Lästeman

Jag sitter och funderar på nästa års läsutmaning på goodreads. Jag tog ju en paus från den i år, men under 2016 tänkte jag ge mig på en igen, dock kanske inte riktigt lika ambitiös som senast.

Och jag tänker att det skulle vara kul med ett tema för de böcker jag läser, för att få en slags riktning. Jag har funderat på följande:

*spänningsromaner, dock inte klassiska deckare

*böcker jag vanligtvis aldrig skulle ha läst (för att bredda mina vyer lite)

*endast bästsäljare och snackisar (to see what all the fuss is about) (det skulle också bli lite av *böcker jag aldrig skulle ha läst, för vanligtvis undviker jag de där böckerna som ”alla läser/pratar om”.)

*annat, kom gärna med förslag.

Är det fler än jag som försöker hitta ett slags genomgående tema för sin läsning? Är det rentav en dum idé?

16 thoughts on “Lästeman

  1. Eva-Lisa

    Jag läser mest det jag blir nyfiken på (snackisar, eller inte), så jag har ingen sådan plan. Jag får se vad det blir helt enkelt 🙂 Tror inte det är någon dum idé att tänka som du gör, ibland kan ju det göra att man hittar någon bok man aldrig skulle ha läst annars.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, jag är liksom så kort om idéer till bra och intressanta böcker att läsa just nu att jag behöver en liten vägvisare hehe. 🙂 Kanske helt enkelt får fortsätta läsa de böcker som intresserar mig och skita i temat 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Eva Karlsson

    Låter bra att som du ha ett tema. Det kan vara ett bra sätt att vidga sin läsning, för det är ju aldrig fel. Personligen vågar jag inte bestämma hur många och vilka böcker jag ska läsa. Det blir så lätt en måste-lista. (Det blev så när jag jobbade på tidningen och skulle skriva om böcker jag hade beställt från SvB-katalogen.) Förra året vidgade jag läsningen med att intervjua en skräck-läsare för att få tips om bra skräck och lyckades faktiskt läsa en som var väldigt bra. Ska ha minst en genreutmaning 2016, återstår att se vad det blir.

    Liked by 1 person

    Svara
      1. Eva Karlsson

        Mest blir det spänning och relation. Ibland gillar jag en bra feelgood eller chicklit (fast ibland får man bottennapp, kvaliteten varierar verkligen). Såg dina tips till Carola och upptäckte att jag har Nya kontakter i min Storytell-app. En bok som handlar om London kan väl inte vara fel? Så den laddade jag ner 🙂 Det får bli en av mina böcker för 2016.

        Liked by 1 person

  3. Skriviver

    Jag som läst litteraturvetenskap den här terminen har ju insett det totalt UNDERBARA med att ha någon typ av tema när jag läser. Och när det gäller studierna är det naturligtvis väldigt seriöst, men jag tror att jag kommer fortsätta göra små sidoprojekt, eller vad jag ska kalla det, för att det är så extremt givande. Just det att kunna jämföra inte bara en bok med en annan, utan också jämföra på vilket sätt de behandlar äktenskapet som social och ekonomisk institution, eller hur de behandlar frågan om individens moraliska ansvar, och så vidare. Det ger ett helt annat djup till läsningen.

    Så jag tror nog att jag kommer fortsätta läsa en del klassiker det här året, och förmodligen med något slags tema, på något sätt. Jag har exempelvis funderat på att läsa bröderna Grimms Askungen och sedan Charles Perraults Askungen och sedan några moderna romaner inspirerade av Askungen – typiska askungesagor, om du förstår. Bara för att ge lite mer bredd åt läsupplevelsen. Och det är klart att läsningen måste var lustfylld och inte ett måste, men det brukar inte hindra att man kan ha lite struktur eller tankar om teman och liknande i läsningen. Personligen tycker jag för det mesta att läsningen bara blir roligare på det sättet.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ah, vad roligt, du har verkligen tagit hela idén ett steg längre! *Imponerad* 🙂 Ja, och kan kanske inte heller behöver ha samma tema hela året utan kan byta varje månad? Det kunde också vara en grej, så blir det lite mer variation. Tänker att man också kunde ha böcker som utspelar sig på en viss plats, eller under en viss tidsperiod, mm. Hm, där fick jag ännu mer att tänka på 🙂

      Gilla

      Svara
  4. Sofia Fritzson

    Tror inte jag kör på något tema utan som vanligt med att försöka läsa ett visst antal böcker så får det bli vad det blir. Men har som mål att läsa lite mer regelbundet nästa år istället för att antingen ha svacka eller maraton som det blivit i år.

    Liked by 1 person

    Svara
  5. Carola

    Jag har aldrig tänkt på att jag kan ha något tema i det jag läser. Samtidigt inser jag att jag har det. Samma mest hela tiden. Fantasy you know 😉 Samtidigt tycker jag ju väldigt mycket om feelgood och vill gärna läsa mer i den genren. Tre stycken borde jag väl ändå få läst i den genren 2016. Tycker du inte? 🙂 Några tips?

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Åh tips haha! Hm, funderar över vilka du skulle kunna gilla… Jag läste en bok som heter ”inte någon snäll flicka” av Susan Elizabeth Philips, (urtöntig titel, boken är mysigare än vad den antyder). Sedan tänker jag på En bok av Linda Green – I did a bad thing, som jag älskade, men den finns nog inte på svenska. dock kostar den inte mycket som e-bok så det kanske vore något? Och om du inte läst Flicka med pärlörhänge så vill jag varmt rekommendera den! Det klassificerar nog inte som feelgood, men jag älskade den. Annars kan jag rekommendera en av Sophie Kinsella, Nya Kontakter som är rolig. Men den är mer chick lit. 🙂 Sorry, jag kom inte på andra än de jag kunde se i min bokhylla, minns inte längre de jag läst och som jag inte har hemma. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Carola

        Tack för alla härliga tips! Har redan klickat hem ”Nya kontakter” som e-bok. Föll pladask för beskrivningen 🙂 När jag nu ska läsa den vet jag inte, Eva-Lisas nya ligger först på tur 🙂

        Liked by 1 person

Kommentera

