Funderingar från en pantser

jeans-828693_1920

Haha, rubriken kanske klingar lite falskt hos somliga, när allt kommer omkring har jag ju aldrig stuckit under stol med att jag är en planner av stora mått.

Men när jag började skriva på Manus 5 bestämde jag mig för att göra det ”på det andra sättet”, dvs att inte planera någonting alls i förväg utan bara skriva.

Det räckte ungefär 20 000 ord in i berättelsen. Sedan tog det stopp. Manuset har sedan dess legat i vintervila, men det har funnits i bakhuvudet hela tiden.

Och härom kvällen medan jag läste en intressant artikel av KM Weiland om just Outlining, damp den förlorade pusselbiten ner hos mig. Konflikten.

Jag kände ganska snart att det jag inledningsvis trodde var konflikten var tämligen svag och snart insåg jag att den inte skulle fungera. Därav pausen. Men när jag läste artikeln insåg jag vad den verkligen var. Plus en del andra saker som kan bli ett annat inlägg framöver. Men det viktigaste var att jag fick tillbaka lusten att fortsätta skriva på den. För innerst inne är jag fortfarande väldigt förtjust i storyn.

Men det är väl en ödets ironi att jag fick nyckeln och verktygen att fortsätta med mitt pantsande av att läsa om outlining? 😉 Så man kan nog tolka det på flera sätt. Det första är att jag nog är en planner i grund och botten, återstår att se om även en sådan kan pantsa ihop en bok. Det andra är att det kanske är så skrivprocessen ser ut, om man inte är van att skriva ”from the seat of the pants” (dvs skriva utan föregående planering), att man får låta det ta sin tid och låta idén mogna på ett helt annat sätt. Kanske kan även jag skriva så, om jag är redo att låta skrivandet ta längre tid.

Om någon är intresserad av att läsa artikeln så finner ni den här: http://www.writersdigest.com/online-editor/7-steps-to-creating-a-flexible-outline-for-any-story

12 thoughts on “Funderingar från en pantser

  1. Eva-Lisa

    Jag tror ju att man i grund och botten är antingen eller. Förvisso kan förstås alla som planerar sin story i förväg, även lyckas skriva ett manus utan att planera och vice versa. Skillnaden är nog tidsåtgången, gissar jag. Alltså att om jag t ex skulle sätta mig och planera ett manus, skulle det säkert ta mer än dubbelt så lång tid innan första utkastet var färdigt, än om jag bara skrev den på gehör 🙂
    Det är nog mest därför jag undviker att ens försöka planera, för de gånger jag har gjort det dör hela skrividén tämligen omgående och ska jag lyckas piska mig genom ett synopsis först och sedan genom ett utkast, är jag rädd för att det skulle ta en evinnerlig tid innan jag var färdig 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det är nog så, att hela processen tar så mycket längre tid och upplevs som besvärligare om man ska göra på det andra viset. Så i slutänden finns det nog inget sätt som är bättre eller sämre, eller mer eller mindre genuint, bara det som funkar bäst för en själv som person, tror du inte? 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Men jag tycker iaf det är ganska kul att pröva, och se hur jag upplever den processen jämfört med den vanliga. Bortsett från att det tar mer tid. Något måste man ju ta till för att det inte ska bli tråkigt efter ett antal manus hehe 😉 Jag ogillar att göra saker på samma sätt hela tiden, vill gärna pröva nya metoder. 🙂 Sedan att jag kanske inte kommer fortsätta med detta för alltid är en annan sak 🙂

        Liked by 1 person

  2. Sofia Fritzson

    Jag planerar alltid noga, men det senaste manuset pausade jag vid 20k och när jag skulle återuppta det kom jag inte vidare. Fick gå ifrån synopsis, sätta en ny konflikt och skriva om alltihop från början, men det gick och nu är jag lockad att prova samma metod igen, dvs bara planera några nyckelscener och komma på resten på vägen. Dock har jag redan kört fast så det kanske inte funkar för mig trots allt 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, även om man planerar kan man upptäcka att saker inte fungerar i praktiken som man trodde de skulle göra på pappret. Tror det är en bra metod, att planera nyckelscenerna och lämna vägen dit öppen. Hoppas det löser sig 🙂 Nej, det är nog som Eva-Lisa säger att man nog är antingen det ena eller det andra.

      Gilla

      Svara
  3. Carola

    Hihi, det är lustigt att du går mot att inte planera och jag tvärtom, att planera 🙂 Men någon djupgående planering kommer det aldrig bli för min del. Det roliga är just att testa något nytt som du nämnde i en kommentar till Eva-Lisa. Fast om det inte lyckas är det viktigt att inte se det som ett misslyckande utan som en erfarenhet. Ska bli spännande att följa fortsättningen 🙂 Heja dig!

    Liked by 1 person

    Svara
  4. Katarina Inläggets författare

    Haha, ja det är faktiskt lite lustigt 🙂 Men man kan ju inte veta vad som fungerar bäst innan man har prövat olika metoder tänker jag. 🙂 Heja dig med!

    Gilla

    Svara
  5. Mia

    Jag tänker mig att olika berättelser också kräver olika sätt att låta sig skrivas på. Min trilogi har jag suttit mig igenom och nu håller jag på med den fjärde (eller kanske femte, beror på hur man räknar) och planerar. Just den här nya berättelsen kräver planer. Men skillnaden är väl framför allt att om du skrivit fram berättelsen så blir det fler omskrivningar för att få allt att stämma, medan med en plan så ser ju du ju redan tidigt hur råmanuset ungefär kommer att se ut. Och just nu ivrar jag för planering…

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, så verkar det vara. Den här var tydligen en sådan som ville växa fram lite i taget 🙂 Jag har förstått att beroende på vad man skriver kan man behöva planera lite mer, kan tänka mig att fantasy hör till dem, lite beroende på vilken sort. Och kanske även om man skriver fler sammanhängande böcker?
      Ja, precis, det är väl risken med att utforska allt eftersom.
      Det låter spännande, är nyfiken på vad du skriver på nu 🙂

      Gilla

      Svara

Kommentera

