Det där med tonen

Ny berättelse och ny ton. Så är det ju. Varje berättelse har sin egen. Men när man till och med byter genre då blir det snäppet värre. Vissa genrer känner jag att jag behärskar någorlunda och faller nästan automatiskt in i rätt tonläge, men just nu kompliceras saken av att jag gett mig på att skriva något jag aldrig skrivit förr.

Det var en tråd i en facebookgrupp jag följer nyligen där trådskaparen frågade vilken sorts berättelse vi känner att vi inte skulle klara av att skriva av någon anledning. Jag kan tänka mig flera: barnböcker, självbiografier, fantasy…

Detta? Oklart. Det kan vara en av dem med. Det återstår att se. Jag ska iaf ge det ett försök. Anledningen? Jag fick en ide till en story som helt enkelt inte gick att ignorera. Nu ska jag bara hitta tonen.

15 thoughts on “Det där med tonen

  1. Carola

    Åh vad spännande! Hoppas tonen vill infinna sig så du kan skriva berättelsen 🙂 Vacker bild också. Stockholm är verkligen en vacker stad 🙂 Längtar dit igen. Blir nog en tur i maj när vi ska fira svärmors födelsedag.

    Liked by 1 person

  2. Mia

    Vad spännande! Jag tror att det är bra att snurra in sig i sånt man tänkt att nej aldrig. Bara för att se om man klarar av det. Jag tror ändå att jag ska vänta lite med självbiografin, att så himla gammal att det skulle vara nåt, njäe, inte än.

    Liked by 1 person

  3. Katarina Inläggets författare

    Ja, det tror jag med, faktiskt. Det är lätt att man blir lite för bekväm i sitt skrivande, men nu känner jag att det är dags att pröva nya marker so to speak. Ska bara komma över tröskeln… Det är nästan det svåraste. Det är lite som att börja om med skrivandet helt och håller, jag är nybörjare igen!!!

    Gilla

  4. Skriva läsa leva

    Att testa nytt har jag alltid gillat och rör mig inom olika genrer. Att hitta rätt ton är en sådan del jag tycker är roligt att leka fram och bara första kapitlet är satt brukar det flyta på rätt bra. Om jag inte tar en längre paus i berättelsen för då finns risken att tonen smyger iväg 😉

    Gilla

  5. Katarina Inläggets författare

    Ja, det där med tonen är klurigt men intressant. 🙂 Haha, vilken bild jag fick nu, av tonen som smyger iväg i ett ögonblick av ouppmärksamhet. 😀 Jag ska verkligen hålla min under uppsikt, när jag hittat den. Tror jag kan vara den på spåret nu 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

