E-böcker vs ”riktiga” böcker

Ibland kan jag bli så konfunderad över den svenska mentaliteten och hur den är funtad.

Hur ett folk som är så teknikkänsligt och smickrar sig med att vara så snabba att haka på allt som är nytt kan ha ett sånt motstånd mot en sak som e-böcker.

Jag kan inte minnas att jag hörde den sortens argument när mobiltelefonerna kom, eller datorerna. ”Nej tacka vet jag RIKTIGA telefoner alternativt skrivmaskiner. De tog till sig den nya tekniken med hull och hår och ville nån stackare fortsätta använda skrivmaskin var det väl upp till honom.

Men det här med elektroniska böcker tycks vara något som provocerar väldigt många människor och jag fattar inte varför. Ofta heter de att ”de vill kunna krypa upp i soffan med en bok” ( kan man inte det med en läsplatta?) eller ”de vill känna lukten av pappret!” (Hur många av dem sitter verkligen och LUKTAR på böckerna medan de läser, ärligt?). Och det är samma människor som gladeligen bytt ut den riktiga telefonen och skrivmaskinen och teven och den bärbara cd-spelaren mm mot de nya moderna versionerna utan problem. Men när det gäller böcker blir de plötsligt nostalgiska och teknikfientliga. Och  dessa är dessutom ofta personer som aldrig varit några storläsare.

Jag var själv inte först med att läsa e-böcker. Men när en dåvarande bloggkollega gav ut en bok som e-bok gjorde jag ett försök, för jag ville ju läsa den. På den tiden hade jag inte ens en smartphone så jag fick läsa den på datorn. Och den blev knappast sämre för det. Jag saknade inte papperslukten alls. Det var ju berättelsen som var det viktiga, och är fortfarande tycker jag. Sedan dess har det blivit en hel massa e-böcker och jag har sedermera även gett ut ett par stycken själv. Det var ett kul experiment. Och jag ser inget hot mot pappersböckerna i min hylla pga det.

Att köpa/låna en e-bok tycker jag är praktiskt när

*det är en ny författare jag inte känner till men gärna vill prova på

*jag inte är säker på om boken är något för mig men gärna ger den en chans

*det är kilometerlånga köer på den fysiska på bibblan (gäller ofta nya och hajpade böcker)

*för min mamma tex är de bra för att man kan förstora texten till önskvärd storlek och dessutom ligga och läsa utan att behöva anstränga sig med att hålla upp en tung och otymplig inbunden bok framför sig.

*när jag vill kunna ta med dem på resa eller kort sagt kunna läsa dem lite över allt utan att behöva släpa på en massa bagage. Att kunna läsa dem på mobilen gör att jag läser mer än vad jag annars skulle ha gjort eftersom jag har dem med överallt.

*när jag köper eller laddar ner skrivhandböcker gratis som bara finns på amazon.

Jag kan säkert hitta fler anledningar om jag fortsätter.

Jag tror att denna utveckling delvis beror på att teknikjättarna inte riktigt har velat lyfta fram läsplattorna i sina butiker. Det är väl inte lika lönsamt för dem som att pracka på den oanande kunden en surfplatta istället där de kan få merförsäljning i form av abonnemang med månadskostnad och sånt skit plus att hela plattan ju är avsevärt dyrare. Jag har stött på det problemet båda gångerna jag letat efter en läsplatta indessa butiker. De tittar glosögt på en och undrar om man inte menar en surfplatta. Vilket jag inte menar. Jag vore ju dum om jag köpte en sådan när allt jag vill kunna göra är att läsa böcker på den. Så den gubben gick inte. De tyckte antagligen de var smarta när de bestämde sig för att helt ta bort läsplattorna ut sitt sortiment.

Inte heller innebär erkännandet av e-böcker att man för alltid måste ge upp pappersböckerna som en del verkar tro. Man kan utan vidare läsa bägge varianterna utifrån vilket som är mest lämpligt vid just det tillfället. Så nej, e-böckerna kommer inte att innebära pappersbokens utrotning. De kan utan problem leva sida vid sida.

Så varför? De mer innovativa amerikanerna har sedan länge tagit till sig e-böckerna och insett dess genialitet. Så varför är det så svårt här? Vi är ju så jäkla snabba med att anamma allt annat som slår därborta. Apa efter och kopiera till och med.

Jag förstår det bara inte.

9 thoughts on “E-böcker vs ”riktiga” böcker

  1. Marie

    Känner igen det där med att bli betraktad som ett fån om man frågar efter läsplatta i butik… Varför inte både ha kakan o äta den? Klart att det skall finnas alternativ, gillar skarpt din analys av fördelarna med digitala media… Måhända är det mer praktiskt med en pocket om man vil ge bort en present och pappret lär överleva i vilket fall…

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, eller hur? Här kan man ju faktiskt äta kakan och ha den kvar så varför inte? Det är väl bra att det finns format för olika behov och tillfällen? Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Ja, pocket är ju också praktiskt, men som du tror jag inte heller att pappersböcker någonsin kommer försvinna iaf. 🙂

      Gilla

      Svara
  2. Eva-Lisa

    Håller helt med dig! Jag tycker e-böcker funkar hur bra som helst och dessutom går det så snabbt att låna dem på bibblan. Ett klick bara så är de hemma. Eller om man vill köpa dem, då är de också bara ett klicka bort 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jaa precis. Så snabbt och smidigt. Och oftast billigare med, om inte tom gratis. Alla böcker vill man ju inte nödvändigtvis köpa för att läsa heller speciellt om det är en okänd författare. Då är det bra att kunna låna. Jag tycker att framför allt för låneböcker är detta perfekt. Inga köer eller reservationer, bara att klicka hem. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Exakt! Speciellt smidigt är det när det gäller låneböcker som man varken behöver köa för, eller åka dit och hämta och sedan åka dit igen för att lämna tillbaka 🙂

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Och jag tror egentligen att det främjar både läsandet och utforskandet av nya författarskap att kunna låna e-böcker gratis på bibblan. För att inte tala om hur mycket bättre ersättningen för författaren är för ebokslån jämfört med fysiska ex. Så vill man låna och samtidigt stödja författaren borde man rimligtvis välja e-böcker. 🙂

        Liked by 1 person

      3. Eva-Lisa

        Jamen precis! Håller med dig i allt. Det fina med e-böcker är ju som du säger att ersättningen för lån betalas ut från bok ett. Istället för att tvingas vänta tills boken/böckerna kommit upp i minst 2000 utlån. Så vill man stödja författaren och boken finns som e-bok, är det ett bättre alternativ att låna e-boken 🙂

        Liked by 1 person

  3. Sofia Fritzson

    Jag älskar e-böcker! Ser det som ett bra komplement till pappersböckerna, inte som en ersättning. Gillar att ta det formatet som passar mig bäst för stunden. Tror att jag läser mer på papper på vår/sommar när det är bra ljus och mer på platta på höst/vinter när det är mörkt.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Det var en intressant tendens det där med sommar/höst. Det kan iofs vara smart, vill man vara ute och läsa kanske det blir svårt att läsa elektroniska böcker… du läser väl på surfplatta? Undrar hur en läsplatta skulle funka i gassande solljus…

      Gilla

      Svara

Kommentera

