det heller men ibland tar den för lång tid att tugga! 😉
      Ja, visst borde man egentligen bara ha med det som känns roligt, och skita i resten, hehe 🙂

      Gilla

      Svara
  4. Marie

    …själv varvar jag med poesi…ofta blir meningar och stycken för långa när man får ”kämpa” med texten… Så då skriver jag lite annat, typ Haiku för att få tillbaka ”klippet” i texten, hitta kärnan…

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Det låter klokt. Att fokusera på kortare format och kortare meningar. Jag experimenterade med något liknande i höstas och det var roligt. Man inser när man verkligen skalar ner hur lite som egentligen behövs. Ibland blir det starkare ju mer man utelämnar. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

