Anteckningsbok för författare

Snubblade över denna på adlibris:

9175579197

Under står det såhär:

23 minuter som gör dig till författare Vilket är det vanligaste problemet för författare? De flesta brukar svara: att få tid att skriva. Det finns så mycket man vill göra och hinna med – alltifrån att umgås med barn och vänner till jobb, det är inte alla som har förmånen att skriva på heltid. I Anteckningsbok för författare finns lösningen!Läs om 23-minutersmetoden som garanterar att du hinner skriva en roman per år. Sen är det bara att fatta pennan och fylla sidorna.”

Det låter ju onekligen lite intressant.

Inte för att jag brukar ha svårt att varken skapa tid eller fylla sidorna men jag blir nyfiken på vad det står i den där boken. Vad hemligheten är – enligt dem.

Själv tror jag det där med att få möjligheten att skriva på heltid är lite överreklamerat. Man MÅSTE inte ha det som heltidssyssla för att få något skrivet, ibland kan det nog tvärtom skapa ångest, all den där tiden och allt jag har skrivit är ett par sketna sidor? Faktiskt har jag hört fler än mig konstatera att det inte blir mer skrivet för att man har möjligheten att ägna hela dagarna åt sitt manus.

Och jag blir mer och mer emot det där alla hetsar om att skrivandet är något som ska gå så fort som möjligt, både att lära sig och att utföra. Skriv en bok på fjorton dagar, på en månad, tjugotre minuter för att bli författare, osv. Varför kan det inte få ta den tid det tar? Skrivande är inte något man lär sig på tjugotre minuter. Huvudsaken är väl att man avslutar berättelsen, inte hur lång tid det tog? Och att man tycker om själva processen?

Allt detta hetsande. Inte konstigt att en del blir så stressade över skrivandet att de inte får något skrivet alls tillslut. Det skulle nog jag med bli om någon hävdade att det skulle ta två veckor att skriva ”en bok” och jag upptäckte att jag omöjligt kunde efterleva det. Nej, låt skrivandet ta tid så blir det nog oftast både bättre och roligare.

Men jag undrar fortfarande vad som står i den där boken.

Undrar om man kan låna den på bibblan? 😉

12 thoughts on “Anteckningsbok för författare

  1. Eva-Lisa

    Jag håller helt med dig! Och om jag får gissa finns det nog bara en anledning till att dessa böcker skrivs. De säljer antagligen rätt bra eftersom fler än du säkert är nyfikna. Dock tror jag inte att några frågor får några direkta svar 😉

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Men precis. Det hänger liksom ihop. Det verkar knäppt att skynda sig igenom något om man nu gillar det och gör man det inte kanske man ska ägna sig åt annat, som du säger 😉 Samma här 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Sofia Fritzson

    Det är rätt intressant att trots att man älskar att skriva så letar man ändå efter ”genvägar”. Ibland önskar jag också att jag kunde skriva snabbare, bättre och mer, men jag är ju ingen maskin så kämpar hellre på i min egen takt 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Men eller hur? Hur mekaniskt skulle inte det bli? Och hur mycket mer efterarbete? Jag tycker förvisso såna böcker kan vara kul att läsa som kuriosa, men jag skulle nog inte förlita mig för mycket på dem 😉

      Gilla

      Svara
  3. Carola

    Jag gillar den där långsamma processen. Undrar också varför allt ska gå så himla snabbt nu för tiden. Det är i eftertanken som jag får de bra idéerna, då när jag gör något helt annat men ändå har manuset i bakhuvudet. NaNoWriMo har heller aldrig varit något för mig. Det stressar och skapar prestationsångest. Var finns mindfulnessen i skrivhandböckerna? Den enda som tar upp det och förordar det är faktiskt vår guru, James Scott Bell. 🙂 Nån att lita på 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Haha, ja han är fortfarande vår Guru! 🙂 Men hans senaste handböcker tycker jag mest upprepar det som stod i de första, så vill man ha det bästa räcker det nog med de första tre 🙂
      Nanowrimo blir faktiskt stressigt för mig med, även fast jag vanligtvis skriver ganska snabbt. Bitvis iaf. Jag har svårt att hålla samma tempo hela tiden, vissa dagar skriver jag mycket mer än 1700 ord, andra bara 500 och ytterligare några inte alls, så det blir väldigt stressande när man måste pressa sig ännu mer för att hinna ikapp. I naNo finns det verkligen inte utrymme för vilodagar heller. Det är bara rakt in i teglet hela tiden 😀

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Carola

        Det är sant att hans senaste skrivhandböcker upprepar sig men den senaste jag köpte (VOICE: The secret power of great writing) tydliggjorde han det där han säger i youtube-klippet ”Skin in the game”. Bara älskar det 🙂

        Liked by 1 person

Kommentera

