Teman och omskrivning

Igår påbörjade jag en rejäl omskrivning att ett av mina manus för att förstärka vissa bitar och i samband ned det har jag börjat tänka på det här med teman. Av mina böcker är det nog bara En rätt som bäst serveras kall som haft ett tydligt sådant redan från starten. Jag har liksom blint litat på att ett tema mysteriously skulle dyka upp under processen men vet ni vad? Det gjorde det inte. Eller så blev det så subtilt att ingen mer än jag uppfattade dem. Kanske var det för att jag läst så många artiklar  om att man inte behöver ha ett från början för  många författare upptäcker efteråt vad det underliggande temat i deras böcker var. Så dock icke jag.

Så nu tänker jag på detta med teman. Har ni alltid ett tema i åtanke som ni vill utforska innan ni börjar skriva? Och som följdfråga: har ni märkt av en viss sorts teman som förekommer i era böcker? Är de medvetet valda eller något som sker mer undermedvetet?

9 thoughts on “Teman och omskrivning

  1. Eva-Lisa

    Jag har nästan alltid med teman och oftast är det något som jag vet redan från början. För mig blir det lättare att förstå karaktärerna om jag har ett sådant 🙂
    Jag tror att i mitt fall är de nog medvetet valda i alla fall i de flesta fallen. Något visst sorts tema, tror jag inte att jag har. Det mesta handlar nog om frågetecken som jag själv vill experimentera kring för att finna ett svar på.
    Har också läst att många ser temat efteråt. Men sen finns det ju böcker som helt saknar teman också.

    Liked by 1 person

    Svara
  2. Mia

    Jag har i och för sig nånslags tema när jag börjar, men det händer att jag inser att jag skrivit fram mig till ett annat. Så jag låser det inte så hårt även om jag är intresserad av något speciellt. Sen tänker jag mig att man kan läsa ut flera sorters tema ur en text, att det kanske inte ens alltid är jag som avgör vad det är för tema. Så även om du inte skrivit in ett så kan ju någon annan uppfatta ett.

    Liked by 1 person

    Svara
  3. Carola

    Från första början hade jag inget tema alls, sedan blev det ett skapligt någorlunda tema och inför den här omskrivningen har jag ett supertydligt tema. Det gäller första manuset. Med andra så bestämde jag ett redan från första början och det kommer jag att stå fast vid. Inför tredje manuset svävar jag lite fortfarande men jag kommer att bestämma mig för ett innan jag börjar skriva på det. Novellmanusets tema kom som en blixt från klar himmel (förlåt klyschan, hihi) så det är lite olika hur de blir till 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, verkligen. Kul att höra hur du tänker 🙂 Jag tror, av erfarenhet, att det är lättare att ha ett från början än att försöka hitta ett i en redan skriven text där man inte hade det medvetet från början.

      Gilla

      Svara

Kommentera

