En författare, en story, flera versioner

train-706219_1280

Det här med omskrivning är rätt kul egentligen. Jag har skrivit en version av min story, den har blivit läst och bedömd och jag har fått feedback på vad som behövs fixas till av personer som vet vad de pratar om. Och nu sitter jag här och skriver på en helt ny version. Samma grundstory, samma karaktärer, ny miljö och slightly different plot. Det känns lite som en sådan där roman/film där man kan välja hur man vill att berättelsen ska fortsätta vid olika vägskäl, bara det att det är jag som är läsaren på något vänster.

Men det intressanta är att när jag bytte miljö såg jag med ens hur vissa bitar av den första versionen inte funkade. Saker som jag tyckte passade då och där, men som där karaktärerna befinner sig nu låter off. Fel. Intressant hur trovärdigheten kan påverkas av bara en sådan sak som att skifta till en annan miljö.

 

12 thoughts on “En författare, en story, flera versioner

  1. Carola

    Med tanke på Nittio minuter är du bra på att placera handlingar i för dig obesökta miljöer men ibland finns det förstås gränser. Spännande att det blev en sådan stor förändring 🙂 Stort pepp med den fortsatta omskrivningen!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Men tack, fina du! 🙂 Ja där gick jag verkligen all in med researchen, haha! Fördelen med att ha en setting som fascinerar och intresserar en.
      Ja, det blir nog en helt annan femma om man skriver om en miljö man känner väl. Då kan man få med lite lokalfärg på ett helt annat sätt. Vissa saker är svåra att få med om man inte sett dem själv. En annan grej är kanske att hitta på sin egen ort, då kan man göra den till precis det man vill 🙂

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

