Min planeringsprocess i korthet

Tänkte berätta hur jag gör från idéstadiet till att faktiskt sätta sig ner och börja skriva.

  1. idén. Det börjar alltid med ett frö till en idé, en what-if eller en situation eller en typ av karaktär jag vill utforska
  2. en synopsis. En kortfattad men inte så extremt detaljerad redogörelse för hela storyn, det brukar bli mellan ett par-tre sidor till 20+ sidor handskrivet. Jag skriver den enbart för mig själv, skulle alltså aldrig kunna skicka in den versionen till förlag, det är mer som ett slags redogörelse för min tankeprocess och frågetecken som kan dyka upp och hur jag ska lösa dem.
  3.  outline. I mitt fall är det en utförlig scenförteckning med en kortare eller länge beskrivning av vad som händer i varje scen. Jag har märkt att Simple mind är jättebra att göra detta med. Det brukar ta minst en vecka att få alla scener på plats.
  4. tid för fundering. Efter att scenförteckningen är klar brukar jag behöva sitta ner och fundera på den ett tag. Försöka hitta logiska luckor eller saker som kan skita sig på vägen. Försöka se den färdiga storyn framför mig helt enkelt och se om det är något som brister.
  5. därefter börjar det vara dags att börja skriva. ELLER så har jag hittat något problem med själva idén under vägen och skrotar idén helt för att börja om med något annat. (Det blev mycket sånt under förra året… )

Hur noga planerar ni (oavsett om det sker i huvudet eller på pappret) och hur mycket behöver ni veta innan ni kan börja skriva?

13 thoughts on “Min planeringsprocess i korthet

  1. Eva-Lisa

    Alltid skoj att läsa om andras skrivprocesser 🙂
    Jag vet ingenting mer än själva öppningsscenen. Där kan det dock ta några dagar innan jag hittar en scen som känns tillräckligt intressant att jobba vidare med. Sedan hakar jag på den och låter karaktärerna ta mig genom berättelsen. Det blir lite som att läsa en bok och skriva den samtidigt 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Härligt! Det låter riktigt roligt. Jag tycker såklart min process är rolig med, Kan bli sjukt taggad i förväg att skriva vissa scener som är väldigt intensiva, kul, spännande eller känslosamma, så det är roligt på ett annat sätt.

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Det tror jag med är a och o. Och att man törs pröva något nytt om det man först försökte inte funkar. Det finns ju inte en metod som passar alla och det är inte säkert man vet på förhand vad som funkar bäst. 😊

        Liked by 1 person

      3. Katarina Inläggets författare

        Ja, tror jag med och som jag läste någonstans, det allra vanligaste när man vill börja skriva och sätter igång är att man just kör på intuition. Kanske för att man inte vet att det finns andra sätt? Jag gjorde det med, men insåg i efterhand att mitt första manus hade brister som krävde att jag behövde ägna lite tid åt att läsa på mig om saker som struktur och dramaturgi. För andra passar det direkt och man behöver inte fundera över alternativa lösningar. 🙂

        Liked by 1 person

  2. Carola

    Mycket inspirerande inlägg! Som du vet har jag också varit den som skrivit fritt från start till slut men jag har börjat inse att det skapar mig onödigt merarbete. Mer och mer har jag sugit åt mig det här med synopsis men inte riktigt känt till 100 % att kreativiteten får det flöde den vill ha. Nu med det här inlägget fick jag en idé om hur jag skulle kunna göra som blir något mitt emellan. Jag har ett anteckningsprogram som heter One Note och där såg jag framför mig hur jag kan skriva varje kapitel men betydligt mer kortfattat. Då hinner jag se bristerna i tid och har inte ”slösat” tid på allt för många ord. Det skulle gå att göra detta i word också men i One Note får jag en helt annan överblick som jag snabbt kan hoppa emellan de olika kapitlen och även på en annan flik notera funderingar och frågor. Tack för ett himla bra och inspirerande inlägg!!

    Liked by 1 person

    Svara
  3. Mia

    Har tidigare inte planerat så värst. Men nu ungefär som du, fast med lång efterforskning kring karaktären och dessutom kring en viss egenhet som h-personen dras med. Snart kommer jag till steget då jag ska börja skriva.

    Gilla

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det är ju en ytterligare del, researchen. Den tog jag inte med här, fokuserade mest på själva idéprocessen. 🙂 Vad spännande, ser fram emot att få veta mer om vad din nästa ska handla om 🙂

      Gilla

      Svara

Kommentera

