Tid för reflektion

Jag tog paus från manuset några dagar, sedan kom sjukdom emellan, dagar då jag mest har legat och sovit och knappt orkat göra något annat. Men idag har jag tagit fram manuset igen, kikat på det, ändrat några ord här och där och strax hade jag fortsatt där jag slutade senast.

Och det märkliga hände igen: så fort jag sätter mig ner med det här manuset är det som om entusiasmen återvänder och lusten att utforska.  Först tänkte jag att nej, med det här tempot kommer det aldrig gå, jag kommer inte orka hela vägen, det är nog ingen idé. Jag brukar behöva ett visst driv om jag ska ta mig igenom något så förpliktigande som ett helt manus. Annars känns det hela så ofantligt segt.

Men kanske är det ett manus som behöver lite mer eftertanke, ett annat arbetstempo och tid för reflektion mellan skrivpassen? Även om jag bara skriver tex 2 sidor per dag så kommer jag ju ha ett manus på max ett halvår. Och det är ju inte så fasligt långsamt iaf. Jag har skrivit manus långsammare än så 🙂 (manus fyra som tog ungefär ett år från start till finish, mest pga att jag gjorde uppehåll mitt i).

Jag tror jag stretar på ett tag till och ser hur det känns. 🙂 Det kanske blir världens segaste roman, hehe. Men då kan jag iaf säga till mig själv att jag avslutade det. Och just nu känns det nästan viktigare än att det ska bli bra. Det är liksom en tröskel jag måste över just nu känner jag. Det där att avsluta saker.

18 thoughts on “Tid för reflektion

  1. Eva-Lisa

    Är det samma manus som har en annan genre än den du brukar skriva i? För när jag bytte genre kände jag också till en början att det nog inte skulle gå, men tänkte som du, att jag skriver på så får jag se. Och vips var jag i mål 🙂 Det jag ville säga är att jag tror det tar ett tag för hjärnan att ställa om sig när man byter genre, så skynda långsamt vidare, så blir det jättebra! 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Japp, det är det! Och det kanske är därför det går så trögt? Tänk om det inte är mig det är fel på? 🙂 Det låter faktiskt ganska logiskt, att man behöver lite tid att ställa om, men av någon anledning hade jag inte tänkt på den möjligheten. 🙂 Tack för tipset, och peppen 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Exakt! Nya vägar och framförallt att hitta tonen, tror jag. Det var i alla fall den som var mitt största bekymmer när jag skrev feelgoodmanuset (eller om det är feelbad) hehe.

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Jaa, den där tonen!! Den tycks gäcka lite, men jag hoppas jag börjar närma mig något. 🙂 Hehehe, feelbad låter mer som du. Skulle nog nästan bli lite orolig om du började skriva feelgood. 😉

        Liked by 1 person

  2. Carola

    Jag har också mest sovit den här veckan pga sjukdom. Trist för bådas del men ändå ett ypperligt tillfälle att reflektera över sin berättelse när hjärnan inte är allt för mosig 🙂 Härligt att entusiasmen kom så snabbt när du började skriva igen! Tror som de andra att den där trögheten beror på att du rör dig på okänd mark. Med den entusiasm du känner utlovar det ändå att du fixar det här. Heja heja!!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Hoppas du känner dig bättre nu!
      Ja, nu börjar hjärnan vakna till liv igen som tur är, och skrivandet är igång.
      Ja, förmodligen är det därför och jag får gå över varje sida och varje scen flera gånger innan jag är nöjd och kan gå vidare så det går verkligen långsamt. Jag har blivit en edit-as-you-go:are, haha. Tack för pepp! 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Hm nej om det kör ihop sig börjar jag nog snarare radera hehe. har redan raderat en hel del och skrivit om, tills det liknar det jag vill. Det kommer ta tid men det känns som rätt metod just i det här läget. Just för att jag inte vill fortsätta för länge på fel spår eller i fel ton och sedan få skriva om hela manuset. Ska försöka att inte tappa modet. 🙂

        Liked by 1 person

Kommentera

