Läget på manusfronten

Efter månader av dödläge på bokfronten för min del har det de senaste månaderna börjat röra lite på sig. Jag tänkte jag skulle berätta lite om vad som händer, nu när det för en gångs skull faktiskt händer saker. 🙂

*I augusti skickade jag in ett av mina manus till ett förlag som jag trodde skulle passa det. Efter att ha läst det ville de även läsa mitt senaste manus, (manus 4) som jag skickade in. Sedan följde ytterligare några månader och ett par möten med förlaget innan jag fick beskedet: Vi vill ge ut dina manus. Och inte nog med det, de skulle vilja skriva ett avtal för ytterligare tre böcker. Detta skulle alltså innebära ett avtal för fem, eventuellt sex böcker. Förmodligen vad varje författare i min situation skulle jubla över att få höra. Jag tänkte länge på det där efter det senaste mötet. Men när jag satt mig in i erbjudandet och vad det skulle innebära tackade jag tillslut nejDet var verkligen inget lätt beslut, men det stämde inte överens med mina mål för skrivandet. 

*Dessutom har jag som några av er redan vet börjat skriva på ett manus som faller lite utanför min trygghetszon, och just nu känns det viktigare att fullfölja det och utforska den sidan av mitt skrivande. Vem vet vad det kan leda till och det andra finns ju alltid kvar.

*Mitt i allt detta fick jag även svar från ett annat förlag som även de läst manus 4 och som gav en fin positiv refusering, som gjorde mig jätteglad. Speciellt som det är ett av mina favoritförlag, ni har säkert alla ett sådant? Det där man drömmer om att bli utgiven hos. Det är fortfarande ytterligare ett förlag som har manus 4 för läsning (ytterligare ett av favvoförlagen) som inte svarat än.

*Jag har även lösa planer på att ge ut min andra bok, En rätt som bäst serveras kall, som fysisk bok på egen hand. Än är inget bestämt. Jag har velat i månader över olika utgivningsmöjligheter och när jag trodde jag hittat det perfekta alternativet visade det sig såklart vara ett krux med det med. Så letandet fortsätter. Dessutom kvarstår ett antal frågetecken:

-Trycka upp ett litet antal ex för vänner och familjemedlemmar som vill köpa den som bok och sälja i egen regi?

-Ett större antal och se till att den finns på nätbokhandlarna?

-Skicka den på ytterligare en förlagsrunda?

Kärt besvär. I nuläget vet jag varken om eller när eller hur, bara att viljan finns där. För att det är en bok som betyder mycket för mig och jag känner lite extra för den.

 

 

27 thoughts on “Läget på manusfronten

  1. Eva-Lisa

    En del förlag känner man direkt att det kommer att dra åt fel håll med, så jag tycker att du gjorde helt rätt. För problemet är ju att det förlag man skriver på för alltid finns kvar i den tidigare utgivningen och då är det viktigt att man vet vad man vill med sitt skrivande (precis som du redan har påtalat).
    Om du trycker upp någon bok själv, tror jag att du ska försöka tänka utanför kretsen av nära och kära. Det behöver inte handla om några stora upplagor.
    Mitt förslag är att du antingen skickar den på en ny förlagsrunda, eller tar kontakt med någon som kan det här med egenutgivning och kan ge dig förslag på vilka tryckerier, eller utgivningstjänster som är bäst 🙂

    Liked by 1 person

  2. Ebba Range

    Du överraskar du … vilka grejer det händer hos dig 🙂
    Magkänslan är väldigt bra att lyssna på – tror absolut att du fattade rätt beslut.
    Ska bli spännande att följa vad som sker framöver med dina manus!

    Liked by 1 person

  3. Ping: Förlagstänk och frågor | Signerat Dezmin

  4. Katarina Inläggets författare

    Ja precis.
    Tack, vad kul att höra! 😊 hoppas bara jag hittar något alternativ som passar. Det finns ju alltid pod med men då kanske den blir onödigt dyr. Tror inte publit är ett alternativ om man inte har företag då de inte verkar ha något avtal med nätbokhandlarna?

    Liked by 1 person

  5. Eva Karlsson

    Vad roligt och vad strongt av dig att säga nej. Många hade nog kört på i ren glädjeyra utan att tänka efter.
    Kul att du provar dig fram med ny genre också.
    Ska bli spännande att höra fortsättningen 🙂

    Liked by 1 person

  6. Eva-Lisa

    Det gör du alldeles säkert! 🙂
    Pod brukar ju ofta innebära att boken blir dyrare hos slutkunden och Publit tror jag också är ett alternativ som passar bättre som man driver ett eget förlag/företag. Men jag är dåligt insatt i just den biten, så hör med någon som kan den bra 🙂

    Liked by 1 person

  7. Katarina Inläggets författare

    Hehe ja du ser!
    Magkänslan ska man nog lyssna på faktiskt. Den brukar guida en rätt. Sedan är det alltid bra med någon att bolla med.

    Gilla

  8. Katarina Inläggets författare

    Ja det var det ju på ett sätt så det var verkligen inget lätt beslut. Men samtidigt måste man ju vara trogen sina mål som författare. Tack för tumhållningen. 😊

    Liked by 1 person

  9. Sofia Fritzson

    Wow, här händer det grejer 🙂 Starkt att tacka nej, men magkänslan måste vara med i viktiga beslut. Ett sådant åtagande kräver nog att man är helt säker på att man vill fortsätta skriva i den genren/stilen/serien ett tag framöver.
    Kul med en positiv refusering, hoppas du får fler bra besked!
    Det låter spännande med ditt nya manus 🙂

    Liked by 1 person

  10. annahelgesson

    Oj, vad mycket skoj! Och lite ångestframkallande att tacka nej, kan jag tänka mig. Men du kände säkert att det var rätt beslut. Stå på dig och gå på magkänslan även i fortsättningen.

    Liked by 1 person

  11. Katarina Inläggets författare

    Ja ibland händer allt på en gång. Det handlade inte så mycket om antalet böcker utan om att det inte kändes som jag eller det jag vill med mitt skrivande.

    Gilla

  12. Carola

    Jag förstår ditt beslut och tänker inte sparka på dig igen som jag gjorde i inledningsfasen i din kontakt med förlaget 🙂 För att skriva kontrakt på tre böcker, nä det skulle inte jag heller göra. Okej med en bok men som du säger, det är riskfyllt att låsa in sig i ett fack och särskilt när du nu vidgat dina skrivarvyer med en annan genre. Sedan kanske man inte trivs med förlaget heller. Fantastiskt härligt med den där positiva refuseringen. Det är en skön bekräftelse på att man faktiskt kan skriva. Håller med Eva-Lisa att det är bra att ta kontakt med någon som kan det där med egenutgivning. Det är säkert en hel del att tänka på. Varmt lycka till! Kram

    Liked by 1 person

  13. Katarina Inläggets författare

    Nej, det skulle inte hjälpa i nuläget iaf 😉
    Det är som sagt inte så mycket antalet böcker som är grejen här. Jag skulle nog ro iland det rent praktiskt iaf i det här fallet. Men som du säger vet man ju inte hur det funkar med förlaget så jag skulle nog inte ha skrivit på ett flerboksavtal innan jag gett ut något hos ett förlag tidigare och visste hur det funkar med dem. Har hört om minst två andra som gjort det och som fått anledning att ångra sig…
    Ja, den positiva refuseringen var verkligen ett lyft, så behövligt med lite feedback 🙂
    Tack!

    Liked by 1 person

  14. Mia

    Tufft av dig! För tror absolut inte att man ska tacka ja om det känns som om man låser sig vid något som kanske inte fungerar sen. Det är ju viktigt att få skriva det man vill och inte följa någon annans plan. Så jag hoppas på att du får ett bra besked från nästa favorit istället.

    Liked by 1 person

  15. Katarina Inläggets författare

    Ja, det är den uppfattningen jag fått med. Så mycket att sätta sig in i 🙂 Ja, det finns säkert någon jag kan fråga som har erfarenhet av dessa saker. 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

