Nu har det hänt igen!

pot-820012_1920

Igår skrev jag ett lite inlägg på min fb-sida (den för Författar-Katarina, inte min privata) om att jag var igång med skrivandet igen efter de senaste månadernas skrivdepp. Jag har suttit och ruvat lite på idéer de senaste veckorna, än det ena, än det andra utan att hitta något som känns helt hundra!

Och idag hände det!

Jag läste någon på fb som pratade om att skriva verklighetsbaserade berättelser, och jag undrade vad jag isf skulle ha skrivit om, när den dök upp!

Idén!

En idé baserad på en tidningsartikel jag läste för en tid sedan

Och jag satte mig och kladdade ner en mycket kortfattad beskrivning av handlingen, komplett med vändpunkter, konflikt och allt. Precis som jag gjorde med En rätt som bäst serveras kall. Den som plötsligt bara fanns där i huvudet och som serverades, inte kall utan het och färdig att ätas. 🙂

Jag tror jag bara måste skriva den här!!! 🙂 Älskar när jag får sådana där plötsliga och starka upplevelser av …inspiration!! Jag vet att det är vanskligt att prata om inspiration när det gäller skrivandet, men när det gäller idéer är det gudomligt!

Tror bestämt jag har mitt nästa skrivprojekt. 🙂

Tralalalala!

16 thoughts on “Nu har det hänt igen!

  1. Katarina Inläggets författare

    Det är häftigt! Hoppas du får uppleva det med nån gång. Hur brukar dina idéer födas och utvecklas? Min process brukar normalt vara långsammare, därför är det så kul när de presenterar sig såhär självklart. 😊

    Gilla

  2. Skriviver

    Hm, svårt att svara på… För det mesta kommer mina idéer nog med en karaktär först, tillsammans med en miljö, stämning och/eller en scen med någon typ av händelse. Och sedan måste jag bygga resten av handlingen efter det, med viss möda. Vid ett tillfälle kom det stora skelettet först: med mitt nuvarande manus. Då blev jag inspirerad av en skrivarväns historia (men inte på ett sätt så att någon skulle kunna gissa det, det är helt och hållet olika historier) och började från andra hållet, med ett tema och en enkel grundhandling. Men jag har aldrig fått en idé från en dagstidning eller något verkligt – kanske för att jag helst skriver om overkliga saker 🙂

    Liked by 1 person

  3. Katarina Inläggets författare

    Det gör jag med, oftast. Hittar på saker. Sedan väver jag in lite självupplevt med hehe. Vad kul att inspireras av en väns berättelse. Det måste ju vara den bästa sortens komplimang. 😊

    Gilla

Kommentera

