Tillfälligt avbrott

Ibland känns det som om jag har tappat något i mitt skrivande sedan jag skrev Nittio. Den där lustfylldheten och skrivglädjen jag hade och som fick mig att se fram emot varenda stund jag kunde ägna åt manuset. Jag vet inte var eller när den försvann men just nu får jag verkligen tvinga mig till skrivbordet och ändå är det inte alltid jag lyckas.

Är det någon mer som varit med om detta och sedan sett skrivlusten återvända? Eller får man helt enkelt bara vänja sig vid att förhållandet till skrivprocessen förändras med tiden och den där rosenskimrande skrivförälskelsen övergår till något annat? Ett jobb, kanske. Och oavlönat på det. 😉 det är iaf så det känns den här veckan.

18 thoughts on “Tillfälligt avbrott

  1. Eva-Lisa

    Jag skrev om det här för inte så jättelänge sedan, för jag känner likadant. Och tyvärr, i mitt fall har aldrig samma känsla återvänt som när jag skrev mitt första manus. Visst kan jag ha flow ibland och visst kan det kännas roligt mellan varven, men för det mesta är det mer något jag får tvinga mig till. Antar att det blir så med allt. Så jag förstår precis hur du känner.

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Ja jag minns att du nämnt det vid något om det tidigare. Synd att det ska bli så men skönt samtidigt att det inte bara är jag som upplevt det. Visst gillar jag min berättelse, mycket tillomed, men jag känner inte samma driv att få den på pränt som med nittio.

    Liked by 1 person

  3. Eva-Lisa

    Nej, precis, det är inte lika lockande att sätta sig ner och skriva, roligare att göra annat istället hehe. Tror det beror på vanan också. Man vet exakt hur det går till och hur motigt det bitvis blir, redan innan man skrivit de första sidorna och det är nog de stunderna man bävar för 🙂
    I början var man aningslös om detta och fann t o m hindren intressanta att lösa eller ta sig förbi.

    Liked by 1 person

  4. Katarina Inläggets författare

    Haha det har du rätt i. Då när man var ovetande om hur jobbiga vissa bitar kan vara. Speciellt när de återkommer med varje nytt manus. Då tyckte man tom det var intressant, haha. Och trots att jag tycker det är skönt med ner fritid så känns det samtidigt lite tomt. Vet inte riktigt vad jag ska göra med den där tiden. Har du kommit till den punkt där det börjar gå lättare? Tänk om även den försvinner? 😳

    Liked by 1 person

  5. Eva-Lisa

    Bitvis går det alltid lättare (än så länge) men det är ju inte lika roligt längre. Men i mitt fall tror jag att det beror på att jag har svårt för saker som blir monotona och det blir ju även skrivandet. För man kan ju skriva hur många olika historier som helst, men själva proceduren är ju densamma.
    Haha, ja försvinner även de lättare bitarna när man skriver, blir det nog väldigt kämpigt 🙂

    Liked by 1 person

  6. Katarina Inläggets författare

    Ja jag är lite samma. En tid kan jag stå ut med monotona uppgifter men tillslut tröttnar jag med, speciellt om det inte längre erbjuder några överraskningar. Men jag VILL ju fortsätta. 🙂

    Liked by 1 person

  7. Katarina Inläggets författare

    Ja det kanske kan hjälpa? Bryta mönstret på något vis. Jag får nog försöka med det. Det har ju också den fördelen att man inte hela tiden vet hur mycket man har kvar framför sig. Iaf inte om man skriver varje scen i separata dokument. 🙂 då blir det riktigt roligt att slå ihop dem sedan och vips så har man en avsevärd mängd text 😀 tack för tipset!

    Liked by 1 person

  8. Ebba Range

    Just det – nu vet vi ju hur mycket som ligger framför … och att inte ha tur med förlagen så blir det ju ganska mycket tyngre … Bra med tips, hoppas de hjälper. Lycka till 🙂

    Liked by 1 person

  9. Sofia Fritzson

    Gahh, jag är inne i en riktig seg period just nu, men för mig går det väldigt mycket upp och ner, ibland från en dag till en annan. Just nu tror jag att jag skulle behöva läsa något riktigt bra för att ”fylla på” och bli skrivsugen igen 🙂

    Liked by 1 person

  10. Katarina Inläggets författare

    Men eller hur? Det är ju det med. Förr var man odelat optimistisk men knasigt nog, nu när man redan tagit sig igenom nålsögat en gång känner iaf jag mig mindre säker på att göra det igen. Tycker jag blir mindre och mindre säker på mig själv istället för tvärtom. 🙂

    Gilla

  11. Katarina Inläggets författare

    Jag läste ju kvinnan på tåget och det var riktigt inspirerande att bara ryckas med och sträckläsa lite. Ja kanske är det så, att det går i vågor, men rent allmänt har mina inspirationsnivåer avtagit. Säkert hjälper det om du hittar nån riktigt bra läsning. Har du läst hot Ice förresten?

    Gilla

  12. Katarina Inläggets författare

    Ja jag tycker ofta skrivande och läsande går hand i hand med så kanske man blir mer inspirerad att skriva om man läser något bra? 😊

    Gilla

  13. Mia

    Både jo och nej. Alltså första boken, åh, det flödet. Den känslan. Och lite grann med tvåan och trean. Men inte i närheten. Däremot, nu, med den fjärde, ja, där känner jag det igen. Kanske är det för att det känns nytt och annorlunda, för att det är så mycket jag får lära mig igen. Det var ju inte det med tvåan och trean, för då kunde jag världen och människorna. Så jag skulle väl säga att det handlar om att hitta det där som utmanar och förvirrar också, att det i det finns nytändning. Samtidigt tycker jag ändå på många sätt att det alltid finns både motighet och flyt. På olika sätt.

    Gilla

  14. Skriva läsa leva

    Jodå, det går upp och ner. Under flera år skrev jag inte alls. Men jag saknade hela tiden att skriva. Och nu styrs jag rätt mycket av att låta andan falla på. Är jag trött och seg får annat gå före. Och det funkar ju nu när jag bara skriver för min skull. 🙂

    Gilla

  15. Carola

    Läste ett intressant inlägg på bloggen Writers in the storm kring just detta. Här är länken om du inte läst det http://writersinthestormblog.com/2016/03/25844/
    Kort handlar det om hur en författare, Jaye Wells, gick från hobbyförfattare till framgångsrik författare. Då tappade hon skrivlusten men hittade tillbaka efter att hon skaffade sig en annan hobby där hon fann ny energi som gav inspiration att skriva igen.

    Liked by 1 person

  16. Katarina Inläggets författare

    Wow, det låter häftigt. Ska läsa artikeln nu 🙂 Det kan nog vara så kanske, att inspiration på ett område i livet påverkar på massa andra plan med. 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

