Vårpiff

Under de senaste veckorna, nej MÅNADERNA, har jag gradvis piffat upp mitt hem. Först var det hallen som fick ett lager ny färg och nytt fräscht möblemang, sedan köksluckorna! Efter det har jag fått en helt ny motivation till att hålla städat i de rummen för att det nya piffiga ska komma bättre till sin rätt.

Idag kom turen till vardagsrummet. Någon målning blir det inte just nu (men gärna nya tapeter längre fram), däremot har jag ägnat söndagen- förlåt, MÅNDAGEN, åt att bära upp lite skit på vinden, hänga in lite eftersläpande tvätt, röjt ur garderoberna (nu kan jag gå in i dem igen!!!) och slänga en hel ikea-säck med gamla galgar samt en hel del annat skräp.

Nu är det så fint så fint, och jag går här och tänder lite ljus och bara myser i mitt ”nya” hem. Och inser att det faktiskt är så himla trivsamt när det är ordning och reda. Jag läste någonstans att det bästa sättet att se till att alltid ha städat hemma är att alltid plocka undan och lägga tillbaks saker direkt man använt dem. Bland annat. Och likaså alltid göra rent så fort man siktat ner något, diska disken så fort man ätit mm. Mitt största problem är att hänga in tvätten när jag tvättat, jag tycker det är så vansinnigt tråkigt, så ofta blir det stående en eller ett par kassar med ren tvätt i vardagsrummet. Inte snyggt alls!

Det har kommit en hel del böcker om hur man organiserar sitt hem på sistone, och eftersom jag fyller år snart tänkte jag att jag kanske skulle önska mig någon av följande:

9163611082-2  16162895700738215716

006241972214391504781596528249

Dessa är bara några av de jag hittade. Någon som läst/har någon av dessa och kan rekommendera den?

10 thoughts on “Vårpiff

  1. Ebba Range

    Vad härligt det låter 🙂 Blir alldeles glad när jag ser ditt hem framför mig.
    Jag röjde lite innan valpen Dayzie skulle vara här tre dagar i veckan, men hur snyggt är det med en massa kompostgaller överallt, bortrullade mattor – men diskat är det nu varje dag – valpar gillar när jag står vid ‘spisen’ 😉
    Jag gillar Feng Shui bäst – har några stycken, på svenska.

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Ja, nu är det jättefint. Glömde säga men jag har nytt köksbord och stolar med samt ny matta så köket är verkligen kanonfint nu. Och vardagsrummet behövs egentligen inte nu när det är välstädat.
    Nej, hur kul är det, men jag förstår dig. Jag fick också rulla undan mattor och saker när jag skulle vara kattvakt för den hade en förkärlek till att spy ner mina mattor… 😦 Hur kul? Men jag har slutat vara kattvakt nu.

    Gilla

  3. Ebba Ramge

    Ja, katter o mattor hör ihop på gott o ont.
    Längtar efter mina – Dayz är ganska rumsren nu – men tror hon kan få återfall om det ligger en skön rya på golvet.

    Visst är det kul med sådana städar-ryck 🙂

    Liked by 1 person

  4. Katarina Inläggets författare

    Ja, usch! Och att hon kräktes på golvet var inte direkt någon bättre lösning med gammalt trägolv med breda mellanrum mellan golvplankorna… 😦
    Ja, det är iaf härligt när man är klar, hehe.

    Gilla

  5. Carola

    Att rensa och städa är som ett reningsbad för själen. Jag insåg senast idag när jag gick in i strykrummet/förrådet att det är dags att ta tag i röran som är där. Inte bara det, även stora delar av huset inför att vi ska bygga ut. Så någon av de där böckerna skulle nog passa även mig för det kommer att bli en cirkus av alla grejer som ska flyttas runt när bygget väl drar igång.

    Liked by 1 person

  6. Katarina Inläggets författare

    Ja visst är det? Jag mår så mycket bättre när det är rent och städat runt omkring mig och jag tror fler känner så. 🙂 jag ska verkligen försöka upprätthålla detta nu. I höstas tror jag det var bytte jag ut klädförvaringen av alla toppar mot två hänggarderober med hyllor. Det blev så mycket snyggare och mycket mer plats i garderoben. Jag tror man kan få många tips i de där böckerna på HUR man kan organisera sitt hem för att lättare hålla ordning. 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

