Konflikt

SkrivaLäsaLeva skriver om konflikt och jag tänkte spinna vidare på det.

Det pratas mycket om konflikt i skrivarsammanhang som något av det absolut viktigaste i en story. Och så är det, en berättelse utan konflikt blir varken speciellt lång eller speciellt intressant. Huvudpersonen får det den vill ha – och lite till – och alla lever lyckliga i alla sina dagar. Inget bråk behöver uppstå, ingen behöver välja bort något. Låter det inte toppen?

Not so much. I verkliga livet kanske, men inte i en bok. I böcker kräver de flesta MER! Att karaktären sätts på prov, att de tvingas avstå från saker, att de tvingas välja. Och det är det jag tänkte skriva om.

För mig är konflikt i böcker inte bara saker som går fel eller problem som dyker upp på vägen mellan Beslutet och Målet. De är för mig snarare Hinder på vägen. Konflikt för mig är något mer än så. Det händer när karaktären inser att för att uppnå sitt mål måste denne avstå något annat. Det händer när denne inser att priset att betala för att nå målet plötsligt har skjutit i höjden. Det händer när andra människor drabbas för att denne ska få som den vill. Eller kanske drabbar honom själv på ett sätt som gör att han måste ompröva sina mål. Det kallar jag konflikt. Inre konflikt. Och för mig som läsare är det den mest kraftfulla sortens konflikt.

För det innebär att karaktären måste ompröva sina mål. Fundera över om det är värt det. Fundera på om han är redo att avstå det som krävs. Hur mycket målet betyder för honom. Är det en stark bok är målet tillräckligt viktigt för att han ska vara värd att göra alla uppoffringar, det vore ju snopet om boken slutade med att han tänker ”nej, det är inte värt det” och lägger ner alltihop och åker hem. Går tillbaks till jobbet och hoppas att de inte har hunnit handlägga hans avskedsansökan än.

Så att hitta ett sätt att pröva karaktärens mål är en bra grej. Jag kan ta exempel ur mina egna böcker , En rätt som bäst serveras kall och Nittio minuter, för att illustrera ett sätt att skapa konflikt. Den som inte läst dem och inte vill ha handlingen spoilad får sluta läsa här. 

I Nittio minuter ställs Nina inför ett val. Hon är inte längre lika säker på att det hon drömde om ursprungligen är det hon egentligen vill. Hennes prioriteringar har skiftat det senaste året som en följd av den utveckling hon genomgått. Och när hon inser att hon skulle måsta lämna allt det hon börjat uppskatta ställs hon inför ett val. Ett val som dock kompliceras av att ytterligare en person vill ha en röst med i beslutet. En person med egna mål och önskningar. Så i praktiken skulle att avstå från den ursprungliga drömmen även diskvalificera henne från ytterligare en sak hon vill ha. Valet är alltså tredelat i det fallet. Och hur hon än gör måste hon avstå från något viktigt. 

I En rätt som bäst serveras kall ställs även Maja inför ett liknande val. Hon har plötsligt chansen att lyckas med det hon vill men saker har hänt de senaste månaderna som ställt situationen i ett annat ljus. Ny information har dykt upp och nu skulle förverkligandet av hennes planer, hennes hämnd, innebära att hon måste såra någon som hon bryr sig om. Så hur mycket är hämnden egentligen värd, i slutänden? 

Det är två exempel. Man kan såklart ta många fler, och annorlunda exempel. Vem minns inte konflikten i Armageddon där Bruce Willis ställs inför ett val? Där kan man snacka om mäktig konflikt. Och det är ju hur hjälten agerar som avgör vilken känsla läsaren tar med sig efter att ha läst klart boken. Och vilket budskap man vill förmedla. 

Hur hanterar ni konflikt i era böcker och vad lägger ni i begreppet konflikt? 

 

14 thoughts on “Konflikt

  1. Eva-Lisa

    Som du redan är inne på kan ju en konflikt vara så oerhört mycket. Det kan även handla om en inre konflikt.
    Personligen försöker jag göra konflikten lite mer mångbottnad, åtminstone strävar jag efter det. Jag jobbar ju mycket med psykologi i mina böcker och då tror jag att det faller sig naturligt att det inte bara handlar om yttre konflikter, utan även om inre.
    Intressant inlägg! 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Ja och det är det som är så intressant när man tänker efter. Samt hur många berättelser det finns runt omkring oss, om man börjar tänka efter. 🙂

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Men faktiskt! När man väl börjar se sig om finns det ju hur mycket som helst. Du vet ju hur idén till min nuvarande föddes 😊😉 inspiration is everywhere.

        Liked by 1 person

  2. Ping: Mer om konflikten och skrivprocessen | Skriva läsa leva

  3. Carola

    Bra fördjupning du gjorde av konflikt i det här inlägget! 🙂 Jag håller helt och fullt med. Just konflikten ger mig inspiration att skriva, oavsett om den är av yttre eller inre karaktär. Det är som en drivmotor precis som för den som läser. När jag glömmer konflikten så kommer det en känsla av att det kryper i mig och då vet jag att något är fel.

    Liked by 1 person

    Svara
  4. Mia

    Ja, väl tänkt om konflikt! För den kan som du säger vara väldigt många saker. Huvudpoängen är att den finns. Vilket ofta brukar vara det man får prata om när man leder skrivkurser till exempel, att våga använda konflikten, att inte lösa den för enkelt.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Tack Mia. 🙂 Konflikt är intressant och värd många fler inlägg. Ja, huvudsaken den finns och inte är för lättlöst 🙂 Ju snårigare desto bättre. Helst ska karaktären inte lyckas lösa det så den får allt den vill, utan behöva offra något på vägen, tycker jag iaf 🙂

      Gilla

      Svara
  5. Marie

    Det som driver en historia kan också vara de ringar på vattnet som uppstår kring den karaktär som ställs inför ett val…att se hur respektive val påverkar övriga karaktärer och på så sätt bildar en slags kedjereaktion…
    Alltid intressant att fundera ett varv till, bra skrivet! 😊

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

