För den som gillar Scrivener

 

Jag skaffade Scrivener i höstas, ungefär samtidigt som jag köpte min dator, osäker på vilket skrivprogram som skulle passa bäst. Jag ville kunna ha min outline och scenförteckning i samma dokument som själva manuset.

Det gick jättebra, och snart hade jag en extremt utförlig outline med all info som tänkas kunde. För säkerhetsskull hade jag gått med i två Scrivener-forum på Facebook för att lära mig mer och för att ha någon att fråga om jag stötte på problem. Och det var ungefär i den vevan, när jag skulle börja skriva, som det började.

Katastrofrapporterna.

Med ens fylldes hela det ena forumet med rapporter om crashade program, svårigheterna att hitta sina dokument på datorn, förlust av text mm. Någon rådde alla att spara texten praktiskt taget varje gång man pausade för att tänka, för att hela tiden ha den uppdaterade versionen sparad. Och jag fick kalla fötter.

Det lät helt absurt att behöva spara flera gånger per skrivpass och sedan försöka hitta den sista versionen varje dag. Och jag ville definitivt inte vara med om att programmet tappade bort min text och presenterade en tidigare version. Många av crasharna verkade ha uppstått när personerna bytte till det senaste OS, men iaf. Tydligen var det något med den versionen av programmet och El Capitan som inte klickade.

Så jag återgick helt enkelt till Word istället. Den som förvisso inte har riktigt lika många features, eller erbjuder samma outliningmöjligheter men som iaf hittills (under 5+ år) inte slarvat bort någon text för mig eller skapat några som helst problem. Scrivener må vara det ultimata skrivprogrammet men med så många finesser ökar kanske också riskerna att något strular. Word funkar fint det med, för mina behov. Jag kan dock tänka mig att fortsätta planera i Scrivener.

Men igår såg jag något för alla planeringsnördar, nämligen Dramatica Pro. Ett program som tar planering steget längre, kan man säga. Det funkar både för screenplays och romaner.

Detta är lite mer än till och med jag behöver, men det är ganska intressant iaf, och jag tänker att varför gör aldrig någon den här sortens program på svenska? Vi smickrar oss ju med att vara så trendkänsliga och innovativa. Hur kommer det sig att alla dessa skrivprogram är utländska? Förmodligen för att de flesta författare och författargurus här verkar ganska motvilliga att erkänna existensen av något så krasst som Struktur, som om det vore en slags svordom och raka motsatsen till kreativitet?

Det funderar jag på idag.

Vad gör ni?

12 thoughts on “För den som gillar Scrivener

  1. Eva-Lisa

    Tack för tipset! 🙂 När det gäller Scrivener har jag aldrig ens provat och när jag läser det du skriver, känns det inte som om jag missat något heller 🙂 Word har funkat galant för mig hittills och lär säkert göra det framöver med 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Nej, för den som inte planerar är nog scrivener tämligen värdelöst hehe. Jag tycker faktiskt också att Word fungerar perfekt 🙂 Enkelt att använda med och man behöver inte stödgrupper för att förstå alla funktioner. 😉

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Sofia Fritzson

    Jag provade en gratis scrivener en gång och jag gillade planeringsbiten, tyckte det var suveränt för ett manus där jag varvade tre pov och jag direkt kunde hoppa till rätt ställe, men jag hade svårt för utseendet på texten och alla rödmarkeringar. Word är kanske klumpigare på vissa sätt, men jag gillar att ställa in breda marginaler och 1,5 radavstånd osv så jag föredrar det 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det ser lite annorlunda ut, men rödmarkeringarna var kanske för att du kanske hade fel språkinställningar? Min version verkar ha varit på svenska redan i nedladdningsskedet så det var inga problem. Marginalerna måste väl gå att ändra eller? Men jag håller med, alla de där sakerna som man gör superenkelt med Word är omständligare med Scrivener.

      Gilla

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Det hade som sagt inte hänt mig ännu när jag övergav den, men jag hörde om tillräckligt många människor som hade problem med programmet för att jag skulle avrådas från att använda det. Dessutom tycker jag fortfarande det bästa o mest kreativa är att anteckna och planera för hand, i mina anteckningsblock. Det blir svårare att hitta det man söker långt i efterhand men de försvinner iaf inte.
      Novel factory har jag aldrig hört talas om, så det får jag nog kolla upp. Däremot ywriter, som dock inte fanns flr Mac. Kanske är scrivener mer pålitligt på Windows? Vad använder du? PC eller Mac?

      Gilla

      Svara

Kommentera

