Vad ingår i priset?

Jag läste en tråd i författargruppen jag är med i häromdagen där en medlem beklagade sig över en bok hon läste som innehöll ett så dåligt språk och många korrekturfel att det förstörde läsningen. Och vederbörande förundrades över hur en del böcker kan godkännas av svenska förlag, speciellt som konkurrensen är så hård.

Det jag främst reagerade på var inte inlägget i sig, även om det lät en aning neggo med att framhålla att det minsann var en kvinnlig deckarförfattare det handlade om, nej, det var när en av de som svarade i tråden tyckte personen i fråga skulle reklamera boken hos förlaget och kräva pengarna tillbaka. Detta för att en bok som innehöll stavfel och grammatiska fel skulle anses defekt och en skymf mot läsarna.

Detta ledde i sin tur till en parallell diskussion om huruvida man bör vara tolerant med andras misstag och om det finns någon alls som gett ut en bok helt utan korrfel, men det där fick mig att fundera lite. Det finns ju många kända fall där författare, även etablerade sådana, är kända för att inte ha ett helt felfritt språk. Någon blandar tempus hej vilt, andra strösslar med adverb, klyschor och liknande. Det de lyckas med, och som gör att de ändå är framgångsrika, är att berätta en story som fängslar läsarna.

Återigen denna diskussion om vilket som är viktigast, storyn eller språket. De flesta brukar vara överens om att en bra story är viktigare än ett perfekt språk, men att det senare lyfter en redan bra story ännu några pinnhål. Så är det storyn vi betalar för som läsare, eller språket? Läsupplevelsen eller illusionen om författaren som ett upphöjt språkgeni?

Jag tänkte att ska man dra det så långt så borde man ju med samma logik kunna reklamera även böcker där författaren inte gestaltar tillräckligt, där dialogerna låter mekaniska eller där slutet inte får den effekt på en som omslagsblurbarna utlovar. Och hur skulle det gå då? Jag svävar ut i funderingar om vad det skulle innebära för författarsverige om det faktiskt var så 🙂 Vilka författare som skulle bli kvar. Eller om läsarna helt enkelt bojkottade förlag vars utgivning en gång gjort dem besvikna. Eller kanske till och med anordnade demonstrationer utanför förlagshuset och krävde pengarna tillbaka.

Sedan är det skillnad på korrekturfel och rena grammatiska eller skrivtekniska ofärdigheter, och där kan jag delvis hålla med inläggsskrivaren. I de fallen skulle nog jag med undra hur författaren hade lyckats bli antagen från första början om han inte har tillräckliga kunskaper i det svenska språket. För det finns en gräns, för alla tror jag, där det slutar vara något man kan överse med, och bara blir ett irritationsmoment.

Någon undrade vems ansvar det egentligen är: författarens eller förlagets. Man kan tycka att förlaget har det övergripande ansvaret för det de anser färdigt för tryck, men i slutänden är det ju författaren som skriver, och man kanske inte kan begära att ett förlag ska skriva om stora delar av en bok för att författaren inte vill eller kan. Men jag tycker nog att man inte bara kan lägga skulden på förlaget i det här fallet. Förlaget kommer med ändringsförslag, men det är upp till författaren att genomföra dem, som någon påpekade. Så vem är det vi ska lyncha egentligen? 😉

 

/Katarina

6 thoughts on “Vad ingår i priset?

  1. Eva-Lisa

    Håller helt med dig! Sen tänker jag också att om en författare inte förstår, eller inte bryr sig om, vad redaktören påpekar (och redaktören vet vad denne gör), bör boken eventuellt inte publiceras.
    I slutändan tycker jag att ansvaret är förlagets (om det inte är en egenutgiven bok) och således bör vi lyncha förlaget 😉

    Liked by 1 person

    Svara
      1. Eva-Lisa

        Jamen precis! För i slutändan tjänar varken förlaget eller författaren på att en slarvigt redigerad bok kommer ut på marknaden. Men förlaget har ju det yttersta ansvaret, tänker jag.

        Liked by 1 person

  2. Skriva läsa leva

    Förlaget tycker jag har någon form av yttersta ansvaret för vad de ger ut. Men att kanske reklamera pga stereotyper odyl det hade väl vart nåt! Kanske en även en kan få reklamera överambitiösa och överskattade böcker, typ prisvinnare. För att de gick en förbi? 😉

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

