Jag har ett nytt

eller snarare nygammalt skrivprojekt på G just nu. Ett som jag måste ha påbörjat vintern 2013 och sedan lade på is för att jag inte visste hur jag skulle hantera det. Det var något som skavde och detta något har jag nu klippt bort. Kvar blev en text på knappt 5000 ord som är så komprimerad och koncentrerad att det inte funkar det heller.

Och nu har jag kommit på hur jag ska använda den där textmassan. Sakta växer det fram. Jag har aldrig varit en som skriver i fragment som jag sedan sammanfogar men här tror jag det blir bäst. Låta berättelsen växa och utvecklas allteftersom det dyker upp i huvudet.

Är det inte häftigt hur olika berättelser och olika sorters berättelser behöver olika sätt att skrivas på? Jag tycker det är väldigt fascinerande hur de liksom talar om för mig hur de vill bli skrivna. Det låter helflummigt men jag kan inte komma på något annat sätt att beskriva det. Det där hur man intuitivt vet hur man ska göra.

Känner ni så med? Eller har ni samma skrivprocess varje gång?

11 thoughts on “Jag har ett nytt

  1. Eva-Lisa

    Håller med dig! Det är det häftigaste av allt! När det liksom bara växer fram 🙂
    Tror också att olika berättelser har olika vägar att växa till sig på, men huvudsaken de kommer fram 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

